Cred till NCC som gör sitt för samhället

Många företag skänker pengar till diverse välgörenhet och det är bra. Jag skall inte ta det för givet men närapå, många skänker som sagt och jag tycker att de gott skall göra det.
Så kan man göra mer.

Vissa bolag drar tex ett stort strå och aktiverar unga, ungdomar i problemområden. Axfood skänker mat till hemlösa/utsatta.

Så har vi då NCC som det här inlägget skall komma handla om. De har ett stipendium eller står bakom det, äh jag citerar rakt av hur det ligger till:
"NCC-stipendiet finansieras med avkastningen från Parasportförbundets NCC-fond. Fonden bildades år 1998, när NCC donerade en miljon kronor till Svenska Parasportförbundet istället för att ge en julgåva till NCC:s anställda."

Så bra gjort!
20 år senare kommer de här pengarna fortfarande till glädje för personer i samhället. Denna gången en riktigt cool skidåkare, en duktig skidåkare som trots utmaning med synen satsat stenhårt och presterar otroligt väl.
Jag har nog hört namnet tidigare men hade ingen riktig koll vem han är; Zebastian Modin skidåkaren. Han får stipendiet om 10.000 kronor och pratar på att åka på ett extra träningsläger för dem. Idag har jag läst pressmeddelandet från NCC och jag har spanat på Zebastians hemsida.

Creds till NCC för att ni gjort det här möjligt. Ett stipendium likt detta gör skillnad! Länk till info om NCC-stipendiet.

Nu har ni läst ända hit och ta då och klicka vidare till Zebastians hemsida och checka in vad det är för en filur. Länk till Zebastian Modins hemsida, en jätteduktig skidåkare.

4 kommentarer:

  1. Väldigt trevligt initiativ av NCC. Jag gillar tanken på att skänka sin förmögenhet vid döden som en fond till en mindre ort med riktlinjer om hur avkastningen ska bidra till t.ex. en framstående idrottsman på orten. Eller någon som på annat sätt är framstående. Typ forskning eller samhällsbidragande arbete. Det kommer väl tyvärr stanna vid en tanke eftersom mina barn ska ha sitt arv. Men om jag inte hade haft barn så hade jag nog gjort någonting liknande.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra gjort av NCC.

    I min egna vrå sitter jag och funderar på hur jag själv skulle reagerat om bolaget jag jobbar på säger att de ska skänka pengar till en fond i stället för till vår julgåva eller julfest... Vet i ärlighetens namn inte hur jag skulle reagerat :)

    Tack för ständigt bra läsning och god fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker personligen att företag ska bedriva sin verksamhet och inte hålla på med välgörenhet enbart i PR-syfte. I NCC:s fall bildade de fonden på deras anställdas julgåvas bekostnad, vilket inte är jättesnyggt oavsett hur behjärtansvärt ändamålet må vara.

    Gillar de företag som integrerar gott samhällsarbete med sin kärnverksamhet. Axfood som du skriver om är ett strålande exempel på detta, NCC är det inte.

    Har varit engagerad i företags CSR-arbete och följer det i många av företagen jag har aktier i (men har aldrig hunnit blogga ordentligt om det). Bra exempel på ett vettigt miljöarbete är t.ex. Puma som gjorde en miljö- och klimatanalys där de genomlyste hela sin verksamhet för att identifiera vilka led i produktionskedjan som hade störst miljöpåverkan. De identifierade då konkreta åtgärder som både ledde till stora miljöbesparingar och i förlängningen kostnadsbesparingar. Mycket vettigt.

    Har svårare för företag som bedriver en samhällsmässigt sämre kärnverksamhet men avsätter en mindre summa som under stor PR skänks till välgörenhet, inte sällan organisationer som inte har något med verksamheten att göra. Ibland lägger de kostnaden på kunderna: köp en produkt och vi skänker en krona till världens barn. Det låter förstås jättebra men frågan är varför de inte istället bara kan göra en bra produkt som inte har en negativ påverkan på samhället och sedan kan jag få skänka en krona till världens barn själv istället utan att de väljer vilken organisation jag bör skänka till.

    Gillar däremot filantroper som Bill och Melinda Gates. Men de bistår främst med kapital genom sin fond och överlåter åt dem som bäst kan prioritera var pengarna behövs att rådgiva dem om vart de bör skänka pengarna.

    SvaraRadera
  4. NCC har även ett fint samarbete med Mattecentrum (läxhjälp och studiemotivation inom matematik). Ett smart sätt att säkra framtidens ingenjörer; värdeskapande samhällsnytta.
    Länk med videoklipp: https://www.ncc.se/om-ncc/var-sponsring/mattecentrum/
    /Magnus

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...