Börsveckan som gått v.1 2018


Årets första börsvecka är till ända och vi kickstartade 2018 med en uppgång på 2,18 procent för OMXS30. Min egen portfölj har tickat på bra den också och massvis med utdelningar har redan ramlat in på depån. Jag har hunnit med att göra en del köp och har främst ökat i Investor och Latour.
Nytt år betyder att vi står inför årets roligaste börsperiod. Nu precis i början av året kommer bolagen med bokslutsrapport och i den meddelar de förslag till utdelning. Någon månad senare drar våren igång med utdelningsperioden då utdelningarna flödar från de svenska bolagen. Utav mina innehav är Investor först ut med sin bokslutsrapport 23/1. Desto mer intressant för min del är mitt största innehav Castellum som kommer 25/1. Som ett barn inför julafton väntar jag på att få höra vad utdelningen blir i mina innehav.
Det nya året har också inneburit nya regler för banker, fondbolag och mäklare. En tråkig nyhet är att vi inte längre kan köpa amerikanska börshandlade fonder. Det sörjer jag då det finns så himla mycket bra att investera i bland de tusentals fonder som erbjuds i USA. Allt från superbilliga indexfonder med 0,03 procent avgift till utdelningsfokuserade fonder som stadigt pyntar 7-10 procent direktavkastning.
En annan sak det nya regelverket fört med sig är att fondavgifter måste anges mer transparent men här verkar det gå trögt hos olika aktörer. Som jag skrev om har Avanza satt standarden och redovisar det föredömligt men flera andra aktörer har fortfarande någon sorts flyga under radarn-mentalitet och uppger inte de totala avgifterna värst tydligt.

Jag har skrivit en hel del gött i veckan men nöjer mig med att lyfta fram min summering av mitt bloggår 2017. Länk till inlägget.

Normalt sett brukar jag länka till diverse bloggar och artiklar med utdelningstema men idag vill jag länka till något annat. Jag följer en del traders av anledningen att jag kan lära mig nytt av dem. Om jag bara kör i liknande spår som mitt eget så lär jag mig ju inte värst mycket nytt. Därför följer jag bla oliktänkade som traders. Jag har läst tradern Ekka Lundins summering av 2017. Ett långt informativt inlägg där han bjuder på mycket tankar kring sitt agerande. Länk till inlägget.

6 kommentarer:

  1. Hej hopp, båda länkarna leder till din egen blogg.

    Vänligen Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annelie,
      Tack att du gjorde mig uppmärksam på detta. Nu har jag uppdaterat.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. För mig är det lite intressant att Investor fortfarande handlas till rabatt. Kursen har ju gått rejält bra, men med tanke på rabatten känns det fortfarande köpvärt tycker jag :)

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet det sista, om att du följer olika sorters människor. För det har ju nästan blivit en psykisk folksjukdom i Sverige sista tiden, detta att alltid omge sig med enbart ja-sägare som aldrig har något eget att säga, och alltid håller med och aldrig tänker efter först. Fler borde göra som du! Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är tvärtom, att alla har sin egna åsikt och verkligen tar strid för den! Svårt att säga något idag utan att någon med en annan syn säger sitt.

      Att hålla med någon annan gör en inte till ja-sägare för övrigt (ifall du nu syftade på det).
      Däremot är det för många som skyller på andra utan att ta eget ansvar.

      /Andreas

      Radera
  4. Hejsan Petrusko!

    Har en fråga ang PPM fonderna som man väljer till sin tjänstepantion så står det vad dem tar i avgift m.m men står även så här tex

    Fondavgift (Pensionsmyndighetens rabatt avdragen) 0,39 %
    Total kostnadsandel (TKA) senaste kalenderåret 2,00 % vad innebär det?

    Mvh Marcus

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...