Jim Cramer - Stay Mad For Life. Sponsrat av Storytel


Jag har lyssnat på ännu en bok av Jim Cramer, för många den excentriske aktiegubben på amerikansk TV. Vad desto färre känner till är hans historik som hedgefondförvaltare där han presterade otroligt bra. En riktig hit var att han i slutet av IT-hysterin på börsen blankade och tjänade storkovan åt fonden. I den här boken tipsar Cramer bla om portföljtänk, diversifiering och en intressant genomgång av hans tankar om olika sektorer. I slutet av boken går han igenom en lång rad fonder som han gillar och varför. Detta är inga tips för oss svenskar då vi inte har tillgång till de fonderna men jag fann det ändå intressant att lyssna till resonemanget kring de olika fonderna och förvaltarna. I boken bemöter Cramer också journalisters försök att framställa honom i dålig dager genom ett vinklat snedvridet track record. Jag har genom åren hört då och då folk säga att den där Cramer har ett dåligt track record och de har förmodligen den där versionen som ett gäng journalister lagt fram. De utgick ej från hans analyser och arbete på fonden utan utgick till stor del från hans "Lightning Round" på TV där han på sekunder svarar tittare på om han tycker deras bolag är bra eller ej. Cramer är en väldigt speciell karaktär men hans kunskaper och skicklighet skall ej förringas. En gubbe väl värd att lyssna till.

Stay Mad For Life har 10 år på nacken och delar av den består av råd kring specifika bolag och sektorer varpå man då skall ha i åtanke att det är "gamla" råd som tål att synas extra noga av den anledningen. Många råd är tidlösa dock, tex portföljsammansättning, sektorer osv.

Det här är en ganska kort bok och tar knappt 6 timmar att lyssna till. Några pass på gymmet eller promenader och vips: färdiglyssnat! Jag tycker den här boken är bra men jag gillar hans tidigare bok bättre. Han har skrivit fler böcker och härnäst planerar jag lyssna på en nyare bok i tidsordningen. Likt den förra boken jag lyssnat till av Jim Cramer är det han själv som är uppläsare och det gillar jag.

Boken lyssnade jag på via Storytel som sponsrar det här inlägget.
Via den här länken får du Storytel fritt i 30 dagar och kan komma igång och lyssna direkt.

5 kommentarer:

  1. haha skön snubbe :)

    Robotrådgivare är i hypen, lust att skriva något om det?
    Själv undrar jag om det inte är så mycket ai och "robotar" utan mest bots som balanserar om en portfölj? Lite som att kalla själscanning eller hamburgerkedjans Max automater för "robotar".
    Robotar för mig är mer Terminator och AI är Skynet om du är med på hur jag menar, självlärande system som kan analysera hela börsen, inte bara ombalansera och liknande.

    /Andreas


    SvaraRadera
  2. om man bara vill ta del av dem där gratis 30 dagarna funkar det att bara avsluta efter 29 dagar då? eller är det någon bindningstid?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,
      Ingen bindningstid, upplagt för man skall testa tjänsten. Hoppas du gillar den, åtminstone att du hinner lyssna flera bra böcker under de där 30 dagarna.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Grymt!
    Har du något tips på någon ljudbok för en hyfsat nykomling som hållit på i 1 år och vill lära sig mer? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anonym,
      Bli grymt rik på aktier är jättebra under de förutsättningarna. Den ger dig mycket sunda tankesätt kring aktier och lär dig bra sätt att investera. Länk: http://petrusko.blogspot.se/2017/06/bli-grymt-rik-pa-aktier-sponsrat-av.html

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...