Jag tog hem vinsten i två små innehav

Jag har under en tid funderat kring vissa små innehav och dess vara eller inte vara och medan jag egentligen inte har något emot dem så har jag synat dem och kommit fram till att sälja några.

Idag tog jag hem vinsten i Telia och Skistar, två pyttesmå innehav i min portfölj. Jag flyttade över pengarna till indexfonden Xact OMXSB Utd.

Jag sneglar på att även sälja mina sista Atlas Copco för att flytta över kapitalet till Investor som har god potential, högre direktavkastning och som till viss del består av just Atlas Copco. Tidigare har jag haft en stor vikt i Atlas men i takt med att de stigit kraftigt för mig har jag varit defensiv och successivt flyttat över till Investor. Nu har jag bara en liten slatt Atlas Copco kvar och inser att det främst är emotionellt jag vill klamra mig kvar vid dem och det är inte rätt anledning. Vi får se hur jag gör, Atlas tror jag på långsiktigt och jag tar ju del av deras utveckling antingen direkt eller indirekt via Investor.


6 kommentarer:

  1. Ok, jag funderar på att ta en stor position i Telia. Tror att bolaget är skrutt men tokigheterna i öst är rensade och det ser lite cleanare ut.

    Yielden är över 5 % och efter sänkningen troligen uthållig. Får vi riktiga sättningar så är väl Telia osårbart?

    Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Patrik,
      Utdelningen om 2 kronor i Telia bedömer jag som mycket hållbar de närmsta åren. Verksamheten är hyggligt konjunkturokänslig och aktien är ganska nedpressad så Telia är i vart fall inte den med störst fallhöjd.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Jag tänkte likadant och sålde Atlas för att öka i Investor, tror det var i samband med att Atlas direktavkastning hamnade under 2%.
    Städade nyligen bort ABB som dock hade en betydligt högre utdelning än Investor men jag tycker det känns skönare att låta Wallenbergarna förvalta båda dessa bolag åt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena PRepper,
      Japp, det är en bra plan. De har gjort det utmärkt historiskt de där Wallenbergarna.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hur resonerar du när du väljer mellan Investor A eller B? Tack för en grym blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Så länge omsättningen i aktien är tillräckligt god väljer jag alltid den som är billigast. Man får ju mer för pengarna då.
      Vissa bolag har väldigt få aktier i ett visst aktieslag till handel på börsen och sådana blir handeln ojämn och det kan vara svårt att köpa och när man vill sälja kan det vara svårt då det ej finns köpare. Sådana aktier undviker jag och väljer isf den dyrare mer likvida aktien.

      Mvh petrusko

      Radera

Nya aktiva ETFer ifrån iShares - Med inspiration ifrån JEPI

  Igår listade Blackrock/iShares två stycken nya börshandlade fonder på XETRA i Tyskland. Det ser ut som att de skapats med inspiration ifrå...