11 miljoner invånare år 2026


Under 2017 blev vi 10 miljoner invånare här i Sverige och prognosen är att befolkningen kommer öka snabbare än aldrig förr. Så här skriver SCB:

"1969 hade Sverige åtta miljoner invånare. Under 2004 blev vi nio miljoner. Det tog alltså 35 år för befolkningen att öka med en miljon. Att nå nivån 10 miljoner invånare tog oss 13 år. Det skedde i januari 2017. Nästa gräns, 11 miljoner, nås 2026. Det är bara nio år senare. En ökning på en miljon har aldrig tidigare skett så fort. Därefter väntas befolkningen öka långsammare."

Det här påverkar Sverige på en lång rad olika sätt och då detta är en börsrelaterad blogg skall detta inlägg kort och gott rikta in sig på den delen och närmare bestämt bolag som är vinnare på denna utvecklingen. Om bara ett antal år är vi alltså en miljon fler än idag.

En solklar vinnare är Axfood med sin dagligvaruhandel via främst Willys och Hemköp. Mat, diskmedel osv måste vi alla ha dagligen.

Vägar, järnväg, förskolor osv måste anpassas till att vi blir fler och detta skapar business för tex NCC och Skanska. De är inte lika solklara vinnare dock då mycket annat kan påverka totala efterfrågan och resultat för dem.

Telekom. Mobiltelefon är idag nästan lika nödvändigt som mat. Det är en av de allra sista sakerna man drar in på. Telia och Tele2 får 1 miljon nya potentiella kunder att fånga upp.

Hyreslägenheter som tex Wallenstam äger är redan hett eftertraktade och kommer ha fortsatt stark efterfrågan i spåren av att vi snabbt blir fler.

Generellt är det mindre bolag med verksamhet här i Sverige som är de tydliga vinnarna på befolkningsökningen. Ju större bolagen är och ju mer verksamhet de har utomlands desto mindre betydelse har utvecklingen här i Sverige. Klädhandlarna kan utgöra ett exempel här. Vi måste ha kläder på oss och det är klart att en miljon fler invånare påverkar klädhandlarna. Det torde göra större skillnad för Lindex som har sin huvudsakliga verksamhet här jämfört med tex H&M som är ett globalt jätteföretag där Sverige bara är en liten del.

Klicka här och följ mig på Facebook.

1 kommentar:

  1. Intressant värre, tack för du delar med dig av dina funderingar, jag ser gärna fler liknande post med tankar och funderingar om framtida förändringar, förändrade efterfrågor, hur dessa kan påverka bolagen och vilka bolag som har kapacitet nog för det mm.

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...