Mitt senaste aktieköp

Inlägget innehåller affiliatelänkar.

Idag har jag fått in en hel drös med utdelningar och då jag inte köpt något ännu denna månad var det dags för mitt månatliga köp. Jag lever ju delvis på mina utdelningar men har också i budgeten att varje månad köpa mer aktier.

Idag har jag slagit till på fler Investor, Sveriges största investmentbolag. Det ger en mycket god riskspridning via deras många olika innehav, noterade som onoterat. Jag tycker att Investor är en suverän aktie att satsa på som en bas i portföljen. Då den i sig är en riskspridning nästan som en indexfond kan man gott vikta Investor tungt och komplettera med mindre innehav i annat. Just nu är Castellum mitt största innehav men på lång sikt ser jag framför mig att Investor kommer vara mitt största innehav. Jag planerar att köpa fler Investor regelbundet. Länk till Investor hos Avanza (affiliatelänk).

Jag siktade på att köpa fler Latour också (ett annat investmentbolag) men idag räckte inte pengarna till då utdelningen från Klövern preferens kom sent till Avanza. Jag hörde med dem och de meddelar att Klöverns utdelning syns på depån imorgon. 

Läs mitt inlägg om boken Learn to earn av Peter Lynch. En jättebra bok för aktieintresserade, nybörjare och helt vanliga småsparare.

8 kommentarer:

  1. Utdelningen från Klövern pref bokfördes på Ditt konto i morse och kommer att synas på hemsidan imorgon. Beloppet är disponibelt att handla för om man lägger telefonorder (denna info fick jag av Avanza). Jag misstänker dock att Du hade kunnat handla idag med utnyttjande av krediten och på kvällen så kommer inga pengar att överföras från kreditkontot ty utdelningen finns där (ty utdelningen bokfördes i morse).

    Trevlig Kväll

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Ja som du säger så löser det sig utan bekymmer om man har kredit kopplat till kontot.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Apropå HM som du skrev om häromveckan. Du skrev att du hade börjat sälja av aktien och inte trodde på den i närtid.
    Själv har jag en knippe av dem men köpta i närtid så fölusten är hanterbar.
    Men till saken; det hedrar dig att du inte har skrivit någon artikel de senaste dagarna om HM med andemeningen "va var de jag sa?". Inte ett ord med salt i såren för de utsatta.
    Nu väntar jag själv, väntar enligt ordspråket: det är när den sista optimisten ger upp och säljer....

    Tack för trevliga artiklar och en god kväll.
    Harry

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Harry,
      Tack för din kommentar jag uppskattar den.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Köper du Xact Högutd. imon Petrusko?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Micke,
      Jag är sugen. Ska klura lite på det ikväll om jag skall slå till redan imorgon för skoj skull eller om jag tar det som det kommer.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej Petrusko,
    Jag är också sugen på Investor. Dock har den gått som tåget senaste tiden. Tror du den kommer fortsätta uppåt eller köper man "dyrt" just nu?
    Tack för inlägget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Man skall nog passa sig för att säga att Investor är billig i alla fall. På kort sikt. De har väldigt fina innehav som presterar väl, marknadsvärdering av onoterade delen kommer lyfta fram värde. Köper man regelbundet tycker jag Investor är högst lämplig att köpa i ur och skur likt en indexfond.

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...