Telekomoperatörerna och hög direktavkastning

Den höga direktavkastningen i telekomoperatörerna är förförisk, jag syftar till Tele2 och Telia inledningsvis. Bägge bolagen har genomgått stora förändringar de senaste åren där delar av verksamheten sålts eller är under försäljning. Nuvarande utdelningsnivå är för hög och i bägge bolagen har de flaggat för detta och en kommande sänkning. Telia kommer sänka utdelningen som betalas under 2017 och Tele2 sänker med start året efter.

För att hålla i längden måste ju verksamheten och dess kassaflöde täcka utdelningen. Allra helst vill man ha en stadigt stigande utdelning och här kommer vi in på min favorit i sektorn.

Jag gillar AT&T som är en stor amerikansk operatör, de har höjt utdelningen varje år i över 25 år och de har god täckning av utdelningen. Med andra ord lär de fortsätta att höja.
På senare år har de förvärvat i Mexiko så de har gedigen verksamhet även där och de är på köparsidan när det gäller "content". De har verksamhet inom TV/content och har alltså legat på köpsidan där också.

Utdelningen är $1,96 medan vinst per aktie $2,35 på rullande 12 månader. På kursen $42,52 är direktavkastningen 4,6 procent vilket är lite lägre än de svenska operatörerna.
Hur som helst föredrar jag faktiskt lite lägre direktavkastning men med pålitlig tillväxt som i AT&T.
Telia kanske pyntar 2 kronor under 2017 och på kurs 37 kronor är direktavkastningen då 5,4 procent. Kanske blir utdelningen ännu högre men inget pekar på att de kommer vara en pålitlig höjare på 10/20 års sikt. Telia kommer nog kunna pynta mer än 2 kronor på några års sikt men några enstaka höjningar gör inte biffen.
Det skall höjas varje år i ur och skur likt AT&T. Utdelningstillväxten är inte fantastisk men den stiger varje år. Senaste höjningen var från $0,48 till $0,49 per kvartal. En tillväxt om 2 procent.
Jag ägde bolaget tidigare men sålde för nästan exakt ett år sedan, Varför minns jag inte men gissar jag ville minska dollarexponering eller att jag ville placera i något annat som lockade mer för stunden. Även om jag attraheras av telekombolagen har de aldrig varit ett viktigt innehav för mig, alla tre har kommit och gått i väskan genom åren. De har snällt fått lämna plats åt annat gång efter gång.
Länk till AT&T hos Avanza (Adlink).

Disclaimer: Just nu äger jag ingen av de tre, Tele2, Telia eller AT&T.

Tänk på att utländska aktier är bäst att ha i en Kapitalförsäkring. Läs mer


5 kommentarer:

  1. Skärp dig. Hur ska du ha det? Förra året pratade du varmt om tele 2 och nu har du mirakulöst kommit på att telia och tele 2 är skräp pga utdelningssänkning. Denna blogg har blivit värsta spam kanalen. Ledsen att vara hård men vore trevligt med lite konsekvens i dina ord. Alla kan ändra uppfattning men det du skrev om förra året var lika uppenbart då som nu.

    SvaraRadera
  2. Tjena anonym,
    tack för din kommentar. Tele2 köpte jag för den treåriga utdelningspolicyn. Har ägt den över de första utdelningarna men sålde den alltså nyligen med anledning att det treåriga programmet snart är till ändå.
    Jag säger inte att Telia och Tele2 är skräp. Jag bevakar dem noga och kan mycket väl hända att jag köper in någon av dem framöver igen. De kommer aldrig bli ett viktigt innehav för mig dock varpå de kan åka in och ut snabbt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Jag chansade och köpte Telia strax före höstutdelningen. Det innebär att jag kan vänta mig 3,5 kronor över en tolvmånadersperiod i utdelning vilket är 9 procent yield on cost på ett år. Jag planerar att försöka sälja innehavet i höst i anslutning till den sista utdelningen. Frågan är om jag lyckas sälja till samma kurs eller inte men med en låg köpkurs finns viss marginal.

    Tror Telia är säkrare än Tele2 - Telia har stora engångskostnader, lägre vinster och sannolikt ingen utdelningstillväxt att tala om framför sig vilket innebär en risk. Samtidigt är det ett stabilt defensivt företag som kan väntas klara en utdelning på 4 procent årligen. Överväger att öka ytterligare om aktien vänder nedåt igen men ser det som ett innehav att bevaka aktivt.

    AT&T tror jag kommer stöta på samma utmaningar som Telia och Tele2 i längden - de kommer förr eller senare också få svårt att klara utdelningstillväxt över inflationen.

    SvaraRadera
  4. Nej inget fundamentalt har hänt som gör att bedömningen har förändrats på ett år. Den som har koll på kassaflödena, ja den hade skrivit samma sak för ett år sedan. Om Telia är ett företag att satsa på kan man verkligen ifrågasätt. För den som vill ha defensiva telebolag med 4-5% direktavkastning, ja då finns det betydligt billigare alternativ ute i världen. Har ett inlägg på det temat på gång inom de närmaste veckorna.

    SvaraRadera
  5. Petrusko har blivit så produktiv och kommer ej ihåg vad han tyckt tidigare!

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...