Kan de så kan jag.. ett inlägg om portföljviktning

I dagarna har jag klurat kring min viktning av Castellum, den är just nu 17 procent av portföljen. Jag har haft som mål och strategi i flera år att öka mitt innehav i Castellum, varje enskilt år. Jag tror det var förrförra året som jag hade ett jättetufft mål i att öka antalet med 10 procent. 2014 ökade jag ännu mer och 2013 ökade jag mitt antal Castellum kring 8 procent.
I år har jag inte lika mycket pengar att röra mig med och har som mål att öka antalet 1 procent.

Varför sätter jag sådana här mål?
Det gör jag som ett led i att främja utdelningstillväxt. Castellum höjer alltid sin utdelning och om jag dessutom stadigt köper fler växer den ännu snabbare. Jag sätter sådana här mål främst i bolagen som är pålitliga utdelningshöjare.

Även om jag stadigt ökat mitt antal Castellum så har inte viktningen sprungit iväg värstans. Jag har känt mig ganska nöjd kring 15-17 procent där det legat en tid nu. Således har jag sansat mig lite och bromsat mig att öka "för mycket". Det är ju redan mitt största innehav, det får ju inte väga för tungt.

Jag har klurat kring det här i dagarna som sagt, min viktning och om jag skall tillåta den väga tyngre. Det finns många olika sätt att tänka och fundera kring detta och i det här inlägget handlar det enbart om hur andra gör och om de kan så kan ju jag. Eller hur..?
Inte alls akademiskt eller ens rimligt kanske men ändå.

Här kommer det. Kan de så kan jag:

Creades som har 35 procent Avanza i portföljen.

Industrivärden som har 26 procent Handelsbanken.

Spiltan som har långt över halva substansen i Paradox.

För att inte tala om alla entreprenörer, bolagsskapare och storfräsare. Mats Qviberg tex lär ha en tung andel i Öresund.

Patrik Wahlén i Volati väger blytungt med Volati i sin väska.

Bolag och personer som valt att satsa ordentligt på det de tror på. Det är fina bolag och duktiga finansmän jag nämner här. Så med det här egentligen usla resonemanget kan de så kan faktiskt jag. Om Creades kan ha 35 procent i Avanza så kan jag ha mer än 17 procent i Castellum.

Fastighetsbolag och Castellum är det jag förstår allra bäst. Jag är ju inget investerarproffs och det är inte det lättaste att förstå vissa bolag men just fastighetsbolag är det jag har lättast för.
Castellum är det jag förstår och gillar bäst. Då är det nog inte så tokigt om man skulle tillåta sig en tyngre viktning.
Å andra sidan är jag ju en försiktig general och gillar riskspridning och jag gillar låg risk. Några 35 procent skall jag inte ha i Castellum men några procentenheter tyngre än jag har nu är ju inte hela världen.
Länk till Castellum hos Avanza (adlink).

Det här är alltså mitt största innehav och jag sparar även i Castellum åt mina barn. Min fru har jag tjötat på ett gäng också =)
I snart 20 år har Castellum uppvisat stadigt växande kassaflöde och utdelning. Pålitligt och stabilt tuffar den här på framåt likt ett lok. Jag tror att Castellum är en bra långsiktig placering.

7 kommentarer:

  1. Kan bara instämma i ditt resonemang. Ta rygg på kompetent folk brukar löna sig i längden.

    Allt gott!

    SvaraRadera
  2. László Szombatfalvy om någon borde nämnas i sammanhanget. Han hade väl placerat större delen av sin förmögenhet i tio miljoner Castellumaktier innan han startade sin globala stiftelse.

    Köpte du VFC idag förresten? Handlas på lägsta nivån på 3,5 år och YOC över 3,33 procent. Jag ökade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja han viktade ju Castellum tungt. INga pengar att shoppa för idag men jag tittade på VFC och aktiekursen med åtrå idag =)

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Håller fullt med men jag blandar upp med Hemfosa i hemmamarknaden

    SvaraRadera
  4. Några tankar kring varför vfc fallit så hårt sista tiden? Och angående ämnet på tråden, själv så strävar jag efter någorlunda likaviktad portfölj men sitter med 21% i Castellum för tillfället, så lever inte som jag lär jag heller.

    SvaraRadera
  5. Hej Petrusko!

    Som vanligt, tack för en trevlig blogg med stor spridning mellan olika ämnen.

    Jag vill också passa på om att önska ett inlägg där du gör en liten djupdykning i VFC och tittar på varför aktien har gått ner senaste tiden och ger din syn på framtiden för företaget och dess utdelning.

    Dina skriverier kring VFC har gjort mig mycket köpsugen på detta, och nu är direktavkastningen minst sagt aptitlig!

    Jag gör så klart min egen analys innan jag köper, brukar i alla fall försöka kika på ägarbild, skuldsättning osv innan jag ger mig in i nytt bolag!

    SvaraRadera
  6. Skillnaden emot de du nämner är väl att de sitter på första parkett, i styrelsen. De vet före alla andra, om/när det osar katt. Men, visst, man ska fokusera på det man känner man förstår bäst. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...