Katastrofsiffror från H&M

Idag presenterade H&M försäljningssiffror för det fjärde kvartalet. Väntat var en tillväxt om 4,9 procent medan utfallet blev  -2 procent. Ungefär 7 procentenheter sämre än väntat och H&M själva uttrycker sig i skarpa ordalag, det är långt under sina egna förväntningar och det har snabbt utvecklats sämre. En rad åtgärder har sjösatts för att försöka rädda omsättning. Därtill lyfter H&M fram att de har ett otillfredsställande sortiment.

H&M meddelar att man nu ökar takten för butiksstängningar och drar ned än mer på nyöppningar.


Hela havet med vatten på kvarnen om "butiksdöden".

Som ett skrik på hjälp meddelar H&M också att man utökar sitt samarbete med en kinesisk E-handelplattform.

H&M har det tufft, riktigt tufft och de verkar gång på gång själva tas på sängen av den snabba förändringstakten. De missbedömer löpande marknaden och dess förändring.

Den här skutan har de inte styr på i närtid.

9 kommentarer:

  1. H&M kommer att ta sig tillbaka. Ibland gäller det att ta ett steg bakåt, för att kunna ta två steg framåt. Amazon har dykt upp som en hård konkurrent för många bolag.

    SvaraRadera
  2. Håller med i mångt och mycket. Men att samarbetet med Alibaba skall ses som ett rop på hjälp förstår jag inte? Säger du så för att det annonserades nu, i samband med siffrorna, eller för att strategin i sig är ett rop på hjälp?
    IKEA skall ju samarbeta med Amazon, i en liknande satsning, tänker jag. Och Alibaba är den växande plattformen för medelklassen i asien. Och HM i sig är ju en ypperlig omnikanal att koppla på en sådan plattform, tänker jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att det kommunicerades just nu. Det är fasligt dåligt det de idag kommunicerat. Det innebär en lång period av svag prestanda för H&M innan de ev kan vända.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Och jag som trodde 184,25 kr var en nivå man skulle hålla kolla på, eftersom det är exakt halva ATH-kursen från mars 2015!

    Jag har själv ägt några småskvättar HM från och till i år, men sällan mer än några veckor eller så då den väntade vändningen har uteblivit. Senast jag hade en någorlunda exponering mot HM var när jag köpte 1000 st HM för runt 300 kr i slutet av 2015.

    Våren 2016 (börsen började ju svagt det året) satt jag en dag och tittade på Börsdata på HM och Investor och konstaterade att de då handlades till samma kurs, hade i stort sett samma utdelning och samma ATH från våren 2015, men att Investors utveckling såg så mycket bättre ut än HM när det gällde t.ex. utdelning. Jag bytte aktierna direkt närmast instinktivt och har inte ångrat det bytet, även om jag ökat och minskat i Investor flera gånger efter detta.

    Jag hoppas dock verkligen kursen vänder upp för alla HM-ägare.

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  4. Pratas mycket om butiksdöd samtidigt som vissa andra öppnar mer o mer butiker, och nya gallerior tillkommer. Igår fick jag som många andra ett nyhetsbrev från Tessin där dom länkar till:

    "Den fysiska handeln fortsätter att expandera. Genom såväl nybyggnad som utbyggnad breder handelsdestinationerna ut sig. "

    https://www.fastighetsvarlden.se/analys-fakta/topplistor/10-storsta-handelsplatserna/

    Det är alltså inte bara död utan även tillväxt samtidigt.
    Inte så konstigt med e-handel men kanske något vi bör tänka på ibland, för annars låter det som att det snart inte finns några butiker kvar alls..

    Jävla tråkigt för H&M o jag som nyss fyllde på en liten summa...

    /Andreas

    SvaraRadera
  5. Swedbank kan inte vara nöjd med sin köprek riktkurs 250 som de kom med igår.

    /gniden
    https://gniden.wordpress.com/

    SvaraRadera
  6. Tillväxten enligt den här länken:https://www.fastighetsvarlden.se/analys-fakta/topplistor/10-storsta-handelsplatserna/ är ju direkt kopplad till köpcentrum och handelsplatser. Jag vet inte alls hur fördelningen av HM:s butiker ser ut handelsplatser/köpcentrum vs citybutiker. Av de ca 4500 butikerna HM har så ligger inte ens 200 i Sverige, det är alldeles för enkelt att se på vårt, svenska köpmönster och beteende, när problemet för HM är så pass mycket större.

    SvaraRadera
  7. Hur ser du på Skanska och dagens nergång? Aktien känns onekligen billig men samtidigt verkar hela bygg- och fastighetssektorn vara en gigantisk bubbla uppumpad av gratispengar genom de konstlat låga räntorna med tillhörande kreditexpansion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skanska och Castellum nästa bolag för rakning

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...