Risk för börsras om Trump vinner

Jag har sovit gött inatt och nu vaknat till rösträkning i USA. Det pekar på att Trump blir nästa president och för börsen kan det idag sätta djupa spår.
Marknaden har prisat in en seger för Clinton. Med en oro kring Trump och vad han skall komma driva för sorts politik lär marknaden prisa en sådan valutkomst annorlunda.

Sverige som litet skruttland med en svag kalle anka-valuta kan tänkas drabbas än hårdare vid en så kallad "Risk Off", när marknaden säljer av för att minska exponeringen. Internationella aktörer flyr nog extra gärna Sverige och Svenska placeringar.


3 kommentarer:

  1. Frågan är när bästa köpläge infinner sig. Jag kan tänka mig att det kommer gå neråt under en längre tid.

    SvaraRadera

  2. Tyvärr väntat.
    Själv funderar jag på att ignorera faran och satsa på att köpa när eländet går ner.

    Har lite guld (ETF) sedan tidigare men det är ju knutet till USD så känns inte poppis. Kan jag köpa i SEK någonstans på börsen?



    SvaraRadera
  3. Hörde nyss från Claes Hemberg på Avanza placerade om sina innehav redan för en månad sedan, han visste kanske vad som skulle ske ^^

    Själv sitter jag lugnt i båten som jag skrev på min blogg. Kommer nog här idag se en nedgång med 5-10% om det blir som det ser ut just nu. Säkert kommer oron fortsätta under veckan/veckorna.

    Ligger relativt likvid så kommer bli mycket köp framöver.

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...