Jag ökade rejält i Handelsbanken

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Foto av: Bengt Wanselius
Handelsbanken släppte idag sin rapport för det tredje kvartalet 2017 och den var bättre än marknadens förväntningar.
 Initialt gick aktien upp en hel del för att senare vända tvärt ned. Handeln har varit lite upp och ned och jag passade på att köpa ett rejält gäng när den var ned någon krona. Jag satte in en god slant på depån idag som jag övervägde att investera i Investor men Handelsbanken starka prestation och kursutvecklingen på rapporten fick mig lockad att öka ytterligare där.

Nu väger Handelsbanken 3 procent i min portfölj och det är en vikt jag är ganska nöjd med. Det är ett bra bolag men som jag varit öppen och tydlig med tidigare tycker jag att delar av banker är svåra att förstå varpå jag inte går in allt för tungt. Man kan mena på att jag inte borde investera alls i sådant jag inte förstår mig på men jag riskar lite här. Jag tycker ändå att jag förstår mig på bolaget och aktien tillräckligt väl för att som småsparare investera i det. Jag är ju trots allt en väldigt erfaren småsparare.

Efter dagens affär äger jag 24 procent fler Handelsbanken och jag är övertygad om att det kommer glädja mig i utdelningstider de närmsta åren framöver. Det är klart tänkbart att ordinarie utdelning kommer höjas stadigt de närmsta åren. Om det blir en extrautdelning till våren är det en faktor i sig som bör hinta om att ordinarie utdelning året därefter höjs. Man bränner ju inte allt krut ett år för att därefter behöva sänka eller inte ens klara av att höja. Handelsbanken strävar efter en stadigt stigande utdelning.

På lång sikt kan ränteläget tänkas bli högre men bankerna tjänar pengar oavsett. En förenklad liknelse är om priset på varor i matbutiken plötsligt stiger tex 10%. Medan inköpspriset stiger behåller butiken sin marginal varpå vinsten i kronor ökar. Kostnaden för personalen och lokal påverkas ej. Ett färskt live exempel är frukt och gröntkrisen kring årsskiftet då det uppstod en bristsituation på dessa varor. Inköpspriset skenade vilket gjorde priset i butik avsevärt högre. Axfoods marginal som de lägger på varorna bibehölls naturligtvis och i kronor räknat tjänade de mer trots "krisen".


1 kommentar:

  1. När jag började investera i Handelsbanken minns jag att jag ville äga något i sektorn Bank, men inte riktigt vad. Det slutade med att jag köpte 3 stycken som jag kan något sånär. Skrev lite kring just att sprida risken mellan banker och twitter verkade hålla med mig i frågan:
    http://www.kronantillmiljonen.se/handelser-i-portfoljen/handelsbanken-faller-vid-arsrapport-hur-agerar-ktm/

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...