Så gjorde jag med Tele2 TeckningsRätter

Idag fick jag in Tele2 TR på depån, mina teckningsrätter i deras nyemission. Jag har ej för avsikt att delta i nyemissionen och eftersom de här rätterna har ett värde så sålde jag dem. Trots att jag snappat upp att det brukar vara en initial säljpress när handeln kommer igång valde jag att sälja nästan direkt börsen öppnade och fick strax under 2,5 kronor per styck för dem. Likt andra gånger jag observerat handelsstart i TR repade sig kursen efter ett tag och hittade nya nivåer. När jag skriver detta handlas teckningsrätten kring 2,7 kronor.
8 stycken teckningsrätter ger rätten att köpa en Tele2aktie för 53 kronor. Rent teoretiskt skall därför 8 stycken teckningsrätter plus 53 kronor summera till rådande aktiekurs i Tele2.

Jag tycker att jag Tele2 väger i tyngsta laget i min portfölj varpå det inte är aktuellt att köpa ännu mer i en NyEmission. Därför sålde jag teckningsrätterna och placerade dem i något annat.

Det blev ett gött knippe Axfood en bit under 141 kronor. Jag håller på och bygger upp en position i bolaget och siktar på betydligt större viktning än nuvarande cirka 2 procent av portföljen. Någonstans kring 3-6 procent känner jag är rimligt för bolaget i min portfölj. Trots att aktien backat på sistone är den fortfarande väldigt högt värderad och det vore inte det minsta uppseendeväckande om den backar någon tia till. Då är den fortfarande relativt högt värderad. Jag köper regelbundet och är ej rädd att betala ett högt pris. Går den lägre gör jag större köp åt gången.


12 kommentarer:

  1. "8 stycken teckningsrätter ger rätten att köpa en Tele2aktie för 53 kronor. Rent teoretiskt skall därför 8 stycken teckningsrätter plus 53 kronor summera till rådande aktiekurs i Tele2."

    och ändå handlas TR till 2,67 kr nu samtidigt som B-aktien ligger på 73,85. (73,85-53)/8=2,61 SEK.

    Just nu alltså dyrare att köpa tele2 via TR.... borde vara tvärtom.

    SvaraRadera
  2. Är det någon som vet om det är courtagefritt att köpa/sälja teckningsrätter?

    SvaraRadera
  3. Tycker det är ett lysande tillfälle att köpa Tele2 till ca 20 kr under aktuell kurs. God chans att kursen sticker iväg en tia eller två innan utdelning också, jag övertecknar med 300 aktier (2400 rätter) så får vi se om man har tur. Förstår inte varför man inte ska teckna emissionen om man tror på bolaget. Fast har man dåligt med kontanter då är det ju en annan sak.

    SvaraRadera
  4. Det kostar pengar. Enligt prislista hos din mäklare.

    SvaraRadera
  5. Så här svarade Avanza när jag frågade dem om courtagekostand vid köp/sälj av teckningsrätter:

    Det är vanligt aktiecourtage vid försäljning av teckningsrätter, dock maximalt 50% av teckningsrätternas försäljningsvärde. Säljer du exempelvis teckningsrätter för 5 SEK blir courtaget max 2,50 SEK.

    Förstår att du känt dig osäker kring detta, informationen finns högst upp på sidan under Vårt utbud -> Prislista -> Handel Sverige. Dock står enbart "Gäller även rätter, BTA och konvertibler". Alltså kommer du betala vanligt courtage enligt Aktietorgets courtagekostnader vid köp, vilket kan bli oekonomiskt, men maximalt halva beloppet vid sälj och därmed kan du sälja de överstigande teckningsrätterna istället för att köpa till det som skiljer.

    SvaraRadera
  6. Vad innebär teckningsrätter? Jag har tackat ja till att teckna. Kommer de då komma in på mitt konto, eller måste jag även köpa TR?
    Är inte helt 100 på hur detta fungerar.

    Är TR extra köp utöver det jag har tackat ja till?
    Innebär 2,6kr för TR att man egentligen betalar 53+2,6kr eller?

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym,
    En Teckningsrätt är om namnet antyder något som ger dig rätt att teckna (och erhålla). De som ägde Tele2 för ett antal dagar sedan har fått Teckningsrätter som de kan utnyttja för att vara med i emissionen. Dessa teckningsrätter har ett värde eftersom de ger rätt att köpa aktien för ett visst pris.
    I den här emissionen behöver man 8 st teckningsrätter för att få köpa 1 st ny aktie för 53 kronor.

    Man kan teckna utan teckningsrätter men det är liten chans att få tilldelning då.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svaret. Så jag som har tackat ja till att delta i teckningsrätten behöver ändå aktivt gå in på TR och köpa?

      Radera
  8. HEj anonym,
    läs noga vad det är du tackat ja till. Jag tolkar dig som att du valt att delta i emissionen utan företräde. Den behöver inga teckningsrätter men å andra sidan är chansen att få tilldelning nästan obefintlig.

    Om man köper teckningsrätter får man möjlighet att delta i emissionen med företräde (den dyker då upp som valmöjlighet för dig) men det är ingen större poäng att göra så eftersom teckningsrätterna plus 53 kronor summerar till det samma som aktien kostar idag. Du kan alltså likaväl köpa aktien för cirka 71 kronor.

    Om du redan äger teckningsrätter så är det i emissionen/erbjudandet MED företräde du skall tacka ja.
    Ring din mäklare om du är osäker. Vore tråkigt om det blir knasigt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Jag tror att en av de anonyma inte uppfattat att det krävs 8 teckningsrätter för att köpa en aktie för 53 kr. Om varje teckningsrätt kostar 2,60 kr så blir det 2,6 x 8 = 20,80

    Teckningsrätterna kostar alltså 20,8 för att få köpa en aktie för 53 kr. Detta motsvarar ett pris på 73,80 för en aktie. Om kursen är billigare än det så är det bättre att köpa aktien på börsen.

    SvaraRadera
  10. Hej Petrusko Jag har följt dina råd om att köpa utdelningsaktier och blivit smått förmögen på kuppen (om jag skulle sälja nu). Den 2 november 2016 skriver Du om Tele 2 B att "dom väger i tyngsta laget" och därför har Du valt att sälja dina teckningsrätter. I min värld verkar det vara realisation på Tele 2 B, idag står dom i 71:90 och i månadsskiftet april/maj 2015 stod den i 115;70, en skillnad på 43:80. Till detta en årlig aktieutdelning på 7,25 %.
    På mig verkar det som Du gjort en dålig affär genom att sälja dina teckningsrätter.
    Kan Du utveckla ditt tankesätt om att "dom väger i tyngsta laget"
    Med vänlig hälsning
    Björn Persson

    SvaraRadera
  11. Hej Björn,
    Att sälja teckningsrätterna eller att teckna nya aktier för dem är samma värde. Det blir alltså samma sak förutom att man har fler aktier efteråt om man tecknar. Har man tur stiger de.
    Jag kan alltså lika väl sälja teckningsrätterna och köpa nya Tele2 över börsen. Det blir sak samma.

    Teckningsrätterna har ju samma värde som mellanskillnaden på teckningskurs och aktuell börskurs/antal teckningsrätter som behövs för att teckna 1 aktie.

    Vad jag menar är att Tele2 väger tungt i min portfölj och jag är inte intresserad att vikta den än tyngre. Då vill jag hellre vikta upp mycket bättre bolag som kommer ge betydligt bättre totalavkastning på lång sikt. Sådana tror jag tex att Johnson & Johnson och Atlas Copco är.

    Jag har alltså gjort en bra affär som sålt Tele2 teckningsrätter för att köpa något som kommer ge bättre avkastning på lång sikt än Tele2.

    Tele2 äger jag fortsatt då jag tycker det är ett bra "high yield now" case. De ger hög direktavkastning nu alltså. Potentialen är dock inte den bästa.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...