Nordnet tipsar om bra fonder

Nordnet tipsar om några fonder som sticker ut och har presterat riktigt bra historiskt. De har främst tittat på 3, 5 och 10 år vilket jag tycker är rimligt. På kort sikt som tex 1 år är det ofta olika fonder från år till år som presterar bäst och det är ett riktigt loserspel att hoppa på de fonderna som presterat bäst det senaste året. Höj blicken och titta på de som presterat bra på längre sikt, de är sannolikt ingen fluga. 
Nordnets lista och tips på fonder kan vara en bra och kort lista att utgå ifrån i sökandet på en bra fond.


7 kommentarer:

  1. Hej Petrusko.
    En aktivsparare brukar ha koll på dem fonder och kanske köper dem. Men en sådan aktivsparare väljer spara i aktier privat. För en passiv sparare är det Nordnet Gratis fonder och billig Global index fond som gäller långsiktigt tycker jag. Alla banker lockar med det som dem får mer i provition. Historisk avkastning har ingetting med framtidens avkastning att göra. Då ska nan välja gratis.billigast.globalt och Sverige. Enkelt. Lycka till. Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det är fondspararnas och akademikers egen myt att det inte finns fonder som överpresterar rejält, över lång tid. Att investera i index är en strategi, och det finns absolut ingenting som garanterar att det blir ett bra utfall eller att detta skulle vara det bästa. Speciellt inte i dagens allt mer föränderliga omvärld. När man köper index så placerar man i det som historiskt gått bra, ingen garanti för framtiden.
      Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

      Radera
    2. Det finns ingen garanti med något inte ens hur länge vi ska leva. Det vad man vet idag är avgifterna som äter upp avkastningen. Index har fungerat historisk. Det vet vi. Att det kommer finnas några % av aktiva fonder som kommer att slå index vet vi också. Det vi inte vet vilka det blir. Att hoppa in och ut och tro på den ena år och nästa nästa år historisk har det inte varit lyckad strategi. Som vi säger ingen vet. Därför jag tar den som är billigt och brett följer index och det får det bli vad det blir. Blir bättre än sparkonto tror jag på 15 - 20 årsikt. Lycka till. Mvh

      Radera
  2. Suveränt! Bra att du tipsar om detta då många köper fonder på må-få och inte riktigt vet vad de investerar i. Själv tycker jag om att kika på Morningstar när det kommer till fonder. Var dock länge sedan jag investerade i fonder på det viset :)

    Tack för en läsvärd blogg som alltid!

    Kronan till miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    SvaraRadera
  3. Jag har gjort smidigt för mig och valt 50% LF Global inx.50% Nordnet Superfonden Sverige. Kommer bara hålla samma ballans och även spara månadsvis i den portföljen. Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint alternativ enligt mig måste jag säga :)

      Radera
  4. Kan inte annat än att le åt att Nordnet hitta en Öhmans fond i varje kategori ��. Det är som i Eurovision, man röstar på sina "grannar".

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...