Nytt innehav - General Mills


General Mills är ett bolag jag spanat på i många år, bortåt 10 år kanske. När jag började titta på det var det ett fint köpläge men jag segade och sedan drog det iväg snabbt varpå jag har stått vid sidlinjen länge och suktat.
Under en tid har de haft det lite kämpigt bla med att öka försäljningen i den takt de önskar. Aktien har backat och när de härom dagen meddelade att de gör ett jättestort förvärv av BLUE djurfoder, ja då skickade marknaden ned aktien än mer. Det här ser jag som ett bra köpläge och i några dagar har jag tänkt att "hoppas det håller i sig några veckor till jag får pengar". Näe, ikväll gjorde jag slag i saken när jag tänkte att det här är ett bra tillfälle jag inte vill missa!
Jag förde över pengar från min kredit till min kapitalförsäkring och slog till. Egentligen är krediten kopplad till min ISK där jag har mina svenska innehav men man kan utnyttja den på det här viset.
Kanske står aktien i ungefär samma pris om några veckor kanske har den backat än mer. Oavsett är det ett bra köpläge nu och jag vill inte gå miste om det.

General Mills är ett bolag med globala varumärken inom mat och dagligvaruhandel. Som ni kan se i bilden ovan är Old El Paso deras märke, världens största brand inom Mexican/taco. De har många olika fina och starka brands och gör bla, yoghurt, soppa och flingor. De äger världens främsta premium glassmärke i Häagen-Dazs.

Jag tycker General Mills är billigt här kring $51 med sin outlook och de åtgärder de vidtagit. De har sjösatt en rad åtgärder för att styra mot tillväxt och har snabbt fått utväxling. Stora besparingar ligger i pipen, man investerar stort för att driva försäljning, bolagsskatten minskar med 2 procentenheter, 2 procent av antalet utestående aktier skall återköpas. Prognosen för innevarande år uppdaterades nyligen till en VPA tillväxt om +3 - 4 procent vilket mynnar ut i en VPA om $3,17 - $3,2. På en kurs om $51 ger det p/e 16. Innevarande verksamhetsår är slut i maj och därefter tar -19 vid. För 2019 beräknas bolagsskatten minska avsevärt mer från 27 procent som den beräknas bli under 2018 till låga 22 - 24 procent. Det är stor skillnad och frigör mycket pengar för bolaget. Pengar som delvis kommer investeras i verksamheten för att driva tillväxt. General Mills har en förvärvsagenda och de har ett fokus på att investera i 4 områden för att driva utveckling och försäljning. Old El Paso och glassen jag nämnde ovan är 2 av dessa 4 områden de satsar extra hårt på.

Starka brands, en sund och bra verksamhet jag gillar men som är i lite av ett turn around läge nu. En turn around från okej försäljning och vinster till att växa och ge än bättre vinster. Utdelningen är på $1,96 och brukar höjas varje år i samband med den utdelning som betalas i augusti. På en vinst 2018 om $3,2 innebär det en utdelningsandel om 61 procent och direktavkastningen är  3,8 procent. Från 2012 till verksamhetsår 2017 var den årliga genomsnittliga utdelningstillväxten 9 procent. Den senaste höjningen var dock bara på 2 procent. General Mills har höjt sin utdelning varje år i cirka 15 år. Jag har gått igenom utdelningshistoriken sedan 1983 och det ser ut som att de aldrig har sänkt sin utdelning under den tiden.
En fun fact om mig själv är att jag älskar taco och nu äger jag världens största tacobolag.

Länk till General Mills hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

8 kommentarer:

  1. Kul köp och ett bolag som jag också har tittat på ett tag. Men jag måste säga att Unilever känns lite vassare och köpte in mig där för ett par år sen när kursen tankade.

    Måste som Unileverägare opponera mig mot ditt påstående om att "HD" är värdens främsta premiumglassmärke. Jag har ingen fakta som backar upp det men skulle tro att Ben and Jerry står högre i kurs :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Linus,
      Unilever har jag tittat på länge också. Jag gillar det med. De har en än mer imponerande portfölj av brands och produkter.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Vilka är de största riskerna du ser i General Mills?

    Som jag förstår det har deras skuldsättning ökat ganska mycket de senaste 5 åren. Dock kan man väl argumentera för att det är en så pass säker bransch att man har möjlighet till lite högre hävstång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Jag är inte orolig över General Mills skuldsättning, de har ett pålitligt och starkt kassaflöde. Jag tror på satsningen de gör nu med att investera i ökad försäljning i de utvalda produktområdena och jag tror på köpet av BLUE djurmat.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. General Mills har inte sänkt utdelningen NÅGONSIN (de har förvisso inte höjt den varje år, men iallafall) de har delat ut sedan 1898

    https://www.nasdaq.com/article/stocks-paying-dividends-for-100-years-or-more-cm54969

    " But General Mills is still a powerhouse that has never even once cut its dividend"


    Man har dock haft en hel del problem de senaste åren:

    https://seekingalpha.com/article/4151871-3-reasons-buying-general-mills

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anders,
      Tack för länken, det verkar dock vara något knas med den för jag landar på en artikel om guld hos NAsdaq. En imponerande utdelningsstreak.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej Petrusko,

    Vad tänker du om General Mills och dess nuvarande kursutveckling? Jag antar att du har kvar ditt innehav?

    Mvh /Rob

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Rob,
      Tack för din kommentar. Jag har sålt GIS sedan en tid men nu har den kommit ned rejält sedan dess och jag finner den väldigt lockande. Det är ett bra bolag med lite olika utmaningar men grundbusinessen är sund och bör funka i framtiden också. Jag såg en rubrik hos Motley Fool om General Mills igår tror jag det var. Har inte hunnit läsa den själv ännu men det siktar jag på. Googla General Mills MOtley Fool om du vill läsa den. Känner du inte till sajten så kan jag rekommendera den varmt, en toppensajt verkligen.

      Mvh petrusko

      Radera

Sålt Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility

  Jag har haft en liten slant i fonden Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility B . Det är snart ett år sedan jag tog in fonden och...