Så gör jag med surdegen H&M

Jag har ägt Hennes & Mauritz länge, riktigt länge. I början gick den fint och jag är än i dag hyggligt plus på placeringen men om man ser till innehavstiden har det inte varit en bra placering.
Tittar man på H&Ms aktiegraf de senaste 5 åren så är det ingen rolig syn. Den har gått riktigt dåligt.
Under perioden har bolaget kommit med några riktigt bra rapporter men det har varit flera som inte alls visar på samma fina tillväxt som förr.

H&M är just nu inne i en fas med tunga investeringar inom e-handel och har så varit under något år. Om ett år är det investeringspaketet över och kommer inte pressa ned vinsten längre. Istället skall det bidra till större vinst och allt annat lika bör vinst per aktie stiga markant om ett år.

Tillväxten i antal butiker har hållit uppe vinsten och omsättningen. Potentialen på nya marknader och befintliga är enorm, H&M kan öppna tusentals butiker till under många år framöver. Bolaget meddelade nyligen att nuvarande expansionsmål skall ses över. Nu har man ett mål att växa antal butiker med 10 procent årligen och eventuell uppdatering av målet presenteras nästa år.
Detta ser jag som ett orosmoment, fram till de meddelat ett nytt mål kan man bara spekulera i vad det kommer bli.


Utdelningen har varit stadig men tillväxten obefintlig. Ingen rolig syn den heller faktiskt. Bra bolag höjer sin utdelning år ut och in.

Är inte H&M bra längre? Är problemen tillfälliga? Kommer de tillbaka?

Frågorna är många och flera verkar tveksamma till bolaget. Med en dåres envishet ger jag dock inte upp än trots att investeringen varit dålig de senaste fem åren. Varför skall det bli annorlunda framöver då?
Well, jag tror på dem när de säger att det här investeringspaketet dragit ned vinsten en tid och att det skall bära frukt framöver. Den höga dollarn är negativ för bolaget och har satt press på vinsten. De har ändå presterat stora vinster och under tider av lägre dollar kommer vinsterna bli än större. Inte för att man skall lägga vikt i valutan, bolaget skall bära sig självt och det gör de.
H&M är fortfarande ett bra bolag med stor potential och har all möjlighet att åter prestera enligt marknadens förväntningar så aktiekursen vaknar ur den djupa femårsdvalan.

Än så länge har jag haft fel och jag har haft fel länge. Kanske blir detta som med Ratos där jag hade tålamod länge innan jag sålde surdegen. Det här ser jag som ett betydligt starkare case och tycker verkligen det går argumentera för att de skall bli great again.
Jag är mycket långsiktig i mina investeringar, de jag valt att satsa rejält på behåller jag gärna i decennier, kanske för alltid rentav. En femårsperiod av citroner är inte tillräckligt för att jag skall dumpa H&M.
Länk till Hennes & Mauritz hos Avanza.
Annons:
The Single Best Investment creating wealth with dividend growth. Boken av Lowell Miller som av flera lyfts fram som en av de bästa om att spara i aktier och utdelningsaktier specifikt. Läs hur du hittar de bästa utdelningsaktierna och hur du bygger en pengamaskin.

16 kommentarer:

  1. Kan det bli så att familjen Persson köper ut HM från börsen? De tittar avundsjukt på IKEA.

    SvaraRadera
  2. Familjens långsiktiga ägande är viktigare än utdelningshöjningar, som i värsta fall kan bli ett riktigt gift. Sen gäller det naturligtvis att ledningen fattar rätt beslut och gör rätt investeringar. Är inte helt självklart i bolag med successionsordning.

    Sist men inte minst är ju frågan hur bolaget ska värderas. Även om verksamheten är underbar bör man fråga sig hur många gånger årsvinsten man är beredd att betala. P/E-talet ligger ju fortfarande gott och väl över 20.

    Jag behåller och ökar, månadsvis, under 260:-

    SvaraRadera


  3. H&M känns som en aktie man inte vill göra sig av med oavsett vad.
    Har du någon ersättare ifall det blir aktuellt?

    Hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera
  4. Holy! Trodde när jag läste rubriken att du tänkt vika in paddeln och sälja HM :) HM är mitt största bolag men också ett av bolaget som presterat värst i min portfölj. Precis som dig höll jag mig fast i Ratos alldeles för länge. Intressant det du skrev om Ratos och jämförelsen med den dåliga prestationen i HM.

    Let's catch the falling knife together!

    SvaraRadera
  5. Hej anonym,
    Jag tror de är ganska nöjda med att ha H&M noterat. Det finns flera fördelar med det, framförallt i samband med generationsskiften och allt vad det är. Jag har inte googlat på hur rik familjen persson är men jag är tvekksam till att de skrapar ihop pengarna som behövs för att köpa ut H&M, utöver det de redan äger i H&M behöver de slanta upp kring 250 miljarder kronor. Det snyter man inte fram hur som helst.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Tjena James,
    Jag är enig att för bolagets bästa har det varit att hålla utdelningen i princip oförändrad. Värderingsmässigt är H&M relativt billig nu. Relativt sin historiska värdering men också relativt börsen. Detta förutsätter dock att de får fart under galoscherna.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Hej Andreas,
    Jag har inte tänkt i de banorna att sälja och köpa något annat men om så skulle ske placerar jag i det jag finner bäst för stunden oavsett bransch osv.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Hej Kronantillmiljonen,
    JApp, låt oss hoppas innerligt att vi får lön för mödan i H&M.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Jag resonerar som dig. Företaget har tagit stora investeringar och de borde rimligen ge frukt både i att en större andel kapital blir över till investeringar i nya butiker/utdelningar och i viss vinstökning. Tycker inte det är konstigt om antalet butiker som öppnas minskar men så länge företaget fortsätter öka butiker och gå med vinst är de värda att behålla. Bara marginalerna börjar gå åt rätt håll de kommande åren så tror jag de kommer utvecklas till en härligt tråkig och defensiv aktie som inte ökar tillväxten särskilt mycket men samtidigt klarar att gå med vinst och dela ut under lång tid framöver.

    I mitt fall underlättar det dock att mitt GAV bara är 245 kronor vilket medför en YOC på fyra procent. Då är eventuell fallhöjd inte så farlig. Även om kursen skulle minska och de skulle sänka utdelningen något skulle det fortfarande vara en acceptabel affär. Just nu utgör de dock en ganska stor andel av min portfölj men den minskar allteftersom jag köper andra aktier (nu redan nere på 24 procent jämfört med 33 procent direkt efter storhandeln tidigare i höst).

    SvaraRadera
  10. Jag går ibland förbi HM butiker i Sveriges näst största stad, det har slagit mig att tidigare var det alltid mycket människor i dem.Jag tycker inte det längre. Av alla jag umgås med handlar ingen på HM. Nu kanske det här är en tillfällighet och HM är ett internationellt företag. Har inte heller studerat det närmare. Men som man brukar säga, modet förändras.

    SvaraRadera
  11. Är ju som utlandsutdelaren påpekar skillnad på hur många butiker man öppnar i % & absoluta tal.

    Att antalet sjunker i % är inte märkligt i takt med att basen växer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. Klart de som större företag behöver öppna fler och fler butiker i absoluta tal för att hålla tillväxten vid liv. Och det ska de också kunna klara rätt bra. Hade de resonerat i absoluta tal sedan 80-talet hade de inte varit stora idag...

      Radera
  12. Tjena Petrusko,

    Jag kan bara hålla med, HM är faktiskt den aktie som jag har haft längst i portföljen å det är länge.
    Tror att HM kommer tillbaka efter en ganska tung investeringsperiod, den oro jag dock känner är alla nya märken som man startar "allt vad dom nu heter". Man har genom åren sett flera företag som gått mycket bra och sedan blivit för "spretiga", dvs spenderat för mycket kapital på nya ideer istället för grundaffären.

    Vad gäller Tele2 så tecknade jag för alla TR, försöker faktiskt med några utan också (vi får se om det blir några där). Även om företaget kommer med en ny utdelningsstrategi nästa år, så har jag svårt att se att det blir någon större skillnad på direktavkastningen (men det får vi se).

    Ha det gott!
    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
  13. Som Du illustrerar i Din graf så hade H&M sin topp våren 2015 och snart har aktien haft en tråkig utveckling under 2 års tid. Tidigare har H&M skapat en värdetillväxt för sina aktieägare under många år, men inga träd växer till himlen så det kanske är dax att kliva av? Att bara öppna fler butiker säger inte så mycket, ty det beror mycket på var i välden dessa butiker öppnas. I utvecklingsländerna har folk inte lika mycket pengar att spendera som i västvälden och marginalen borde vara betydligt mindre. Hur som helst så kommer jag inte att köpa fler H&M aktier och kanske t.o.m. minska. Om jag gör mig av alla H&M aktier har jag ännu inte bestämt. Det beror nog på om jag hittar något bra (=bättre än H6M i mina ögon) att investera i.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  14. Det som är oroväckande är att H&Ms försäljning verkar sjunka Like-for-Like, det innebär att enda drivkraften i företaget som driver upp omsättningen är deras aggressiva expansionsplan. Jag tycker att de bör se till att fånga upp befintliga marknadsandelar och släppa lite på målet att expandera så snabbt, annars riskerar man att tappa sina hemmamarknader.
    /S

    SvaraRadera
  15. Jag får kämpa för att inte agera på känslomässig basis när det gäller HM. Jag tycker verkligen om det företaget. Det som får mig att sitta kvar och eventuellt köpa fler HM är just det du skriver Petrusko "Potentialen på nya marknader och befintliga är enorm".

    Så jag kommer sitta kvar och köpa mer om de närmar sig 245 kr. Har som mål att äga 1000 aktier i HM.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...