Analog start på veckan

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Idag är det måndag och ny vecka. Ny vecka; Nya möjligheter som jag brukar proklamera. Denna måndag bestämde jag mig för att låta datorn vara avstängd till att börja med för att fokusera på att läsa. Nu har jag länge och väl legat raklång i soffan och läst boken One Up On Wall Street av Peter Lynch (affiliatelänk). Jag har snart läst färdigt boken och jag gillar den verkligen. Förvisso handlar den mycket om att hitta nya raketbolag, 15-dubblare vilket inte är min gebit men den handlar om mycket annat också. Man kan säga att Lynch i boken lär ut common sense investing, hur vi med våra egna dagliga observationer kan göra bra placeringar på börsen. Det är en väldigt lärorik bok utan att för den delen vara proppfull med knepiga termer, avancerade räknesätt osv. Boken är väldigt alldaglig och är skriven på ett sätt att man helt utan intresse eller tidigare kunskap kan ta till sig Lynchs budskap.

Jag är glad att jag tog en "analog" start på dagen och dedikerade tid till att läsa. Stimulerande och utvecklande, det kallar jag en bra start på dagen och veckan!

Tidningen Aktiespararen får jag som medlem i Aktiespararna och än så länge har jag bara skummat igenom den. Snappade upp på twitter att flera tyckte att just det här numret var extra bra. Det blir nice att kolla närmre i den.

Det här får jag ju göra om, redan imorgon kanske. Jag vill läsa mer och tiden har jag ju egentligen så det är bara att få tummen ur och prioritera upp det. I eftermiddag kommer postgubben med ett nytt nummer av Börsveckan också så det finns att läsa minsann.

Slutligen önskar jag en go måndag och bra vecka.

2 kommentarer:

  1. Är det en "gaminglaptop" från Alienware jag ser?

    För övrigt finns många av de böcker du tipsar om som ljudbok hos Storytel, har lyssnat igenom en hel del vid det här laget. Bra om händer och ögon är upptagna med annat.

    /Andreas

    /Andreas

    SvaraRadera
  2. Ja "One up on wall street" är riktigt bra. Läste den någon gång 2012-13 och tänkte då mkt på Kopparbergs. Kopparbergs hade ju definitivt redan då visat att det var en kvalitetsaktie och jag såg dem sälja sina produkter hemmavid och på utlandssemestrar. Tyckte dock att jag var "sen på bollen"... Aktien hade ju gått upp mer än 100 % okt 2010 - okt 2012 (idag 27/2 2017 står den i dryga 200 kr). Och aktien kostade ju hela 25 kr (!!) okt 2012... Men jag tar med mig lärdomen även om jag liksom du, Petrusko, ju egentligen inte letar efter "tenbaggers". Min egen slutsats att sifferexercis i alla ära men det går att göra fina vardagsanalyser med - som när Lynch lät den kvinnliga delen av personalen pröva nya strumpbyxor och utifrån deras omdömen hittade en oupptäckt pärla som gått proffsanalytikerna förbi... :-). Keep it up! Hälsar Lars D

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...