Sagax D utan företräde

Jag tecknade mig i nyemissionen av Sagax D utan företräde, jag hade alltså inga teckningsrätter. Det är normalt sett mycket ovanligt att få tilldelning på detta vis, framförallt om man inte redan äger och tecknar fullt för sina rätter. Men ibland har man tur och får ändå.

Det blev en liten del av vad jag tecknade men ändå en liten batch med Sagax D. Jag anade faktiskt att det skulle kunna bli tilldelning för mig när jag observerade handeln i teckningsrätten på slutet. Den bytte händer som om den vore pesten. Nej, det var en överdrift men det var stort säljtryck på den och gick för cirka 1 öre styck vill jag minnas.
Ja ja, nog om det. Nu har jag mina Sagax D och handeln startar väl i dagarna. Idag kanske? Jag minns ej och bemödar mig inte googla det nu, om en timma öppnar börsen och då ser jag det då i sådana fall.


5 kommentarer:

  1. För SAGAX D är utdelningen maximerad till 2kr/år dvs Du får inte ta del av framtida högre utdelningar. Den ligger inte heller fast på 2kr/år som i en preff, utan kan bli lägre. Om jag minns rätt så är utdelningen 5 * utdelningen på stamaktien dock max 2kr/år. Om utdelningen på stamaktien blir 10 öre så får Du bara 50 öre/år. Jag tycker att SAGAX D har nackdelar från både preffen och stamaktien. Vad är fördelen med att äga den?

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  2. Hej! Nyfiken på hur stor % del av det du tecknade du fick.

    Själv tankade jag ju lite TR samt tecknAde mig utan Tr Oxå. Fick där en vädligt bra tilldelning på de utan TR- ca 75 %. Men trots allt lite märkligt att jag inte fick "absolut" företräde jämfört med dig.

    Vänligen JFG

    SvaraRadera
  3. Tjena Krusse,
    Sagax D har inbyggda incitament för att bibehålla utd på 2 kr. Allt under 2 kronor buffras upp och måste betalas till D ägarna innan man får casha ut mer till de andra stammaktierna.

    Den är en speciell skapelse men jag vågar äga den då Sagax är ett stabilt bolag och jag har förtroende för ledning.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Hej JFG.
    Jag tecknade ett antal tusen men fick ett antal hundra. De valde kanske fördela ut dem för att nå en bred ägarbas.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Tycker att den här känns lite läskig faktiskt. Sagax är redan rätt hårt belånat i vanliga lån, på det kommer preff-utbetalningar och nu en ny hittepåaktie i serie D som uttalat är ett sätt för bolaget att fixa sin kreditrating genom att ta in eget kapital som ändå inte är eget kapital och som inte är än preff, fast det är som en preff fast sämre. Dessutom äger Sagax ganska konjunkturkänsliga fastigheter i industri- och lagerbranschen. Den här skulle jag inte ta i med tång och gummihandskar.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...