Köprekommendation bank

De svenska storbankerna har gett bra avkastning på lång sikt och de är populära. Generellt har analytiker köprek på dem, det är kanske Handelsbanken som inte är lika poppis. Anledningen till det är deras försiktigare profil. Handelsbanken tar inte lika stora risker som de andra och ser därför inte lika lockande ut i analytikernas ögon.
Jag som är en försiktig general har dock valt just Handelsbanken och det är av den anledningen att de är konservativa och tar mindre risk. Handelsbanken är Europas finansiellt starkaste bank!

Den riskfria räntan är på väg upp och banker brukar korrelera med den. Stigande räntor brukar betyda stigande vinst och aktiekurs för bankaktierna. De svenska storbankerna är bra allihop och kan tänkas ge en god avkastning på sikt men vad skall man välja och hur?
Man minns ju finanskrisen också när man funderar kring risk i bankerna. Det var ju inte den första bankkrisen och säkerligen heller inte den sista.

Så hur skall man som lekman välja och investera i banksektorn?

Jag tänkte presentera några alternativ som ger exponering i banksektorn men till en mindre risk än att investera direkt i någon av bankerna.

En bred indexfond som Xact OMXSB Utd består till drygt 20 procent av de stora bankerna.

Industrivärden, ett stort investmentbolag består till 26 procent av Handelsbanken.

Investor, ännu ett investmentbolag består till 13 procent av SEB.

Avanza Zero, en indexfond helt utan avgifter består till cirka 30 procent av de stora bankerna.

Som ni ser finns det flera alternativa sätt att få exponering i banksektorn till en reducerad risk. Våra storbanker är jättestora och väger tungt i index, därför utgör de så stor del i de två indexfonderna jag nämner ovan. Avanza Zero följer OMXS30 som är de 30 största bolagen och Xact OMXSB följer ett bredare index på cirka 80 bolag. Därav skillnaden i vikten av bank i de två.

Jag äger på ett eller annat sätt allihop de här alternativen samt Handelsbanken som jag har en liten direktinvestering i. Avanza Zero har jag i PPM samt en liten slurk i min IPS.


16 kommentarer:

  1. För sent. Tåget har redan gått. Banker kopte man I somras. Nordea för strax under 70. Börspodden snackade om riktkurs 50. SHB handlades runt 90. Swedbank krisade runt 160. Numera kommer ökade riktkurser på löpande band. Skulle sjalv lägga pengarna på annat. Men det är jag det.

    Mvh
    Olle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt att säga med facit i hand. Jag köpte Handelsbanken kring 90 kr.
      Tåget har gått tycker du och det får stå för dig.
      Jag tror likt proffsen att bankerna är en god placering på lång sikt.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Instämmer! Ett halvår för sent och tvåa på bollen.

    Mvh/leninho

    SvaraRadera
    Svar
    1. För sent för vad?
      Det bästa tillfället att plantera ett träd var för 20 år sedan. Näst bäst är idag. Ett kinesiskt ordspråk jag gillar.
      Mvh petrusko

      Radera
  3. Certifikatet LONG BANK H kanske kan vara ett bra alternativ med enbart nordiska banker och försäkringsbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tobias,
      För trejders kanske det är ett alternativ att arbeta med men för långsiktigt spar är sådana där finansiella produkter dåliga. De har avgifter o dyl som gröper ur värdet.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Du har helt rätt i att bankerna är ett intressant alternativ idag. Redan i utgångsläget har man ett starkt räntenetto, och det kommer bli allt bättre i takt med stigande ränteläge. Jag äger själv nordiska banker sedan en tid, men även UBS är fortfarande attraktivt värderad samt ett bra framtida utdelningscase. Ett annat alternativ kan också vara att titta närmare på försäkringsbolagen i Norden (t.ex. Sampo, Gjensidige eller Protector). De gynnas starkt av stigande räntor, dels på tillgångssidan (som då kan leverera högre yield), men även av att skulderna kommer att diskonteras till lägre värden (dvs. eget kapital drivs upp, vilket påverkar utdelningskapaciteten positivt).

    SvaraRadera
  5. "Handelsbanken är Europas finansiellt starkaste bank!"

    På vilket sätt menar du att det är finansiellt starkast i Europa? Något särskilt nyckeltal?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Handelsbanken har bäst credit rating av alla banker i Europa.
      Mvh petrusko

      Radera
  6. Det finns en anledning till att min portfölj har >50% investerat i SHB =) Sen är jag medveten om diversifieringsaspekten och som jag arbetar med att få till. Mvh Kneg till Deg

    SvaraRadera
  7. Hej Petrusko,

    Som du skriver i ditt inlägg så får man stor exponering mot bank via en investering i index. Jag har resonerat lika dant varpå jag inte direktäger bankaktier utan nöjer mig med en exponering på 20-25 %. Kunde dock inte hålla fingrarna i styr och köpte lite shb i somras runt 94 kr. Jag håller med dig om att bank bör vara en god investering på sikt.

    Med vänlig hälsning

    J

    SvaraRadera
  8. För alla dem som klagar över att man är sent på pucken. Man behöver inte köpa allt nu, man kan dessutom välja att snitta in sig i bankerna så får du schysst genomsnittsköp istället för att gå på en nit och sen faller aktierna. Sen är de bara att ta i beaktning att när de är finanskris ja då ligger bankerna illa till.

    Du får ändå idag väldigt hög direktavkastning på bankerna i sig. Behöver inte ha alla sina pengar på bankerna dock.

    SvaraRadera
  9. Hej Petrusko!

    Jag läste nyss på Hembergs blogg att e-kronan kan bli verklighet om 2 år. Hur tror du att det kan påverka storbankerna? Jag funderar om det kan vara negativt för dom men positivt för modernare typer av nätbanker.

    Mvh/ Lisa

    SvaraRadera
  10. Har du någon norsk bank att rekommendera?

    SvaraRadera
  11. Klockren kommentar med citatet du gav! Du gav mig nyss en ide där, jag ska faktiskt lägga till en sida med citat på min blogg, som en slags kuriosa.

    SvaraRadera
  12. Norsk bank; sparebanken sor, fin direktavkastning, billig nu, stabila finanser, norska kronan hyfsat billig. Jag äger aktier i den samt SHB. Mvh Kalle.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...