Håll nere risken - exempel på portfölj

Jag är generellt sett en ganska försiktig investerare och föredrar att hålla nere risken på olika tänkbara vis. För de flesta småsparare är nog detta en god ide, att inte ta för stora risker. Man kan hålla nere risken på många sätt och kombinera dem är en utmärkt väg att gå. Man kan tex välja att enbart investera i bolag med en stabil och bra verksamhet som betalar utdelning. Då har man sorterat bort förhoppningsbolag mfl.

Ytterligare ett sätt att hålla nere risken är att äga många olika bolag från olika branscher osv. Man kallar det att diversifiera, att sprida riskerna. Om man har många olika innehav som dessutom är hyggligt lika viktade så slår det inte så hårt på din totala portfölj om något av innehaven kör i diket.
Om tex ett bolag som väger 4 procent i portföljen ställer in sin utdelning helt och hållet så faller du sannolikt inte med det. För min egen del som har 15 procent i Castellum så skulle det svida kopiöst om de skulle ställa in sin utdelning.

Inspiration till detta inlägg om risk och diversifiering fick jag när jag checkade in Utdelningsseglarens portfölj där inget innehav väger mer än drygt 5 procent. Utdelningsseglaren som för övrigt precis sade upp sig med sin utdelningsportfölj som stöttepelare.

Checka in Utdelningsseglarens portfölj, inspirationen till mitt inlägg.
http://utdelningsseglaren.blogspot.se/p/portfoljen.html

12 kommentarer:

  1. Tror jag säkert fast då kan man ju lika gärna indexera alltihop. Då har det ju ingen större betydelse om man hittar nästa Monster:-))

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Det är ju olika vad man har för strategi och vad man söker men det går prestera bra även med många innehav. Ett exempel på det är ju superinvesteraren Peter Lynch som hade tusentals innehav.
      Men visst, index är inte tokigt det heller =)

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Mycket vettigt. Har själv fyra innehav som är över 5 procent. XACT högutdel. (10%), Investor och Kinnevik (8% vardera) och Castellum (6%). Tillräckligt säkra kort ser jag det som för att de ska få behålla den viktningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anders,
      Man kan ju inte påstå att det är ett vilt risktagande du gjort där nej. Verkar rimligt.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Sambon kom precis in och fråga om det var många inne på min blogg och kikade på portföljen - sen berättade hon om ditt inlägg!

    Lite kul och tack för länkningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag gillar din portfölj och åter igen grattis och kul med uppsägningen. =)

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Kul!

    Har 14 bolag i min portfölj, såg att du själv äger 9 av dessa :-)
    Övriga slm jag själv har på listan är:

    AQ Group
    HiQ Interntional
    Coca cola
    Swedish Match

    Tippenjobb med bloggen, keep it up! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar och feedback.
      HAha 9 av 14 samma alltså =)

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Och Swedbank ;-)

      Radera
    3. Haha, den är fin! Då har jag inte kopierat dig utan tagit fram dessa för egen maskin. Men det är kul att man kanske lyckats hitta lite kvalitet då ;-)

      Må gott!

      Radera
    4. Ahh nice med Swedbank, den tycker jag ser klart attraktiv ut nu. Rimlig outlook till en relativt låg värdering.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hur ser du på att Castellum väger så tungt i din portfölj?

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...