Jag gillar hyreslägenheter

Inlägget innehåller affilliatelänkar.
Hyreslägenheter är verkligen stabilt och pålitligt kassaflöde. Några vakanser att tala om finns inte givet att kåkarna inte ligger i Åmål eller liknande ****håla. Om en hyresgäst säger upp sin lägenhet är den uthyrd och inflyttad samma dag tidigare ockupant flyttar ut.
Hyran tickar in månad ut och in, Kaatsching! Vi kommer alltid behöva någonstans att bo och ingen teknikutveckling likt Facit och skrivmaskinen lär ändra på det under min livstid.

Kombinera denna verksamhet med god soliditet/låg belåningsgrad också och jag är klart attraherad. Balder meddelade nyligen en ny finansiell målsättning i form av en lägre belåningsgrad om max 55 procent, det tycker jag är ett trevligt steg i rätt riktning. 55 procent belåningsgrad är inte lågt men det är bättre än tex 60 procent =)
Balders bestånd är heller inte enbart hyreslägenheter men en majoritet är det och det är good enough.
Länk till Balder hos Avanza (affiliatelänk).

Nyligen började jag köpa Wallenstam som äger hyreslägenheter i huvudsak. De har en belåningsgrad kring 43 procent och fastigheterna är belägna på bra lägen i Stockholm och Göteborg. Här snackar vi pålitligt kassaflöde. Medan Balder som jag nämnde ovan inte pyntar utdelning alls har Wallenstam i vart fall något att komma med, strax över 2 procent direktavkastning. Alldeles för lågt egentligen för mig som skall leva på utdelningen men jag har gjort ett undantag här och samtidigt tror jag på en god totalavkastning från Wallenstam. Länk till tidigare inlägg jag skrivit om Wallenstam.

Liknande låg belåningsgrad har Akelius men de har enbart sin preferensaktie noterad. Där får man ju inte del av stigande vinster och rent teoretiskt får man heller ingen kurstillväxt. Man får utdelningen bara och den varken ökar eller minskar. Ungefär 6,5 procent direktavkastning är det på Akelius preferens till kurs kring 305 kronor. Kan man tänka sig att nöja sig med det så är det nog en mycket pålitlig avkastning. Akelius äger endast hyreslägenheter och de är belägna på bra lägen och orter i vida världen. London, Berlin, New York, Stockholm mm. Länk till Akelius hos Avanza (affiliatelänk)

Hyreslägenheter är den fastighetstyp med lägst risk. Vi måste bo någonstans oavsett goda eller dåliga tider. Jämfört med tex industri och lagerlokaler som kan bli mycket svåra att hyra ut i dåliga tider men även i goda tider kan det vara svårt att hitta rätt hyresgäst till just den kåken. Hyreslägenheter är alltid fullt uthyrda om man inte självmant väljer att tex renovera mellan in och utflyttning.

18 kommentarer:

  1. jag följer stockholms bostadsförmedlings olika köer, och dyra nybyggda hyresrätter- typ 12.000 kr per månad för en tvåa på en gammal åker i förorten med en kilometer till tunnelbanan kan man få med en bråkdel av kötiden. Folk som har pengar köper hellre om det inte är tiptopp läge, folk som inte har pengar klämmer ihop sig fyra pers i en billig hyrestvåa från 50-talet i förorten. Lyxiga, dyra hyresrätter på populära innerstadsadresser är en kassako, men så många adresser av det slaget att bygga på finns inte.

    SvaraRadera
  2. Jag är också en fan av hyresrätter! De är ett väldigt bra komplement till de ägda alternativen. Tyvärr har socialdemokraterna och hyresgästföreningen förstört marknaden på samma sätt som facket och sossarna förstörde för företagen på 1980-talet (löntagarfonder mm). När våra politiker inser att vi inte kan ha en hyreslag som sakta tar död på hyresrätten som boendeform kommer Wallenstam bli en ännu bättre investering.

    När det kommer till Balder så undrar jag om målet på 55 % belåning är inklusive eller exklusive preferensaktoerna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Utdelningen på Balders preffar kommer i tillägg, det är alltså inte inräknat i belåningsgraden om 55%

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Bor i en mindre stad och här behöver man stå i kö 7-8 år för att han chans. Så tror det du skriver, och med tanke på att i blir allt fler, stämmer och att det kan vara bra aktier på längre sikt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det verkar vara besvärande lång kötid för lägenheter i hela landet, även mindre städer. Det lättar nog inte i närtid, det tar tid för byggbolagen att bygga ikapp det stora underskott som råder.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Bor du själv i hyresrätt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag äger.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ok. Skulle du kunna tänka dig att flytta till hyresrätt?

      Som jag ser det så är problemet med hyresrätter att dom inte är någons förstahandsval? Alla som har möjlighet köper hellre. Skulle själv verkligen inte vilja bli sittande som pensionär i en hyresrätt och se mina kostnader öka varje år samtidigt som min inkomst ligger fast.

      Radera
    3. Visst finns det många som bor i hyresrätt i första hand. Sen kvittar det hur mycket man drömmer om att inte bo i hyresrätt om man hör till kategorin som inte har något annat val. Att du ser det som ett problem är nog en grumlig syn. Det kommer vara efterfrågan på hyreslägenheter så länge vi lever du och jag. Det är jag säker på.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Vi behöver en bostadskrasch, det är tramsiga priser numera. Våga höja räntan eller tvinga in rättvisare hyrespriser så som i GBG!

    SvaraRadera
  6. Finns det någon bra aktie i Sverige eller utomlands som fokuserar på enbart hyrslägenheter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du kollat nordamerikanska REITs?

      Radera
    2. Det finns en kanadensisk som jag tycker verkar nice. Jag har fått tips om den här på bloggen några gånger. NOrthview Apartments. Den består av cirka 90 procent hyresrätter eller liknande. resten är butiker/restauranger och liknande. Belåningsgraden är kring 58% och de arbetar ned den till det nya målet 50-55 procent. Den ser inte så tokig ut faktiskt.

      Mvh petrusko

      Radera
    3. Vad är DA på den kanadensiska?

      Radera
    4. Det är kring 7,5 procent direktavkastning på det kanadensiska bolaget Northview Apartments.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Jag tror också mycket på fastighetsbolag inriktade på hyreslägenheter. Bostadsköerna är oändliga, invånarna blir fler och tänk på alla som ännu inte flyttat hemifrån...

    Köp och behåll!

    SvaraRadera
  8. Är Heba ett bra alternativ?

    SvaraRadera
  9. Snacka inte **** om Åmål ;)

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...