Utdelningstillväxt Industrivärden

I våras sänkte Industrivärden sin utdelning och antog en ny utdelningspolicy. Läs mitt inlägg om deras utdelningspolicy.
Vad skall man vänta sig framöver nu då?
Ja, inget är ristat i sten men checka in Hufvudstaden* och deras utdelningshistorik.

Stadiga höjningar och min uppfattning är att det är något Fredrik Lundberg gillar. För många år sedan mailade jag med CFO för Lundbergsföretagen och diskuterade utdelningen. Han påpekade då att de föredrar en "låg" utdelning men att den höjs stadigt. Även Lundbergs har fin utdelningshistorik.

2006 vill jag minnas att Hufvudstaden pyntade en fet extrautdelning, som ni kan se i bilden. Under en period av många år gjorde Fredrik Lundberg så med sina bolag, såg till att de pyntade en fet extrautdelning då och då. Jag minns bla Cardo och flera fetingfeta bonusutdelningar från Modo/Holmen. Nu är det nog ett tag sedan det var bonusutdelning i "hans" bolag.

Inget seriöst bolag tar lätt på att sänka utdelningen. Man vill hålla den stadig och stigande över tid. Det uppskattar marknaden och seriösa bolag siktar på att behaga marknaden på den punkten.
Jag hoppas och tror att Industrivärden kommer ha en stabil utdelning framöver. Oklart hur tillväxten kommer se ut men jag har svårt att se ytterligare sänkning i närtid, det vore en stor plump i meritförteckningen för dem.
Länk till Industrivärden hos Avanza.

*Hufvudstaden är alltså ett av flera bolag som Fredrik Lundberg kontrollerar ägarmässigt.

Disclaimer: Jag äger Industrivärden.

Annons:
3,5% ränta på konto hos Akelius Spar
Akelius Spar AB är registrerat hos Finansinspektionen enligt Lagen om inlåningsverksamhet (2004:299). Insatta
medel används för finansiering av Akelius Residential Propertys verksamhet. Insatta medel omfattas inte av
Lagen (1995:1571) om insättningsgaranti och kan förloras i händelse av företagets obestånd.

4 kommentarer:

  1. Hej Petrusko,
    Mr Lundberg såg väl även till att NCC gav en hel del FETA utdelningar på den tiden han hade NCC i portföljen.
    Mvh

    SvaraRadera
  2. Tjena,
    Ja det stämmer nog att han plockade ut goa bonusutdelningar även där.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Hufvudstaden gjorde en större utdelning -06 då man just sålt WTC och fått bra betalt. Några större försäljningar i Hufvudstadens bestånd som leder till fet-utdelningar tror jag inte vi får se närmsta 10-års period, så länge FL står vid rodret. Men med extremt låg belåning, så är risken minimal att man kommer sänka utdelningen.

    Kommer man in vid "dipparna" senast 07/08 så är Hufvudstaden ett underbart företag att äga, bättre och mer välpolerade byggnader äger Ingen.

    Mvh B

    SvaraRadera
  4. Hej Petrusko,

    Läs om du tycker det verkar intressant, rör inte Industrivärden specifikt utan en annan gammal Lundbergare (Holmen).

    Tittar man på Holmen som är ett kärt gammalt innehav för mig, gällande deras direktavkastning bör man hålla ett öga på det egna kapitalet. Dom har under senaste åren delat ut ca 4% av detta. Så här ser deras utdelningspolicy ut, taget från Holmens hemsida *Se nedan.
    Som du ser så var det ett tag sedan en extra utdelning gjordes (2003), och relaterat till det egna kapitalet så verkar det inte heller troligt att det skall kunna ske på ett tag.
    Däremot kan man nog kunna förvänta sig en utdelning liknande förra året (10,5 kr), eftersom det egna kapitalet efter Q3 är ungefär lika stort som Q3-2015.
    Sen tycker jag att man snart bör kunna skönja en tillväxt av det egna kapitalet, sedan man avvecklat den sorgliga pappersåtervinnings affären man gjorde i Spanien för några år sedan.
    Jag tror att det är denna som satt stopp för extra utdelningar, men jag tycker att direktavkastningen ändå legat på en acceptabel nivå.
    Tycker det är en trevlig aktie att ha i portföljen, sen får vi väl se om det händer något med SCA's skogsdel och Holmen så småningom.

    "Utdelning för räkenskapsår 2015 
    Vid Holmens årsstämma 2016 fastställdes utdelningen till 10,5 (10) kronor per aktie, vilket motsvarar motsvarar 4,2 procent av eget kapital. 
    Utdelningspolicy 
    Beslut om aktieutdelning ska grundas på en sammanvägning av koncernens lönsamhetssituation, framtida investeringsplaner och finansiella ställning. 
    Under de senaste tio åren har den ordinarie utdelningen i genomsnitt uppgått till 4 procent av eget kapital. Det har inneburit att cirka 80 procent av resultatet per aktie per år har delats ut i form av ordinarie utdelningar. 
    Utöver ordinarie utdelning har Holmen lämnat extra utdelningar för verksamhetsåren 1998, 2000 och 2003."

    Nu blir det snart nattvaka med USA-Valet, ska förse mig med nypoppade popcorn och färsk juice från Florida :-)

    Vänliga Hälsningar
    /Rille

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...