Axfood pressas av räntan

Axfood som sysslar med dagligvaruhandel via främst Hemköp och Willys har de senaste åren värderats upp rejält. Jag väljer att skriva "värderats upp" för till stor del är det värderingen som blivit högre. Axfood har gjort ett bra jobb det skall vi inte ta ifrån dem men värderingen har sprungit upp till aldrig tidigare skådade nivåer.

I spåren av att den riskfria räntan blivit allt lägre har kapital letat sig till alternativa placeringar för att få avkastning. Axfood med sitt pålitliga kassaflöde och höga utdelning har blivit ett tydligt alternativ för detta kapital.
För fem år sedan, under 2011 handlades Axfood till p/e 13,5 i snitt för året. För att ställa det i kontrast med dagens värdering tittar vi på föregående års vinst och på prognosen för 2016.

Axfood handlas nu i 137 kronor. Föregående års vinst om 6,48 kronor ger p/e 21,1. Analytikers snittprognos för 2016 är 7,24 kronor vilket ger p/e 18,9.
Om man skulle använda p/e 13,5 som var en vanlig värdering för Axfood förr i tiden skulle det motivera kursen 87,5 kronor på föregående års vinst och 97,75 kronor på 2016 års prognos.

Det kommer inte ske över en natt men förr eller senare kommer det stora kapitalet söka sig tillbaka till andra placeringar och Axfood kommer närma sig sin "normala" värdering. Om det tar 2 eller 15 år får framtiden utvisa. Bra dock att ha det i åtanke att Axfood är "dopad" värderingsmässigt pga det låga ränteläget.
Länk till Axfood hos Avanza.

Disclaimer: Jag äger Axfood.

Annons:
Köp julklapparna enkelt och smidigt på nätet. Alla de bästa leksakerna från Brio, Disney, Lego och andra starka varumärken.
Stor och liten grundades 1975 i Stockholm och är sedan 2011 en ren nätbutik med ett brett sortiment av kvalitetsleksaker.

15 kommentarer:

  1. Jag äger Axfood, håller med dig och det är bara att snitta ner sig när aktien går ner. Bra bolag, stabil bransch och bra utdelning

    SvaraRadera
  2. Intressant och bra information inlägget. Börjar få lite vikt i portföljen av Axfoodaktier men jag hade ingen aning om att de låg på pe 13,5 för bara fem år sedan. Motvikten till kapitalflykt inom överskådlig tid är väl hur ska de kunna höja räntan till "normal" nivå utan att vi får ett inbördeskrig. Gemene man här i landet är ju belånade som om de hade miljoninkomster trots att de i själva verket knappt tjänar en halv. Blir nog trots allt ändå fler Axfood för egen del om kursen pressas ytterligare.

    SvaraRadera
  3. Du köper Axfood kontinuerligt om jag fattat det rätt.
    Själv står jag utanför och har en del likvider. Är dessa nivåer (135) värt att gå in på?
    Eller tycker du att man ska avvakta? Är ett bolag jag vill ha in i min portfölj då de känns stabila och ger bra utdelning.

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  4. Jag har Axfood aktier i min portfölj men hoppas ändå att du har rätt för då får jag köpa fler för lägre kurs framöver:-)

    SvaraRadera
  5. Jag har Axfood aktier i min portfölj men hoppas ändå att du har rätt för då får jag köpa fler för lägre kurs framöver:-)

    SvaraRadera
  6. Att pressas av en högre ränta är inte något unikt för Axfood. Alla fastighetsbolag pressas av räntan och vi har sett nergångar i fastighetsbolagen på 4-6% senaste veckan. Preffar pressas också av räntan och har också gått ner bara för att nämna några exempel.

    Trevlig Kväll

    //Krusse

    SvaraRadera
  7. Ska helt klart bli intressant att följa börsen inför en eventuell förändring av ränteläget. Även om jag själv fyller på med ICA, som idag värderas till ungefär Axfoods tidigare P/E, nämligen 13,5.

    Fortsatt lycka till med investeringarna, petrusko!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  8. Hej. Vad eller hur gör du för att inte tappa tilltro till marknaden? Och hur skulle du drabbas eller känna om vi helt plötsligt ramlar ner till en nivå kring hälften av dagens? Mvh Emil

    SvaraRadera
  9. Enl.data från Börsdata.nu

    Historisk värdering 10 år

    Direktavkastning: 5,2 % -> 173 kr
    P/E: 15,9 -> 114 kr
    P/S: 0,44 -> 90,2 kr
    P/B: 4,9 -> 88,5 kr

    Ovan värderingar ger ett genomsnitt på:
    116 kr

    SvaraRadera
  10. Hej Emil,
    Jag har varit med såpass länge och läst så mycket om börsen att jag vet att börsen alltid är en bra placering på lång sikt. Det behövs inte mer än så för att alltid ha tilltro till marknaden. Jag är beroende av utdelningar och har placerat därefter. De flesta av mina innehav är såpass pålitliga utdelningsaktier att även om kursen och börsen drastiskt sjunker kommer utdelningen vara oförändrad eller höjas ändå.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl så. Så det är egentligen bara att köpa sin månadsdos av axfood, castellum och investor(jag har massa annat, men krutet läggs där nu) och så titta många år framåt. Tack för en bra blogg. //Emil

      Radera
  11. Hej Anonym,
    Tack för datan.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Bra att du förtydligade det här med värdering och faktiskt värde för oss. Tror också att kursen kommer att söka sig tillbaka successivt, men är beredd att köpa mer längs resan ner i alla fall :) Tror på bolaget på riktigt lång sikt. Mat kommer vi alltid behöva

    SvaraRadera
  13. Tror du att dem kan ge en minimum utdelning på 9 kr (inkl bonusutdelning) framöver?

    SvaraRadera
  14. Hej David,
    Nej det tror jag verkligen inte. Jag tror vi kommer få fler bonusutdelningar och en rimlig förväntan är en gång per fem år. Till våren blir utdelningen sannolikt inte under 5,5 kronor.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...