Jag var tvärsäker på vinst för Clinton.

Inför valet var jag tvärsäker på vinst för Clinton. Svensk media hade påverkat mig och jag tog till mig oddsen hos bettingbolagen. När väldigt många dessutom uttrycker sig i starkt negativa termer kring Trump stärktes tron att han inte skulle vinna.

Nu har han vunnit och jag är lika säger igen!
Jag tror fast på att Trump kommer få rejäl fart på USAs ekonomi. Han kommer sätta hjulen i ordentlig snurr. Man kan oroa sig för ökad statsskuld men glöm inte att USA är en superekonomi och om man riktar om en del pengar kan man göra en del med dem.
Trump vill satsa på försvaret, ett kickass försvar till och med. Men, han vill inte vara världspolis i tid och otid. Det kostar enorma summor att åka till Afganistan och vara ordningsmakt där. Att skicka tusentals man, bomber, fordon och allt vad det är till Irak kostar miljarders miljarder (ett uttryck för massvis med deg).
Drar man ned på denna typ av aktivitet har man pengar till ett kickass försvar och mer saker.
Förstå mig rätt jag menar inte att detta är lösningen på hela budgeten, det är en del i ett större pussel.

Trump har sunda tankar kring företagande och arbete. Vill minnas att han vill få upp minimumlönen. Gruvorna som Clinton uttalade sig så osmidigt om (vi ska ta era jobb, ni skall bli arbetslösa.. eller liknande) de vill Trump satsa på. I ett miljöperspektiv kan man ha åsikter om kolbrytning mm men i ett strikt ekonomiskt perspektiv innebär det arbetstillfällen, skatteintäkter osv.

Detta är ingen pro Trump statement, det är en blogg och tankar kring börs och ekonomi. Jag är medveten om stolliga saker Trump sagt och att det kan finnas vissa som ej gillar honom. Med det sagt ser jag gärna kommentarer som berör ekonomi.

Tvärsäker på vinst för Clinton, lika säker var jag på att det inte skulle bli en Brexit. Kanske får jag lika fel om min tro på Trump och superekonomi i USA under hans presidentskap.


12 kommentarer:

  1. Håller med dig Petrusko. Trump blir bra för ekonomin. Särskilt för Usa.kanske inte för Europa.om Trump inför mer kostnader för införsel av varor till USA.
    Kan förstå att Trump vill ha tillbaks jobben till USA
    Bra om han satsar på infrastrukturen trevligt om man äger Skanska aktier

    SvaraRadera


  2. Ja vad vet vi? Jag är mest förvånad över hans lugna vinnartal. Är det något annat vi får se framöver än skränande hot inför valet? Även många andra politiker och kändisar har nu en väldigt lugn och behaglig ton. Vissa lackar fullständigt, förstår dom såklart. Något har förändrats vågar jag påstå.

    Själv tror jag att vi får ge det ett år och inse att det inte blev så stora förändringar trots allt. Muren kan vi glömma, vilken superkapitalist tar bort billig arbetskraft? Tror det mesta blir förändringar inom försvar och storsatsning på infrastruktur. Infrastrukturen behövs fixas oavsett president har jag fått det förklarat.

    Mycket snack, lite verkstad. Nu är han politiker och en del av "etablissemanget".

    SvaraRadera
  3. Om Trump t.ex. säger upp NAFTA så kommer ekonomin att tanka, hans ideer om att ta bort allting angående CO2 etc. kommer driva tillbaka den tekniska utvecklingen och låta Kina springa om dem. Blockering av N1B visa kommer göra att Silicon valley etc. kommer få problem med rekryteringen av personal vilket kommer ska problem framåt. Lägg därtill att rulla tillbaka reglering av Wall Street, låta medicin bolagen härja fritt etc. så ser jag flera delar som kommer sänka USA på sikt.

    Visst han kommer satsa på vägar osv. men problemet är att han tar en attityd från 1960 för att försöka lösa problem idag. Vägarna etc. behöver uppgradering men han fixar ett problem idag och sätter upp USA för att misslyckas under de nästa 50 åren med högre skulder, förlorade investeringar i forskning, nya bolag etc.

    SvaraRadera
  4. Tror han kan sänka ekonomin rejält och skapa stor osäkerhet genom sitt känsliga humör, verkar handla i affekt många gånger. Känns som en fullkomligt livsfarlig person att ha som president. Kan bli marknadskolaps ala 2008 eller ännu värre storkrig.

    SvaraRadera
  5. Då fick du dig en ordentlig tankeställare för vad demokrati innebär!

    SvaraRadera
  6. En annan gick mot strömmen som tur va.
    Köpte in mig i fängelseaktier veckan innan. Och satte pengar på unibet på Trump.
    Man vet ju sen tidigare hur vinklad media är i sverige.
    Tex när det var val i sverige senaste och dom trodde sd skulle få bara 6 %.
    Det slutade på 13.2 %.
    Hade aningar och vänner i Usa som beskrev läget i Usa tvärtom mot vad Media beskrev.
    Det hela slutade ju väl.
    Fängelse aktierna gick upp 22 %
    Och oddset på 1:6 betalade bra :)
    Och ännu bättre att börs raset uteblev :)
    Så för min del blev det och fira med rödvin och oxfilé:)

    Är inget jättefan av Trump men är det inte jäkligt kul när etiblessamanget får sig en rejäl spark där bak :)

    SvaraRadera
  7. Trump är van att lyckas i affärer och bra på att driva företag med vinst. Han är också bra på att sparka folk, vilket går bra när han äger företaget. Han lär knappast kunna sparka obekväma personer från senaten & representanthuset. Jag vet inte hur smidig han kommer att vara vid hanteringen av politiker, ty där har han ingen vana. Får han mot sig många politiker i representanthuset och/eller senaten så blir det svårt för honom att genomdriva förändringar. Där måste han vara diplomatiskt dvs kunna be folk dra åt helvete på ett sånt sätt att de ser fram mot resan. Annars kommer han inte kunna genomdriva ens hälften av vad han har lovat.

    Trevlig Helg

    //Krusse

    SvaraRadera
  8. Trump har drivit 6 bolag till konkurs och ett flertal andra har han sålt innan de senare går i kk. Det som är konstant i dessa konkurser och fall är att han överlånar för hävstång effekt och misslyckas med att betala av skulderna och nu är det USAs tur.

    SvaraRadera
  9. Började skriva på en kommentar till inlägget, men det utvecklade sig till ett inlägg på min blogg:

    http://framtidsinvesteringen.blogspot.se/2016/11/paverkar-valet-av-trump-ekonomin.html

    SvaraRadera
  10. Angående Trump och minimum wages så har han velat fram och tillbaka och sagt i princip allt som finns att säga. Allt ifrån att det är klart att den skall höjas till att det inte går att höja den om de skall konkurrera om jobben. Summa summarum är att han är populist ut i fingerspetsarna och har den åsikt som gör honom populärast för tillfället. Han ljuger och ljuger och ljuger och när han blir konfronterad svarar han "I never said that".

    SvaraRadera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  12. Risken att Trump skulle använda kärnvapen är betydligt högre jämfört med Hillary. Det skapar osäkerhet vilket är dåligt för börsen.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...