Corem Property mina affärer och omvänd split


Idag är sista dagen för handel i Corem Properties aktier innan omvänd split. Imorgon kommer kursen dubbleras när två aktier blir en.
I samband med sådana här händelser brukar historik försvinna från Avanza och jag tänkte passa på nu att visa mina affärer i Corem Property Group preferens.
2013 köpte jag på mig ett gött gäng med avsikt att behålla länge och bara ta emot utdelningarna som stadigt tickar in.
När värderingen kring 2015 blev helt uppenbart galen valde jag att successivt sälja, det fanns ingen rim och reson i värderingen. Jag sålde så smått strax under 200 kronor för att sedan sälja stort ovanför 200 kronor.
Sedan väntade jag lugnt på att marknaden skulle sansa sig och mycket riktigt gjorde den så.
Till skillnad från stamaktier är det enklare och tydligare att se sådana här felaktiga prissättningar. Det finns ju ingen drivare i stigande vinster som det finns i stamaktier. Hade det varit en stamaktie så hade utfallet kunnat bli något helt annorlunda. Då bygger ju agerandet på antaganden om framtida vinster mm.

Imorgon tisdag skall Corem Property preferens kosta drygt 300 kronor. Har du ojämnt antal aktier löser det sig automatiskt. Det vanliga förfarandet är att man får cash för den där ojämna aktien. Hur det är i det här fallet har jag inte brytt mig om att kolla på.

1 kommentar:

  1. Wow! Hade faktiskt ingen aning om det här med omvänd split då jag inte råkat ut för det tidigare. Har bara varit med om ett stycke 3:1 split. Funderar lite kring varför historiken egentligen försvinner hos Avanza...

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...