Mina fondval i PPM

Jag uppdaterade precis min PPM där jag tog bort SPP USA fond som gått starkt i spår av stigande dollar och ersatte den med Aktiespararna Direktavkastning.
Min PPM-portfölj ser då ut så här:
Didner och Gerge har jag haft sedan start och den har givit en jättebra avkastning. Avanza Zero har jag haft i många år. De andra fonderna har jag bytt då och då, Carnegiefonderna tycker jag är fina men för dyra (hög avgift) normalt sett men i PPM är det rabatt på avgiften och då blir de ju riktigt bra. Carnegie Strategifond som har en del ränteplaceringar har jag haft sedan 2014 och den har blivit en riktig hit med cirka 11 procent årlig avkastning.

PPM har alltså rabatt på fondavgifterna och det kan vara jättestor skillnad. Carnegie Sverigefond tex har i PPM en fondavgift på 0,36 procent medan den i vanliga fall ligger på hela 1,4 procent. Aktiespararna Direktavkastning som är en indexfond har redan en relativt låg avgift på 0,3 procent men i PPM är det ändå lite rabatt och där är avgiften 0,2 procent.


13 kommentarer:

  1. Har idag endast AvanzaZero i PPM, är ju förhållandevis lite pengar. Men börjar kanske bli dags att titta över...

    Valbara delen av ITP, som är betydligt mer pengar, kör jag SPP Sverige, Europa, USA i lika delar.

    SvaraRadera
  2. Ditt PPM val verkar väldigt fokuserat på Sverige. Har du någon djupare tanke bakom det?
    Varför har du t.ex. inte någon tillväxtmarknad eller frontiermarknad med?

    SvaraRadera
  3. Hej, jag har för mig att du var ganska kritiskt till Aktiespararnas Direktavkastning. Vad gjorde att du ändrade dig? //Dividend500

    SvaraRadera
  4. Också nyfiken på varför du ändrade dig? Har det bara med den låga förvaltningsavgiften i PPM att göra eller väger andra skäl in? :)

    Tycker det är en ganska trevlig fond och funderar på att ta in den själv. Min största farhåga är att man riskerar få in tillfälliga högutdelare som t.ex. Ratos eller Telia med bra 3-årshistorik som på längre sikt inte klarar upprätthålla utdelningsnivån.

    SvaraRadera
  5. Vad händer i Realty Income?!

    SvaraRadera
  6. Vart gör man sitt ppm val?

    SvaraRadera
  7. Hej Jasper,
    Jag bytte precis bort USA-fonden och kan tänka mig exponering där igen i framtiden. Våra fina svenska bolag har exponering världen över så jag tar del av utvecklingen i Kina, BRasilien, Nigeria mfl.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Hej Dididen500 och Utlandsutdelaren,
    Jag har skrivit ett kort inlägg om fonden tidigare och mina tankar kring den. Vad jag gör i PPM håller jag helt separat från mina vanliga investeringar.

    http://petrusko.blogspot.se/2016/09/ny-fond-med-fokus-pa-utdelning.html

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. HEj Anonym,
    Inget specifikt händer i Realty Income. Business as usual. Det tuffar på. Det går bra. Hela REIT-sektorn har dock pressats ned på sistone. Detta då de till viss del värderas på samma sätt som obligationer efter allmänna ränteläget. Investerare har helt enkelt fått högre avkastningskrav på sistone.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Hej anonym,
    sitt PPM-val gör man på ppm.nu

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Var precis på en föreläsning om PPM och hur man bör göra sina val. Som jag förstår det rätt är det bara en viss del i den allmänna pensionen och i tjänstepensionen som man kan styra själv? Eller kan du styra allt gällande tjänstepensionen?

    Tack för att du delar med dig av dina val till ålderns höst :)

    SvaraRadera
  12. Hej Kronantillmiljonen,
    Ja det stämmer att den del där man själv kan leka och välja fonder är bara en liten del av den statliga pensionen. Minns ej exakt men under 20% har jag för mig. Det är nog enkelt att googla fram.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  13. Det är 2,5% av lönen som går till PPM. 16% går till allmän pension.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...