Spiltan Globalfond Investmentbolag nu i PPM

Det här är en ganska fräsig fond som investerar i lite olika investmentbolag världen över och på så vis får exponering i  otroligt många bolag världen över.
Det är inte bara de svenska investmentbolagen som presterat bra historiskt, ni känner säkert till Warren Buffett och hans Berkshire Hathaway. Ännu ett investmentbolag med riktigt bra trackrecord.
Målet för fonden är att överträffa avkastningen för Globalindex.
I bilden kan ni se de största innehaven och bransch osv.
Jag tycker fonden är fin men skulle sannolikt privat välja en investering i Vanguard Total World Stock (Adlink) framför denna. Det är en börshandlad fond och anledningen till att jag skulle välja den är den superlåga avgiften på 0,14 procent mot Spiltans 0,5 procent. Förhoppningsvis kommer Spiltanfonden avkasta mer än väl så det täcker upp den lilla skillnaden i avgift. Jag är ju en försiktig mespropp och väljer därför fonden med den låga avgiften. Det är klart tänkbart att Spiltans fond kommer ge bättre avkastning på lång sikt.

Men och det här är ett stort men, PPM har som jätteaktör rabatt på fondernas avgifter och om du skulle välja den här fonden i ditt PPM så är avgiften endast 0,25 procent och det mina vänner är en bra deal.

Länk till Spiltan Globalfond Investmentbolag hos Avanza. (Adlink)

Själv skrev jag nyligen om mitt PPM-val och den senaste uppdateringen jag gjorde. Jag skall kolla mer på det i helgen, kanske skall jag ta in denna fonden från Spiltan. Länk till mitt inlägg: http://petrusko.blogspot.se/2016/11/mina-fondval-i-ppm.html


2 kommentarer:

  1. Sedan ett par år tillbaka så kör jag på PPM soffan. Fondavgift 0,04% - 0,11% vilket är mycket lågt. Tidigare så valde jag fonder själv, men då jag inte lyckades slå PPM soffan under några år, så har jag vald soffan. If you can't beat soffan then join soffan.

    Trevlig helg

    //Krusse

    SvaraRadera
  2. Den avgiften är riktigt bra - tack för info!

    Långt under min skamgräns på 0,5%

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...