Diverse tankar om börs och annat. Nummer 11.

Inlägget innehåller affiliatelänkar.
Jag skriver om allt mellan himmel och jord samt börsen i de här inläggen. Min blogg handlar främst om börsen varpå jag utfärdar viss Off Topic-varning. Det är ju inte alla som intresserar sig för studsmattor och damcyklar så det är ju bra att vara tydlig att det här inlägget inte enbart handlar om börsen.

Gymkedjan Actic började handlas på Stockholmsbörsen idag och efter att hoovrat en stund under noteringskursen om 50,5 kronor handlas den för stunden kring 52,5 kronor. Det här har potentialen att vara ett bolag som tuffar på oavsett konjunktur. Jag håller koll hur det utvecklas. Inför den här noteringen skrev jag ett inlägg om bolaget, länk till mitt inlägg.

Jag finns även på Facebook där jag postar en del av mina inlägg. Det kan vara ett sätt att följa bloggen om man tycker det är smidigt. Länk till min Facebook: https://www.facebook.com/therealpetrusko/

Igår köpte jag fler Balder preferens på vad jag tänkte var sista dagen inklusive rätt till utdelning. Döm om min förvåning när jag idag ser att aktien handlas högre än det pris jag pyntade igår. Jag kollade hos Avanza men dubbelkollade även på Balders hemsida för att förvissa mig om att det idag är X-datum som det kallas den första dagen en aktie handlas exklusive rätt till utdelning. Men visst stämmer det. Utdelningen om 5 kronor har helt absorberats kursmässigt och det är som om den inte skett. Trevligt!

Idag skulle min lille grabb på 3 år vara hos mormor och sedan sova över där till imorgon. Ett par timmar efter han åkte hemifrån ringde han och mormor och meddelade att han saknar sin mamma. Nu är han hemma här hos oss igen och vi planerar för en härlig eftermiddag tillsammans. Det är fredag och då äter man taco men barnen vill hellre ha korv med bröd och så får det bli. Mormor är bra men mamma är bäst.

Det danska läkemedelsbolaget Novo Nordisk har rasat på börsen under en tid. Det senaste året har aktiekursen backat cirka 32 procent och börsvärdet är nu "bara" 632 miljarder danska kronor. De har delvis pressats pga att de är ett av bolagen som pekats ut i USA för att ha gjort fula/giriga/kraftiga prishöjningar. Jag tycker att det är ett fint bolag men de är bräckliga och det av flera anledningar. En väldigt stor del av businessen utgörs av diabetesprodukter och närapå alla världens läkemedelsbolag vill ta en del av den kakan. Tuff konkurrens alltså. En annan sak som gör dem känsliga är förändringar kring deras preparat. Om de tex blir tvingade att sänka priset på diabetesprylarna så slår det kraftigt mot dem. Som sagt gillar jag bolaget men har aldrig vågat äga det direkt av den här rädslan. Ett alternativt sätt att få exponering i Novo Nordisk är den börshandlade fonden Xact Norden 30 där Novo väger tungt eftersom det är ett så stort bolag. Länk till info om Xact Norden 30.

Jag håller på och lyssnar på The Intelligent Investor hos Storytel. En bok som jag har läst tidigare i pappersform och den är riktigt tjock. Hos Storytel är boken bara knappa 3 timmar lång så den måste vara kraftigt nedkortad. Det är en riktigt bra bok och den tar upp hur man skall köpa aktier/obligationer och preffar. Länk till erbjudande om 30 dagar fritt Storytel (affiliatelänk)

Bomber för 800 miljoner kronor. Jag läste idag att de cirka 60 tomahawkrobotar som USA avfyrat mot Syrien kostar i runda slängar 800 miljoner kronor. Någon på twitter nämnde att det är bolaget Raytheon som tillverkar de här bomberna. Jag håller mig ifrån politiken kring detta och konstaterar bara att det är förskräckligt det människorna i Syrien blev utsatta för med kemiska vapen.

Det är fredag och kylskåpet är om inte tomt så i vart fall har det gott om utrymme. Vi skall åka och handla på Willys. Prylar vi behöver idag och över hela helgen och rentav någon dag till. Storhandling på schemat alltså och det tycker faktiskt barnen är kul. Nu klockar jag ut från det här inlägget och åker till Willys utan att köpa tacogrejer.

2 kommentarer:

  1. I come for the stock info but stay for the "diverse posts". Skämt åsido men jag gillar dessa inlägg. Inte enbart för att jag själv kan relatera till mycket, som löpning och hur jag ville disponerat min egen fritid, utan för att jag tycker det materialiserar Petrusko och särskiljer honom från övriga likasinnade bloggare. Superbra jobb / Christoffer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Christoffer,
      Tack för din kommentar och trevlig feedback =)

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...