Mitt bästa julklappstips. You need to hear this!



Julen närmar sig och snart är det första advent. Jag och min fru har bestämt oss för att ställa till med trevlig fikabjudning varje advent och har bjudit in lite olika vänner och familj de fyra söndagarna. Det ser jag verkligen fram emot.

Med tomten kommer julklappar och vad skall man ge bort i julklapp egentligen? Vissa har en gedigen önskelista så det är ju bara välja och vraka, bara köpa något från listan. Men om man funderar lite kring det där, kanske man kan addera något till listan? Kanske lille Olle egentligen inte blir så glad över att få en elfte polisbil?

Förrförra året när det var paketöppning betraktade jag med stor glädje mina barn när de öppnade paket. De var så lyckliga och de fick så fina prylar men samtidigt noterade jag att det blev en hel del kaka på kaka om man säger så. Det blev flera liknande leksaksbilar och det blev otroligt mycket leksaker. Klart jag unnar dem allt det goa men hur mycket är för mycket?
När jag pratade med min fru om det i efterhand visade det sig att hon också hade tänkt lite kring det där. Vi diskuterade och fick en makalöst bra ide.

Om barnen istället för fem bilar bara får tre (figuratively speaking) så kan de också få en Disneyaktie var i julklapp. Disney är kul för barnen att äga för de kan relatera till den oavsett ålder. Nästan oavsett hur Disney presterar på 20 års sikt så kommer aktierna utgöra ett större värde för barnen än den där extra leksaksbilen. När barnen är 20 är alltså planen att de då äger ett gött knippe Disneyaktier. De får fortfarande massvis med fina paket på julafton som de gläds åt för stunden. De fina aktierna kommer de vara superglada över i framtiden. Under resans gång kan man känna sig stolt över att äga Pluto, Hulken och Han Solo.

Julaktien måste ju inte vara just Disney, den har vi valt för att den är lite julig och barnig utöver att det är ett bra bolag. Utan den roliga tvisten kan man ju ge en indexfond. Det finns många roliga twistar man kan få till: Cloetta med sitt godis. Apple med sina iPhones osv. Ferrari, H&M, endast fantasin sätter gränserna.

Länk till Disney hos Avanza (Adlink).

9 kommentarer:

  1. Fast med tanke på courtaget så är det ju ganska dumt att köpa 1st Disneyaktie?

    SvaraRadera
  2. Hej.. Följer dina inlägg med stort intresse är nybörjare på börsen. Gillar denna idé skarpt.Skulle kunna tänka mig liknande upplägg till mina barn.Med tanke på att man kanske blandar svenska och utländska aktier på samma konto, är det KS som gäller då ? Mvh Roger

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym,
    Hos Aktieinvest, Nordnet och Avanza kan man köpa 1 st Disney till ett courtage kring 1 dollar.

    INte alls dumt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Tyvärr ser ju inte barnet värdet i julklappen....

    SvaraRadera
  5. Mycket bra tips. Jag själv fick en gång en obligation med kuponger att klippa då jag var 6 år. Senare fick jag några aktier. Blev också utsatt för "ROT och RUT" genom att om jag sparade ihop hälften för att köpa något dyrt och åtråvärt så la föräldrarna andra halvan.
    Har förstått i vuxen ålder att jag blev utsatt för ekonomisk uppfostran hemma. Fick bekanta mig med värdepapper m m. Ungarnas ekonomiska uppfostran behöver inte ligga på universitetsnivå. Det räcker med små medel att väcka intresse och få dem att fundera över sin ekonomi.

    SvaraRadera
  6. Lägger du, i det här fallet Disney, i ISK eller kapital?

    SvaraRadera
  7. Helt rätt. Sonen är två år o drunknar redan i leksaker o kläder. Vi kör på fonder och kanske någon aktie istället för julklappar. Klart han får något att öppna på julafton men hans liv påverkas inte positivt av mer plast, ett gäng aktier däremot!

    SvaraRadera
  8. Hej Anonym,
    det låter sunt. Tack för att du delar med dig =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Hej Stefan,
    Utländska aktier som pyntar utdelning skall alltid vara i KF för det är bäst! Läs mitt inlägg om det genom att googla petrusko isk

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...