Jag har läst dagens DI om H&M och Wallenstam


Jag har läst pappersversionen av tidningen Dagens Industri som innehöll artiklar om H&M och Wallenstam som intresserar mig specifikt. För att summera de två artiklarna så var det sura galoscher och Hail to the king, H&M respektive Wallenstam.

Artikeln om H&M kompletterades med bra grafik som delvis syns i bilden ovan. Med grafik visade man hur H&M byggde upp en riktigt fet kassa som var som störst kring 2010 och hur den raderats ut till att nu vara på bara några miljarder. Grafiken som jämför H&M med Zalando och Inditex uppskattade jag och tycker den säger en hel del. H&M är frånkörda av främsta konkurrenten Inditex och snabbväxaren Zalando kan tänkas vara en tidsfråga bara innan de är förbi de också.

Jag minskade rejält i H&M tidigare i år inför en rapport som kom in som en besvikelse. Efter det har H&M bjudit på fler besvikelser och även om kursen backat en hel del tror jag att den kan backa betydligt mer om de fortsätter leverera sura galoscher under 2017.

Hans Wallenstam VD och storägare i bolaget som bär hans efternamn är med i en artikel om bolaget och marknaden. Wallenstam har presterat väldigt bra historiskt och är positionerade väl för eventuellt tuffare tider. Wallenstam meddelar att det främst är via nyproduktion man skapar värde framöver och nyckeln är kostnadseffektivitet. Jag läser artikeln och visualiserar hur Wallenstam ångar på framöver medan konkurrenterna står kvar på perrongen. 

Tyvärr är mitt innehav i Wallenstam obetydligt men det kan man ju råda bot på genom att köpa fler. H&M framstår ju mer och mer som vansinne att äga men jag har inte givit upp hoppet ännu. VD Karl Johan Persson uttryckte kraftfullt sin övertygelse att ta bolagets mål redan i år när det diskuterades i samband med rapport tidigare i år. Än så länge har han inte levererat på målsättning eller sitt ord.

10 kommentarer:

  1. Situationen för bolaget ändras inte för att det skramlas mycket och ofta i media. Zalando som jobbar med stora varumärken kan få det kämpigt med att få upp marginalerna. Vinsten är minimal idag.

    Inditex däremot är imponerande, vilket ju också syns i värderingen. Kanske hjälpta av en betydligt större hemmamarknad?

    SvaraRadera
  2. Både Inditex och Zalando handlas väl också till mycket högre multipler än H&M just nu..

    SvaraRadera
  3. Zalando har väl köttats hårt innan som Kinneviks sorgebarn?

    /Andreas

    SvaraRadera
  4. Lustigt hur media, inklusive alla finansbloggare, som unisont hyllat H&M i ur och skur bytte åsikt i princip över en natt och dessutom alla exakt samtidigt. Säger en hel del om finansmarknadens psykologi tycker jag. Det är bara Luppen som verkligen vågar contrarian nu när det blåser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, gör man ett antagande om 11-12:- vpa och tidigare varit beredd att betala 20 x det så ska man ju se till att hålla det när aktien väl handlas på de nivåerna.

      PE 20 är visserligen högt men bolaget har gått igenom tuffare tider förr, och kommit tillbaka.

      Radera
  5. Hej ställer min fråga igen :)

    Hej!

    Jag undrar hur du ser på att köpa preffar på kredit? Jag har ingenting emot att betala ränta på lånet men det tar ju verkligen lång tid att betala av lånet med utdelningarna.

    Jag är mest ute efter ett ökat cashflow in till portföljen. Tanken är att inte gå över ca 15 % belåning.

    Eller är det smartare att värdeinvestera med krediten?

    Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Svårt att svara åt någon annan. Det handlar ju om risktagande, att handla på kredit. Upp till var och en att välja risknivå. Själv har jag belåning kring 5-6 procent av portföljen. Glöm inte att de värdepapper du köper kan backa långt mer än det du betalar för dem varpå det mycket väl kan hända att du bara har kvar 50% av beloppet du lånat.

      Preffar kommer sannolikt ge sämre avkastning på lång sikt vs vanliga aktier.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Folk brukar ju alltid säga "gå din egen väg", "lyssna inte på andra", "köp när blodet rinner på gatorna", etc. Just nu är den allmänna trenden och uppfattningen, både bland media, bloggare och ekonomer, att HM är som pesten. Psykologi är roligt, särskilt när folk som ger "goda råd" inte ens följer dem själv.

    SvaraRadera
  7. http://www.privataaffarer.se/chattar/hernhag-fem-aktier-du-ska-halla-fast-vid-i-ur-och-skur-854117

    Sen dess har han sålt,,,,hehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skägget är inget annorlunda från någon annan analytiker som vill tjäna pengar på börsen. Klart han hypar de bolag han äger för att själv inte bli sittandes med Svarte Petter när det vänder. Regel #1: Lyssna aldrig på någon annans råd om hur du ska investera dina pengar.

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...