Skanska bygger sportcenter för 1 miljard

Skanska har tagit hem en order på byggandet av ett nytt sportcenter åt Boston College i Massachusetts, USA. Ordervärdet är på $113 miljoner vilket motsvarar ungefär 1 miljard svenska kronor.

"Skanska kommer att ersätta Boston Colleges befintliga Flynn Recreation Complex med ett nytt 22 500 kvadratmeter stort sportcenter fördelat på fyra våningar. Centrets exteriör kommer att matcha skolområdets särpräglade gotiska estetik. Interiören kommer att bestå av flera flexibla utrymmen för att säkerställa mångsidighet och funktionalitet."

Byggandet är i gång och det hela väntas stå färdigt sommaren 2019.

En fräsch byggnad och en fräsch order. En miljard kronor katsching! Skanska är en av de största aktörerna på byggmarknaden i USA där stora satsningar på infrastruktur är utlovat av president Trump. Nyligen lovade presidenten nya regler/rutiner som drastiskt skall kapa handläggningstid för nya projekt. En klart positiv faktor för sektorn då det bör leda till att fler uppdrag går till start tidigare.

Jag äger Skanska och just USA-delen tror jag mycket på och är glad att den ingår i Skanska. Genom åren har vissa vurmat för en avknoppning men det är jag emot. Jag ser fördelar med en geografisk spridning av verksamheten. Så tillvida det är starka marknader och det är de.

1 kommentar:

  1. Härlig nyhet för oss Skanska-ägare :)
    Får fara dit och kika på bygget om man har vägarna förbi någon gång.
    Tack för infon

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...