Skattesmäll för kunder hos Avanza

Idag fick kunder hos Avanza besked om återbetalning av utländsk källskatt i kapitalförsäkring. Det fungerar ju så att det dras utländsk källskatt på utdelningen på de flesta utländska aktierna, för USA är det 15 procent och för Storbritannien är det 10 procent som dras.
De här pengarna begär Avanza i retur från Skatteverket. Det är en utdragen process och det vi nu fått besked om gäller 2014.

För min egen del räknade jag fram att jag får 90,4 procent i retur av den skatt som dragits. På twitter hör jag från annat håll 91 procent så det kan vara lite hur man avrundat. Jag har bett Avanza* om en officiell siffra. De har redan bekräftat att vi hanterats som ett kollektiv och alla fått lika stor del procentuellt i retur. *Medan jag skrev detta inlägg bekräftade Avanza att det är 91 procent för alla kunder.

För oss som äger USA-aktier finns det som jag ser det ingen anledning till att vi inte skall få 100 procent återbetalt. Jag gissar att det är innehav i andra länder som förstör det hela, danska aktier tex dras det kring 27 procent skatt på och det är en utmaning att få allt det i retur. Skatteverket pyntar max 15 procent i retur så alla länder där det dras mer än så är problematiskt.

Jag är inte alls nöjd med att få knappt 91 procent av skatten åter. Det här tror jag ligger på Avanza och hur de sköter det hela. På ett eller annat sätt tror jag det är så att jag får betala för någon annan. Jag äger USA-aktier och tror inte det är dem Avanza inte fått fullt betalt på. Avanza får gärna komma med en tydlig och begriplig genomgång hur det fungerar. Jag har efterfrågat det tidigare men inte fått vettigt svar känner jag. När jag börjat petat i det här med tex danska aktier och skatten på dem har det blivit stopp i maskineriet hos Avanza, det ville man inte förklara närmre för mig.

Hade jag ägt mina utländska aktier på ett ISK hade jag fått ännu mindre i retur men det hör inte till saken, det är enligt gällande skatteregler. Läs mer i mitt inlägg om utländska aktier i ISK vs KF.

33 kommentarer:

  1. Byt mäklare då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske borde jag flytta över mina utländska innehav till Nordnet. Jag kan börja med att försöka påverka Avanza att göra det bättre det här. De är ju i övrigt att föredra framför Nordnet.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Intressant att veta hur det har gått för tex Nordnet-kunder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill minnas att Nordnet svarade mig att de alltid pyntat 100% i retur.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Gör processen själv i ett ISK

    SvaraRadera
    Svar
    1. För de flesta är det sämre i ett ISK som jag nämner i inlägget.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Jag tycker det är fel att överallt framhålla att man ska ha utländska aktier i kapitalförsäkring. Den som inte har stora lån ska ha dem i ISK. Då får man tillbaka ALL skatt och det redan året efter. Hanteras automatiskt i samband med deklarationen.
    (Enda undantagen är länder som tar mer än 15%, t.ex. Danmark.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så där enkelt är det inte. Finns flera ifs and buts som gör att du inte får skatten i retur i ISK. Tex kan man aldrig få mer källskatt i retur än den schablonskatt du betalat. Så att tex ha i huvudsak högavkastande USA-aktier i ett ISK gör att man går miste om en stor del av skatten.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Du säger "Tex", men vad finns det mer för undantag än det?

      Radera
  5. Huruvida man får 91% eller 100% är rätt oväsentligt egentligen. Det som irriterar är att man inte får någon information om vad som gäller, och då naturligtvis i förväg. Vidare tycker jag att det är orättvist att man kör en schablon för alla kunder. Jag har t.ex ingen lust att betala för Gustavs äventyr i Malaysia :) (om det nu är så att det är sådana innehav som reducerar beloppen).

    Idag lanserar man ju onlinehandel på diverse marknader i Europa, det kommer naturligtvis leda till ökat ägande på dessa marknader bland Avanzas kunder, vad blir återbetalningen för 2017 om några år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Erik,
      Ja det är av denna anledning extra intressant att veta exakt hur det fungerar. Som du säger kanske man behöver vänta sig mindre i retur framöver pga fler marknader som sänker beloppet vi får åter.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Numera är kapitalförsäkringen begränsad till mindre exotiska länder. Och medan man kunde köpa i kf så försökte jag i första hand välja länder som inte tog mer än 15%. Men jag förstår vad du menar, att man ska beskosta sina egna äventyr. Så här tänker jag om depåtyper för nya placeringar: http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2016/10/depatyp-for-utlandshandel.html

      Och jag har inga Malaysiska aktier. Ännu i alla fall :-)

      Radera
  6. om man har "tillräckligt" med schablonskatt för att matcha återbetalningen och ej har så mycket i lån är ISK det rätta
    100% tillbaka redan nästa år versus
    91% tillbaka efter tre år gör valet enkelt...

    SvaraRadera
  7. Det där är ju riktigt dåligt. Då betalar man alltså den vanliga schablonskatten + 9% av källskatten? Det innebär ungefär 1,35% extra skatt?

    Kanske dags att flytta utländska innehaven till nordnet?

    SvaraRadera
  8. Tack för att du uppmärksammade mig på detta. Ska skicka en fråga till Avanza. Förväntade mig givetvis att få 100% tillbaka.

    SvaraRadera
  9. Har utländska innehav i ISK. Får 100% tillbaka utan att vänta flera år. Utländska innehav i KF verkar sämst.

    SvaraRadera
  10. hur få man tillbaka man har de i isk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man deklarerar året efter. Schablonskatten och den utländska källskatten står förtryckta, om jag minns rätt.

      //Krusse

      Radera
  11. Tack Petrusko för att du upplyser oss omedvetna om sånthär så att vi kunder inte blir utnyttjade hejvilt.

    SvaraRadera
  12. Vad gäller utländska innehav då är det Nordnet som gäller. Har alla mina danska aktier där och även en del Nordamerikanska. Fattar inte varför Avanza, som i övrigt är en bra bank, ska ligga så efter Nordnet.

    SvaraRadera

  13. Dra på trissor :-) Detta bringar ingen klarhet i vilket konto man ska ha för utländska aktier. T o m förslag om att ha dem i ett konto hos annan bank än Avanza. Önskar verkligen klartext ang detta.

    Mvh
    pensionären

    SvaraRadera
  14. Hej Petrusko.
    Vill passa på att tacka för en riktigt bra och inspirerande blogg.
    Håller själv på med aktier och skulle vilja passa på att ställa en fråga...
    Jag har ca 3,5 MSEK i besparing som jag behöver placera. Har en KF och en ISK men just nu ligger kanske 200 TSEK i aktier resten ligger i räntefonder.
    Jag satsar huvudsakligen på stora, stabila bolag med bra historik. Dvs samma strategi som du själv har.
    Vad hade du gjort i min situation? Vänta in större nedgång och köpa billigt eller via Avanza minicourtage köpa dagligen.
    Jag vill gärna tro att snart borde börsen få en rejäl korrigering men kan ha fel..

    tack på förhand.. mvh Martin

    SvaraRadera
  15. Bra att du tar upp detta! Har skickat meddelande till Avanza nu och frågat när de kommer förbättra detta. Bra om så många som möjligt gör det. Uppskattar din blogg Petrusko- keep it up! /Joel

    SvaraRadera
  16. Tycker att det är fascinerande att man kan få tillbaka delar av källskatten man betalar faktiskt. Det visste jag inte när jag började handla i min KF tidigare :)

    SvaraRadera
  17. Jag är i övrigt en nöjd Avanza-kund men den här typen av onödiga kostnader samt det faktum att Avanzas Superlån är närmare dubbelt så dyrt som Nordnets Knockoutlån gör att jag har funderingar på att flytta över mina innehav. Som bankkund måste man rösta med fötterna.

    SvaraRadera
  18. Pinsamt dåligt av avanza. Inget dom informerar öppet om heller annat än när dom blir påkommna. Ser ingen anledning att ha kvar sparande i Avanza när man kan välja Nordnet istället och inte bli blåst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får börja läsa på innan du investerar.

      Radera
  19. Om vi nu antar att Avanza kommer fortsätta ha det såhär (91% rakt över), och om man inte pallar flytta över KF-innehaven till t.ex. Nordnet, så betyder detta kanske å andra sidan att man lika gärna kan börja handla Danska aktier också?

    SvaraRadera
  20. För Danska aktier kan du få restitution för utländska källskatt på mellanskillnaden mellan 27 och 15%. UK är från och med ~juni 2015 beskattat med 0 % källskatt.. fyi 😊

    SvaraRadera
  21. Tjena Petrusko! Grymt inlägg som vanligt =) skriv ett inlägg om Nordeas nya courtagepris och "courtage-kriget" framöver!!

    SvaraRadera
  22. Jävligt bra att du uppmärksammar detta Petrusko. Det märks att du härsknat till rejält ;).

    Det är i dessa lägen jag uppskattar att jag bara har Svenska innehav.

    /Aktiepappa

    SvaraRadera
  23. Jävligt bra att detta uppmärksammas! Har själv precis skrivit ett inlägg för att uppmärksamma detta, och har även skickat mail till Avanza.

    Hoppas på förändring här!

    //Aktievargen

    SvaraRadera
  24. Tack Petrusko för att du engagerar dig i denna fråga och upplyser oss.

    /Mats

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...