NP3 preferensaktie

Fastighetsbolaget NP3 med fokus på kommersiella fastigheter i norra Sverige avser emittera preferensaktier till ett totalt värde om 300 miljoner kronor.
Erbjudandet kommer ske via en företrädesemission till befintliga aktieägare där de största ägarna redan flaggat för att de kommer teckna sin andel.

Erbjudandet kommer offentliggöras i februari men redan nu har man meddelat att kursen för preferensaktierna kommer vara max 26,5 kronor. 
Jag har stämt av med bolaget att utdelningen kommer vara 0,5 kronor per kvartal/2 kronor per år.

På kursen 26,5 kronor blir direktavkastningen 7,5 procent.

Länk till NP3 hos Avanza (affiliatelänk).

14 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tjena RR,
      Japp, jag tycker den här är intressant. Dock är det en företrädesemission så det är befintliga ägare som får möjlighet att teckna i första hand. Jag får nöja mig med att köpa den när den handlas över börsen.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej petrusko.kommer du köpa NP3 ?
    -Hur är risken i den tycker du?
    Är ju bra utdelning i den..Men brukar vara större risk då..
    Jag har en stor del i preffar nu..För att aktier känns lite övervärderade..Kommer preffarna gå ner med aktierna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Matte,
      Jag finner NP3 preferens intressant och kommer sannolikt köpa den när handeln i aktien startar. Ja verksamheten i detta bolaget är högre risk än i tex Akelius med hyreslägenheter i starka storstäder. Därav den högre direktavkastningen.

      Det är främst ränteläget som styr hur preffar utvecklas på sikt och med högre ränta kommer preffarna gå ned i aktiekurs. KOrtsiktiga nedgångar såsom tex BRexit drar med preffarna ned likt övriga aktier.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej!

    Vill först och främst tacka för vilken inspirationskälla du är!

    Jag har nyligen börjat bygga min portfölj med ca 10tkr köp per månad, börserna står högt värderade. Tycker du det är bättre att bara köpa på för en annan eller att spara undan pengarna för att gå in senare vid en sättning?
    Mvh Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Andreas,
      Tack för din kommentar och feedback.
      Ja om man sparar på lång sikt tycker jag att man skall fortsätta i ur och skur med sina månadsköp. Ibland betalar man lite "högre" pris och ibland lite "lägre". På lång sikt får man ett hyggligt snittpris och man är med på börsen och får avkastning.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Smaskens

    Sitter med en del NP3 aktier så inväntar en "tilldelning" av preffar.

    Ett litet bekymmer dock är DIÖS anser jag iofs är de inte fullt ut ägandes fastigheter på samma orter. Alltid haft ett gott öga till DIÖS ang fastighetsaktier. Tider förändras och de expanderar som sig bör i nutid och ser sunt på framtiden.

    För ca två år sedan var DIÖS det sk säkraste fastighetsbolaget på börsen sett till skuldsättning osv. allt enl en seriös insatt meriterad fastighetsexpert jag då talade med.

    Sammanslagning av de båda är väl att ha allt för stora förhoppningar , men vem vet

    Mvh
    Pensionären

    SvaraRadera
  5. Du kan säkert anmäla Dig till NP3 preff utan företräde också. Det är lite annorlunda jmf med företrädesemission av stamaktier, ty då kan men se vad börskursen är kontra teckningskursen. Nu är det ett nytt aktieslag och det finns säkert stamaktieägare i NP3 som inte vill ha preffar eller ta risken att teckna preffar där kusen kan sjunka oberoende av stamaktiens kurs.

    Trevlig Kväll

    //Krusse

    SvaraRadera
  6. Hej Petrusko
    Vad är inlösen kursen då om den inte så hög då blir det Corem preffar bätte ....?
    Sen för ett tag sedan var du skeptisk till preffar vad är det som ändrade din uppfattning ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Fadi,
      Inlösenkursen för NP3 preferens kommer vara 35 kronor. Svårt att veta exakt vad du refererar till men preferensaktier är och har varit en stor del av min portfölj i flera år. Jag har till och från uttalat mig om värderingar som ibland varit väldigt höga. Kanske det du tänker på. Oavsett är jag inte skeptisk till preffar, de är en stor del av min portfölj.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. När delar den här preffen ut? Jag kan inte hitta någon information om det.
    //Palle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Palle,
      Infon finns på bolagets hemsida. Den delar ut samma månader som Akelius och Volatis preff. Feb/maj/aug/nov

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Finns det nå datum för inlösen av denna?. Den ligger ju runt 35kr nu för tiden. Mvh Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym,
      Nej det är inget specifikt inlösendatum och då de nyligen gett ut den tror jag inte de har för avsikt att lösa in den i närtid.

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...