Ett år som fri - Uppföljning

För drygt ett år sedan sade jag upp mig från mitt jobb som jag älskade. Jag hade ändå planerat jobba några år till bara men när jag inte tyckte det passade längre med småbarn här hemma osv så var det ett lätt beslut att säga upp sig. Istället har jag levt på mina utdelningar, lite extraknäck och mitt skrivande. Främst på bloggen men jag har gjort en del externa uppdrag också som ger intäkter.

Att leva på utdelningar har blivit en snackis efter att det skrivits artiklar om det på Aftonbladet.se och DI.se bla. Bra tajming mao för mig att stämma av hur det gått för mig efter ett år.

Under mitt år som fri, jag kallar det så trots att jag inte är värst förtjust i uttrycket men det är allmänt vedertaget; så har jag tränat mycket vilket jag gillar för det får mig att må bra. Mycket träning senaste året och jag mår toppen hehe.
Jag har unnat mig att sova mer och det har fått mig sundare också. Min uppfattning är att jag inte varit sjuk nämnvärt och min träning har gett bättre resultat när jag samtidigt fått in bra med sömn. Detta är förmodligen inte bara inbillning eftersom det finns gott om studier på att det faktiskt hänger ihop.

Samtidigt som jag lagt mer tid på saker som verkligen betyder något har jag bitvis varit ineffektiv och sölat bort min tid. Det har varit lätt att tänka att "ja men jag har all tid i världen, har ju inget annat..".
På samma gång har jag ibland känt mig stressad att tiden inte räcker till.

Rent ekonomiskt har det gått bra. Mina utdelningar har tickat in och som jag hoppats och lite chansade på så har jag fått skriva en del externt också.

Som ni förmodligen snappat upp i den korta texten ovan så har jag haft och göra, min plan har inte varit att rulla tummarna. Redan tidigt som fri kände jag att jag ville engagera mig och göra sådant som berör och betyder något för andra. Jag kontaktade kommunen och engagerade mig i ungdomar. Min äldsta son skall börja sporta nästa vecka och jag hoppas att det kan bli något vi bägge engagerar oss stort i. Nu i sommar sökte jag diverse kurser på högskolan för att utveckla mig. Medan jag blev antagen till några spännande kurser blev jag också antagen till en utbildning jag sökte lite sådär. Utbildningen har växt på mig och jag har tackat ja till den och alltså bestämt mig för att skola om mig till något annat jag brinner för.

Jag behöver inte gå långt tillbaka för att finna ett läge där jag inte hade en endaste tanke på att plugga igen. Det som fick mig dit är något som växt fram med kraft under det senaste året; jag vill utveckla mig själv. Likt en hund och ett litet barn blir glada och känner tillfredsställelse när man berömmer dem vill vi nog alla känna att vi är betydelsefulla och gör viktiga saker.
Detta delar jag med mig av för att vissa verkar tro att folk som vill leva på sin utdelning bara vill sitta och rulla tummarna. Det är min tro att de flesta vill känna sig betydelsefulla och när man stänger en dörr öppnas en annan. Den som tar steget att leva på sina utdelningar kommer förmodligen hitta andra saker att engagera sig i. Bli fotbollstränare åt knattelaget, politiker, en hjälpande hand i församlingen, en god vän, listan kan göras mycket lång. Min far som är en gammal farbror verkar ha mer än någonsin att göra som pensionär. Han har engagerat sig i en rad betydelsefulla saker. En annan gammal farbror som jag känner är en flitig bärplockare och ordförande i sportklubben. Oavsett om man är 3, 30 eller 65 år gammal vill man göra betydelsefulla saker.

Är din dröm att leva på utdelningar? Go for it! Satsa och satsa hårt. Kom ihåg att man får inte det man drömmer om utan snarare det man kämpar för. Kämpa och du skall nå ditt mål!

Läs mer: Mitt inlägg om att jag har sagt upp mig.

27 kommentarer:

  1. Många verkar tro att de kommer få ett underbart liv den dagen de blir "fria", och kan ligga och peta naveln 24/7, samt kolla Netlix och äta pizza.

    Breaking news, efter ett tag kommer det kännas trist.

    Det är därför det är sjukt viktigt att när man väl påbörjar den här resan mot ekonomisk frihet/att bryta sig ur ekorrhjulet, att man har en tydlig klar bild vad man vill lägga sin tid på och vad man är passionerad i.

    Tack för intressant post Petrusko.

    Många verkar tro att de kommer få ett underbart liv den dagen de blir "fria", och kan ligga och peta naveln 24/7, samt kolla Netlix och äta pizza resten av sitt liv.

    Breaking news, efter ett tag kommer det kännas trist..

    Det är därför det är sjukt viktigt att när man väl påbörjar den här resan mot ekonomisk frihet/att bryta sig ur ekorrhjulet, att man jobbar hårt med att regelbundet visualisera vad man kommer ägna sig åt när man väl är fri. För de flesta tror jag en bra start är att fråga sig själv vad man genuint är passionerad av/intresserad av, och sen planera lite långsiktiga projekt kring dessa saker.

    En riktigt bra och intressant fråga alla borde ställa sig är:

    - Om pengar aldrig var ett problem för mig och jag inte behövde ”jobba”, vad skulle jag göra om dagarna? , vad skulle jag göra resten av mitt liv?

    Finns en rätt intressant post på samma ämne från bloggaren Madfientist här:

    http://www.madfientist.com/first-year-of-freedom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för en biffig kommentar. Om man inte redan har en bra plan vad man skall göra med sin "frihet" så tror jag ändå att man finner saker att engagera sig i men som du säger är det bra att ha en plan vad man faktiskt skall göra för något betydelsefullt.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hur har dina utgifter förändrats under året jämfört med tidigare år?

    Har du medvetet ändra på några utgifter? Är det några oväntade utgifter som tillkommit/försvunnit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Hjärter Kung,
      Jag är inte en sådan där toksnålsparare och har inte följt det där så noga. Utan att klura nämnvärt på det så inser jag snabbt att kostnaden för min träning ökat. Jag har skaffat gymkort vilket jag inte haft på ett par år och jag har köpt mer skor och träningsgrejer eftersom det slits osv.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Det är dom små utgifterna som är viktiga. Både när man jobbar eller inte. Många skulle kunna jobba mindre.om man bara drog ner på utgifterna. Man kanske inte behöver resa på sem 2-3 gånger om året.köpa så mycket.ha det senaste .ny mobil i gång om året.byta ut saker som fungerar.
    Ha små utgifter för boende.låna bara till boende.inget annat
    Finns inget bätter än äga sin egen tid.
    Skön känsla att bestämma när man går upp på morgonen. Strax innan börsen öppnar såklart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Matte,
      Ja det är en bra poäng. Jag tror många kan skrapa ihop väldigt mycket mer per månad om man tänker på de små utgifterna. Skippa köpa kaffe eller red bull då och då, ta med matlåda till jobbet osv.
      Många bäckar små blir till en stor å.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Ett mycket bra och välskrivet inlägg av Petrusko.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lars,
      Tack för det. Det gläder mig =)

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Läser att du har småbarn, hur är det då med barnomsorg? Har de fått gå kvar i förskolan?
    Det borde väl funka så, för jag antar du har företag du föreläser o skriver igenom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Ekonomitankar,
      Ja jag är egenföretagare, det går bra.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Gud vad jag blev peppad när jag läste detta :) Härligt det låter. Och kul att du ska börja studera det du brinner för, heja dig.
    Jag och min sambo har precis börjat vår resa mot lite mer frihet. Men det kommer att ta tid, och särskilt nu när vi väntar vårt första barn här i december.
    Men all lycka till dig nu, //Emelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emelie,
      Vad härligt, påbörjat resan OCH bäbis i december. Stort grattis! Lycka till med er resa och bäbis.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Du som har lite koll på fastigheter!! Va har hänt med hufvudstadens aktiekurs egentligen?

    Mvh Dennis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Dempa,
      Hufvudstaden C är extremt illikvid vilket betyder att det finns nästan inga på marknaden att handla med. Några aktiehandlare har passat på att köra lekstuga i den aktien och tryckt upp kursen på det viset. Genom att köpa 1 st aktie kunde man flytta kursen från tex 500 kronor till 1800 kronor pga inget utbud och lekglada handlare.

      Det hela är betydelselöst, det är Hufvudstaden A man skall hålla koll på. Det är i den handeln sker till 99,999%

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Mycket intressant och läsvärt inlägg. Det finns ju många praktiska delar med att vara fri som man inte alltid tänker på. Lån, barnomsorg etc. Har man små barn är det väl max 15 timmar som gäller om man är föräldraledig eller söker arbete, men om man är "fri" så är det väl 0? Förvisso har man ju då gott om tid att ta hand om sina barn, men för barnens skull kan det vara kul att träffa andra barn, och inte bara vara hemma med farsan... vår lille längtar rejält tillbaka till dagis efter 4 sommarveckor hemma hos oss, trots att vi är ute på mängder med aktiviteter, badar, cirkus, nöjesparker, myskvällar hemma. Finns ju inga barn på lekplatserna numera, så det är lite svårt...

    Ser fram emot fler inlägg som beskriver livet som fri!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Tack. Ja det där med barnomsorgen verkar skilja i olika kommuner. I Stockholm kan man ha barnen på förskolan oavsett fattade jag det som. På andra håll är det andra regler. Jag är egen företagare och barnomsorg är inget problem.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. I Vallentuna kommun får man ha dem på dagis halvtid utan krav på sysselsättning efter de fyllt 3, tror det är liknande i andra stockholmskommuner. Hur är det, räcker det med att ha firma eller kan de kräva att man redovisar att man har omsättning i den tro? Startar man eget kan det ju ta ett bra tag innan intäkterna kommer..

      Radera
  9. Bra inlägg! Har man kämpat så för sin frihet så kommer man fylla den med något värdefullt! Mvh Joel Bladh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Joel,
      Tack för din kommentar. Ja precis och värdefulla saker att sysselsätta sig med finns det gott om bara man ser sig om.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Hej Petrusko! Jätteintressant att läsa dina reflektioner kring första "friåret". Och otippat att du landat i att du ska plugga mera/igen för att omskola dig. Jättespännande och hade detta inte varit en anonym blogg hade du fått massa följdfrågor kring det. Men nu önskar jag dig helt enkelt bara lycka till istället :-). Hälsar Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Verkligen otippat. Tack så mycket Lars. =)

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Bra skrivet! Det är min tanke också, att kunna arbeta ideellt med saker som verkligen behövs och som känns viktiga för mig. Tack för att du delar med dig!
    Mvh Madeleine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FruG,
      Tack och go plan du har där också =)

      Mvh petrusko

      Radera
  12. inspirerande inlägg och bra skrivet!
    Ville fråga om du precis gått plus minus noll ekonomiskt under året eller om du hade en buffert så att du till och med gått plus under ditt första år? Har du någon gång under året varit orolig för att du skulle behöva börja "jobba" igen eller funderat mycket kring det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Herr Oberoende,
      Man bör nog se det som att jag gått plus eftersom jag i min budget haft med att köpa mer aktier varje månad. En viktig del för att utdelningen skall växa på sikt.

      Mvh petrusko

      Radera
  13. Hej Petrusko. Vill bara tacka för all inspiration du ger.

    Med vänlig hälsning
    Mackan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mackan,
      Tack! Det gläder mig att kunna inspirera.

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...