Jag har minskat min exponering i Atlas Copco

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Min kristallkula förutspådde att Atlas Copco b skulle dippa under 200 kronor för drygt ett år sedan. Eller nej, det var en kvalificerad gissning. Jag bestämde mig för att satsa rejält på denna om den bjöd på chans. Planen var att börja köpa när den gick under 200 kronor för att köpa tyngre ju lägre den gick. Resultatet blev en tung viktning av Atlas Copco i min portfölj och ett snitt långt under 200 kronor per aktie.

Atlas Copco är ett fantastiskt fint bolag, de har bra historik och nyckeltal. De har en bra affärsmodell och bedriver sin verksamhet mycket effektivt. Andra aktörer sneglar på Atlas Copco med avund och försöker göra saker likt dem för att bättra sig.

Nu har jag minskat min exponering i Atlas Copco, jag har sålt en stor del av innehavet. Hur kommer detta sig? Jag tror ju stenhårt på bolaget på lång sikt!
Jag viktade över till Investor istället, investmentbolaget vars största innehav är Atlas Copco. En del behöll jag men lejonparten har jag alltså lastat över i Investor. Det är ju inte riktigt samma sak men till viss del är det ju en fortsatt exponering i Atlas Copco. Genom detta drag anser jag mig ha sänkt mitt risktagande rejält.

Nu väger Atlas Copco 3 procent i min portfölj och precis som tidigare är jag långsiktig ägare till det här fina bolaget. Länk till Atlas Copco hos Avanza (affiliatelänk).

Med detta sagt menar jag varken bu eller bä huruvida det är köp eller säljläge i Atlas. Jag tror fast att det är en mycket bra placering även de kommande 100 åren. Min omplacering handlar om att jag valt att sänka mitt risktagande och min tro på Atlas är intakt!

Visste du om att familjen Persson inte bara grundade H&M utan  även kedjan Ur & Penn? Checka in mitt inlägg om diverse ting, bland annat detta. Länk till inlägget.

Gedigen presentation av Investor. Checka in mitt inlägg om deras presentation. Länk till inlägget.

3 kommentarer:

  1. Jag gillar också Investor. Idag handlas aktien med svag substansrabatt, troligtvis pga för lågt värderade onoterade bolag. Håller du med om spaningen och i sådana fall vad anser du investors "sanna" substansvärde vara?
    Mvh Karl F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Karl,
      Det är en bra spaning. Investors onoterade innehav är upptagna i substansvärdet till långt under dess riktiga värde. Men bra för oss är att: Med start nästa rapport som kommer inom kort så kommer de rapportera marknadsvärde på de onoterade innehaven och då synliggörs dess riktiga värde.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Kommande 100 åren? Har du fått hybris? :)

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...