Skala banan... Skala banan, skala banan, skala banan

Ja det var melodin jag fick i skallen inför det här inlägget om att jag har börjat skala ned mitt innehav i H&M. Kanske inte så passande på sätt och vis eftersom en banan skalar man i typ tre steg eller så medan mitt skalande av H&M kommer ske i långt fler steg än så.
Jag har ett gött gäng H&M och planerar att sälja regelbundet under en längre period tills jag är nere i 2 procent av portföljen.

Många gånger har jag skalat in mig i bolag på detta vis, köpt regelbundet under en tid och fått till ett fint snitt. Med lite flyt stiger H&M under resans gång och jag får mer och mer för varje tillfälle som jag säljer. Fortsätter aktien sura så blir ju bekymret mindre och mindre för var gång jag skalar ned.
Lockande att tänka win win där =)

Det jag sålt idag har jag redan tryckt in på börsen och valet föll på den börshandlade indexfonden Xact OMXSB Utd. Jag gillar indexfonder och liknande placeringar som de stora investmentbolagen, det är en relativt låg risk i dessa placeringar. Relativt placeringar i enskilda bolag där man utsätter sig för en bolagsrisk. Risken att bolaget går på en mina eller helt enkelt presterar sämre än man hoppats och trott. H&M och Ratos är två exempel på bolagsrisk, de två har underpresterat en längre tid. Kanske är de bägge nu snarare en stor potential, vem vet det kanske är de stora vinnarna på två års sikt. Det får framtiden utvisa.
Med en indexplacering slipper man risken att det fortsatt underpresterar. Det finns gedigna studier kring indexplaceringars suveränitet. Akademiska studier som visar på att indexplaceringar ger allra bäst avkastning i det långa loppet. Anledning till detta är att vi helt enkelt inte lyckas stockpicka det som uthålligt slår index.
Indexinvestering är smart och backas av akademiska studier. Investerar du i index på ett eller annat sätt kan du slå dig för bröstet, du har gjort ett mycket smart val!

Min favorit är den börshandlade fonden Xact OMXSB Utd som följer ett lite bredare index på 80-100 innehav jämfört med tex Avanza Zero som följer 30 bolag bara. Till skillnad mot Avanza Zero som är avgiftsfri så har den börshandlade f onden Xact OMXSB Utd en låg avgift om 0,15 procent. Trots detta har den senare gett lite bättre avkastning och det är ju för att den följer fler bolag som gått bra. Nu är ju inte det någon garanti för framtida prestation men jag gillar det här bredare indexet pga det följer betydligt fler bolag. Den börshandlade fonden betalar cash utdelning en gång per år och det sker i juni. Avanza Zero som är en vanlig fond återinvesterar alla utdelningar de tar emot från innehaven. Länk till mitt inlägg med mer info om Xact OMXSB UTD.

21 kommentarer:

  1. Har man bestämt sig för att minska i HM så är det så klart ett bra alternativ att skala ner successivt. Jag har bestämt mig för att behålla mina HM aktier. Min gav är 200 så jag tycker det känns ok. HM får mycket skit och kanske är det just nu som det är läge att behålla eller köpa. Framtiden får utvisa hur det blir.

    Jag ska kolla upp Xact OMXSB utd. Kan vara ett bra komplement för mig. Har du några tips på etf:er som kan jämna ut risken lite som komplement till aktiedelen?

    Tack för bra inlägg.
    AktieFamiljen.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. Jag är lite förvånad att du skiftar från H&M till denna fonden. Hade förstått om du valt Realty income corp eller likvärdig. Är det för att du inte vill flytta pengar från ISK till Kapitalförsäkring? Är inte ett utdelningshöjande företag att föredra istället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. På lång sikt stiger utdelningen i den där fonden också. Det kan svaja från år till år men långa trenden är upp med börsen. Lätt att förutspå eftersom policyn är dela ut kring 3-4 % av NAV.

      Låg risk, smart!

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Du verkar ha svårt att hitta bolag som du kommer äga livet ut. Själv äger jag fyra som kommer finnas med i bouppteckningen Investor, Hufvudstaden, SCA och Atlas Copco.

    SvaraRadera
    Svar
    1. INte förrän man ligger där i kistan vet man om man ägt bolaget livet ut. Jag har ägt H&M över 10 år och kommer förmodligen äga dem även om 10 år.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Förstår att du tröttnat men är nog benägen att tycka att aktien börjar bli översåld. Håller inte för osannolikt att den kan dyka till 210 kronor som GS prognos men det ska samtidigt bara till ett normalt dåligt resultat i nästa försäljningsstatistik för att aktien ska studsa upp till 245 kronor igen... Tror inte på under men tror snarast att de liksom t.ex. McDonalds, Coca Cola och Clas Ohlson bara kommer vara lagom tråkiga och fortsätta utnyttja sin marknadsposition utan att höja vinst nämnvärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte ha lika stor viktning i H&M längre men har ambition behålla kring 2% i väskan. Japp, vi hoppas de får fart på kursen igen.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Fel läge att börja skala banan när goldman suger i sig aktier som giriga ....., jag håller och köper, får se om ett halvår vad som funkat bäst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja när det ultimate tillfället är vet man nog bara i efterhand om ens då. Nu lyfter jag ju över kapitalet till ett annat fordon som tar det framåt. Det står alltså inte vid sidlinjen utan det skall tuffa på.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Förvånad minst sagt.
    Tycker du inte att det vore bättre att skala preffar.

    SvaraRadera
  7. Vad är det som gör dig förvånad?

    Jag flyttar kapitalet från ett "fordon" till ett annat. ett annat med lägre risk. Ett annat fordon som tar kapitalet framåt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste bara ifrågasätta lite... Hur vet du att indexföljande ETFen stiger framöver? Och att HM inte återhämtar sig? Timing är svårt...
      PS. Sålde HM för nån månad sen.

      Radera
    2. Börsen går alltid upp på lång sikt. Det finns ingen 20-års period som börsen inte gett en positiv avkastning.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Är det inte lite onödigt att sälja långsamt? Om du nu vill ha 2% vikt sälj direkt ned dit. Aktien ligger i negativ trend och har väl större sannolikhet att gå ned eller i sidled framöver än uppåt (många som vill ur så fort det är en rekyl uppåt). Välj något som är på väg uppåt eller köp ett index (som du nu tänkte göra). Jag gav själv upp och lämnade HM för snart 4 månader sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns olika sätt att göra det på och jag har valt mitt för denna gången.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Jag tycker du gör klokt i att diversifiera med breda indexfonder.

    Som du skriver så pekar studier på att indexfonder är mycket svåra att slå, även för de flesta professionella förvaltare. ”Alla” kan ha turen att slå index under en kortare eller längre period (särskilt som nu i en utdragen 'bull market') men att göra det över lång tid, det är en minst sagt grannlaga uppgift.

    /Sensim

    SvaraRadera
  10. Jag förstår att tvivlen är stor för H&M och ser varför du börjar skala ner. Däremot är jag lite frågande till varför det är värt att just skala ner. Tror man inte på ett bolag går jag med uppfattningen att man inte ska äga det alls, men kanske vill du som sagt bara minska vikten.

    Eller är syftet att göra dig av med bolaget helt eller stanna vid dessa 2%?

    SvaraRadera
  11. Hej !

    Petrusko nu vet jag ju att du är en utdelningsjägare men jag får inte det till att Xactfonden direkt ger en högre avkastning än en vanlig sverigefond.

    Kikar man dessutom mot Six-return index på 5 år och lägger på 3-4% utdelningar så hamnar fonden under detta.

    är det just för utdelningen som du köper fast du lika gärna kunde köpa en indexfond och få lite bättre totalavkastning med tex. spp sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Eftersom Xact OMXSB Utd lämnar cash utdelning och den inte är med i kursgrafen så är det ett index utan utdelning inräknad som man lättast jämför med. Tex OMXS30 som är utan utdelning.

      Mvh petrusko

      Radera
  12. Hej Petrusko!
    Själv har jag börjat sälja rena aktier och allt satsar i min fondportfölj.

    Spiltan Global inv 50%
    Spiltan inv 35%
    LF tillväxt indexnära 15%.

    Senast idag köpte jag för 35t i LF tillväxt index. Vi gillar Sverige och Sveriges fonder som har gått så starkt historisk men tycker att det är viktigt stt sprida riskerna så globalt som möjligt. 35% Sverige räcker gott och väl för min del. Anser att det är viktigt att ha ävdn 15% tillväxtmarknad långsiktigt. Vad tycker du själv? Det är min uplägg med bra globalspridning och ganska billiga fonder. Lycka till.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
  13. Gillar själv Xact omxsb utd och den kommer så småningom få sin andel av portföljen. Läste att utd brukar ligga mellan 3-4%, men hittar inget om hur den ser ut till dagens datum, vet du?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...