Storslagen filmpremiär på Netflix

Med silkeslen och gullig röst frågade jag min fru om vi skall titta på film ikväll.
-Ja, det kan vi väl göra, vad skall vi se då?
-Jag kan nog hitta en rolig film.
-Det låter mysigt.

Haha, ja det kommer bli episkt. Den här filmen verkar magisk. Netflix har på kort tid vuxit och har många abonnenter och producerar numera egna serier, filmer mm. De har kopplat greppet om marknaden och jag tror de är här för att stanna. Att Amazon satsat på en egen lösning tror jag inte är ett jättehot mot Netflix.

Värderingen då? Ja, den här typen av case är inte min starka sida. Jag gillar solida case med tydliga nyckeltal man enkelt kan lägga en multipel på. Netflix har gått från att vara ett förlustbolag till att handlas med tresiffrigt p/e. För att räkna på caset behöver man göra antaganden kring framtida antal abonnenter och intäkter/utgifter. Som lekman kan man göra enkla antaganden, man kan tro på affärsmodellen och deras position på marknaden. Jag tror vi får se ett Netflix som växer i en värdering med betydligt lägre p/e.

Jag gillar Netflix ur ett kundperspektiv men som investerare är det inget för mig. Jag gillar ju utdelningsaktier och någon sådan är inte Netflix.

Idag har filmen True Memoirs Of An International Assassin premiär på Netflix och det är kvällens film.

Disclaimer: Jag äger inte Netflix.


2 kommentarer:

  1. Vad tror du om Hemfosa på dessa nivåer? Vet att du kollat på bolaget tidigare.. Hur ser det ut nu?

    SvaraRadera
  2. Tur för oss läsare att du inte har samma aktiesmak som filmsmak. Netflix är inte mitt typ av case heller, svårbedömd bransch. Även om jag själv gillar och använder tjänsten så skulle jag i dagsläget inte vara beredd att betala för den. Får njuta av gratiskontot så länge det finns möjlighet.

    Ha en mysig fredagkväll med Netflix och frugan!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...