Om Castellum inte är bra är jag körd!

Ett av Sveriges finaste börsbolag och mitt största enskilda innehav Castellum, de har god historik och är bevisat duktiga på att göra bra business. Fokus på hållbarhet, samhället och en lönsam affär, de har helheten och gör det riktigt bra.
Castellum har sedan börsnoteringen 1997 stadigt ökat förvaltningsresultatet och de har höjt utdelningen varje enskilt år, alltid!

Till min poäng nu då, Castellum väger kring 16 procent i min portfölj och är i särklass största innehavet. Om jag skulle ha fel om Castellum eller något oförutsett inträffar så är det riktigt jobbigt, det skulle svida otroligt mycket. Jag som är en förhållandevis insatt småsparare och lägger mycket tid på börsen, ja för mig kanske det inte är helknas att vikta på detta viset i något så fint som jag verkligen tror på.
Men, det finns en klar risk att jag har fel eller något förändras. Utsätt dig inte för denna risken, det är väldigt onödigt. För all del satsa på Castellum om du tycker det är lika fint som jag anser att det är men sprid risken!
Äg minst 10-15 olika innehav och eller vikta indexinvesteringar som om du har så många bolag. Tex skulle man kunna ha 14 delar indexfond och 1 del Castellum.
Sprid risken över många olika branscher och var inte rädd för indexinvesteringar, det är en jättesmart placering som ger riskspridning och god avkastning.

Nu blev Castellum mitt exempel här eftersom det är just mitt största innehav, hade tex Fingerprint varit mitt största innehav vore ju det bolaget som eventuellt gör mig körd.

Som om det inte vore nog med min tunga viktning i Castellum, jag äger mer i fastighetssektorn och är klart överviktad där. Ytterligare en onödig risk, låt inte vissa sektorer väga allt för tungt. I en indexinvestering på Stockholmsbörsen blir man tungt exponerad i bank och så är det med det eftersom vi har flera banker som har ett väldigt stort börsvärde. Så om man vill minska exponering i banksektorn kan man komplettera sina indexfonder med bolag utanför just bank.

Satsa på det du tror på men utsätt dig inte för onödiga risker!

Läs min recension av Peter Lynchs bok One up on Wall street. Länk till inlägget.

15 kommentarer:

  1. Kände lite lika när jag gick in med 80% av mitt kapital i Handelsbanken i starten av min blogg :-) Nu fokuserar jag på att sprida riskerna mer.
    Även om man äger bra bolag är det riskfyllt att ha för mycket av sin portfölj i ett och samma bolag. Ska själv öka lite i Castellum vid nästa lön om priset håller sig attraktivt.
    Vi får hoppas en god framtid för bolaget.

    Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
  2. Vad tror du förresten om Castellums förvaltningsresultat per aktie för 2018? Det borde bli ett bra år då synergieffekterna har slagit igenom och belångingsgraden är tillbaks på normal nivå.

    SvaraRadera
  3. Det är just därför jag nu sprider mina risker genom att köpa aktier istället för att amortera av lånet på min skogsgård jag köpte för ca 5 år sedan. Tittar jag i väskan så är det ca 10% vardera på investor, industrivärden, swedbank, HM, ABB, Castellum, Axfood, Telia, samt en del mindre innehav. Jättebra, men tar jag med min skog i det hela så blir fördelning väldigt snedvriden, då snackar vi 90% skog, 10% sthlms-börsen.
    Nu tror jag ju på skog på sikt, men inte till 100%.
    Sen är jag även byggarbetare, så jag håller mig borta från att ligga tung i något byggbolag.
    Är jag ute och cyklar?
    Bra blogg btw

    SvaraRadera
  4. Roligt inlägg, thank you!

    Det har varit ett gott år för min del också. Men jag har saknat räntebärande papper, och legat för tungt in indexfonder med högre risk + aktier. Men nu börjar jag att sälja av vinsterna jag fått genom fonderna och placerar dessa i Spiltan Räntefond. Jag skulle bli så sur om vi drabbades av en ny kris, och jag skulle stå utan buffert. Jag har hittills spridit 165 000:- på fem indexfonder + 11 olika aktier. Men nu blir det räntesparande ett tag.

    SvaraRadera
  5. Tycker det är ok att vara tungt viktas i vissa bolag när man bygger upp sin portfölj. Ju närmare "fullinvesterad" man är ju mer diversifierad bör väl kanske portföljen vara. Har själv 10% Castellum och är väl rätt nöjd med det men kan nog tänka mig en del till om den går ner lite till. Vad tycker du om dagens värdering? //Jonas

    SvaraRadera
  6. En till som tycker om Castellum här! Inte mitt största innehav dock men ev. på väg att bli. Utökade häromdagen pga nuvarande pris och annalkande utdelning som alltid lyckas skapa köpsug hos en notorisk utdelningsjägare som mig:)

    SvaraRadera
  7. Hej! Ja själv vill jag inte ligga med mer än 10% av portföljen i ett enskilt bolag, har undantag för investment bolag där jag kan gå upp till 15%. Detta med sektors risk funderar jag lite på hur man ska se på det,sådär spontant har du ju väldigt mycket i fastighets sektorn.
    Själv är jag ännu så diversierad så det är inget problem än.
    Mvh JFG

    SvaraRadera
  8. Å andra sidan tycker jag att man inte bör vara rädd för att ligga tung i bolag som man tror kommer fortsätta prestera, precis som du gör. Det är ju en del av viktningen/diversifiering av portföljen. Alla bolag förtjänar inte samma size, titta bara på hur investmentbolagen bygger sina portföljer tex.

    SvaraRadera
  9. Ligger själv på ca 25% av min portfölj i Victoria park.

    SvaraRadera
  10. Har du läst "Vad gör en bank?" av Andreas Cervenka? Gör inte det om du inte vill ligga vaken och våndas på nätterna i väntan på en snar storkrasch...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack för tipset. Jag skippar den. =)

      Mvh petrusko

      Radera
  11. Castellum är även ett av mina innehav, mycket aktieägarvänligt bolag!! Dock inte lika stort i min portfölj men kan bli större vid en dipp :).

    SvaraRadera
  12. Hej Petrusko,
    Vad har du för GAV i Castellum?

    SvaraRadera
  13. Hej, detta är nog en nybörjarfråga, men inte desto mindre: När du talar om viktning talar du då om värdet i pengar/SEK eller pratar du om viktningen i antalet aktier du har?

    Jag tänker att om man siktar på att ta hem utdelningar spelar ju inte viktningen i investerade medel så stor roll? I det specifika fallet kanske de båda blir samma sak, tyngst både i antal aktier och investerade medel, men du förstår vad jag menar :)

    Allt gott /Oscar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Oscar,
      Det är i kronor jag mäter viktningen.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...