Börsveckan som gått. V46 2016

Vecka 46 är i böckerna och OMXS30 gick upp 1,72 procent denna vecka. Det största som hände i min börsvecka kan ha varit "vändningen" för H&M. Aktien har ju surat en längre tid nu men när de rapporterade något bättre försäljningssiffror än väntat var det som om pluggen gick ur. H&M steg nästan 8 procent i veckan och stängde på 270,4 kronor. Jag passade på att köpa mer Axfood en bit under 134 kronor och jag köpte mer Investor kring 307 kronor. Jag börjar väl närma mig en viktning i Axfood där jag kan takta ned köpen och invänta eventuellt fyndläge. 100 kronor är riktigt fynd i den men inte så realistiskt i närtid tippar jag. Går den under 125 kronor hamnar den i en ny "intressefas" för mig varpå jag sannolikt köper på mig mer. Axfood väger nu 4 procent i väskan och det är en hygglig viktning. Skulle den sticka iväg uppåt på allvar nöjer jag mig kanske där. Fortsätter den ned så är jag öppen för en vikt upp till cirka 6 procent.

Några av mina inlägg i veckan:

Jag skrev att Axfood pressas av räntan och en värderingsaspekt jag tror många småsparare inte snappat upp: Länk till inlägget

Köprekarna bland banker duggar tätt och jag presenterade några alternativa investeringar för exponering i våra storbanker: Länk till inlägget

Spiltan Globalfond är nu tillgänglig i PPM. En fin fond med rabatt i PPM. Läs mitt inlägg

Därför är jag nördigt stolt ägare i VFC. Länk till inlägget

Artiklar/bloggar jag läst i veckan:

Stefan Thelenius skrev om Oscar Preferens B och det trevliga upplägget den har kring inlösen. Länk till hans inlägg

A Frugal Familys Journey köpte Unilever som jag själv sneglar på allvar på nu när den är under $39. Länk till inlägget

Dividend Hawk köpte mer VFC, läs inlägget om det

I veckan som kommer spanar jag på att köpa mer Investor i huvudsak, fin potential till relativt låg risk. Jag är även lockad att öka i VFC, vi får se hur den går i veckan om jag slår till.


6 kommentarer:

  1. Jag köpte min första unilever i veckan. Är lite sugenpå VFC också, vad tror du om tillväxten framöver för vfc?

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej frihetsmaskinen,
      Jag ser ingen anledning att vfc skulle sluta växa nu. De har hängt med i evigheter och presterat bra i ur o skur. Någon liten hicka kan det ju bli på resans gång. De har starka varumärken o fin position på marknaden för fortsatt tillväxt. De är marknadsledare på jeans tex. Ett tidlöst plagg som är mindre konjunkturkänsligt än övriga klädbranschen. Går dina jeans sönder köper du nya. Du köpte ett par fina Lee för 5 år sedan och samma fina modell finns i affären nu.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej Petrusko,

    har du kikat något på Iron Mountain (IRM) ? Tycker det ser ut som ett fint bolag som höjt utdelningen under en lång tid. Har börjat köpa in mig.

    Mvh Jonas

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko!
    Följer din blogg slaviskt, även vissa av dina rekar, givetvis efter att själv gjort hemläxan.
    Undrar hur du ser på följande amerikanska bolag med hög utdelning, kring 8-11%, med månadsvis utdelning.
    - Gladstone Investment Corp (Ticker GAIN)
    - New Mountain Finance Corp (Ticker NMFC)
    - Calamos Convertible Opportunities (Ticker CHI) En högutdelande ETF 10.9% per årsbasis.
    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  4. Hej Jonas och anonym,
    Jag har tyvärr inte tittat närmre på IRM, GAIN, NMFC eller CHI.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Läste även ditt andra inlägg om dopad kurs. Varför köper du på 130+ när du samtidigt säger att det är övervärderad? Finns det inte bättre aktier att öka i så länge?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...