Jag slog till på fler Investor

Idag köpte jag fler Investor och det är A-aktien jag köper eftersom den är några kronor "billigare" än B-aktien. Det blev ett knippe kring 304 kronor vilket höjer mitt GAV (Genomsnittligt AnskaffningsVärde) något men har jag tur backar den mer framöver.
Som jag nämnt kommer jag ha stort fokus framöver på att vikta upp mitt innehav i Investor och sannolikt kommer det vara en lång period. Jag kan gott tänka mig att det kan vara mitt största innehav i framtiden.
En sådan uppviktning kommer ta mig flera år.

Nu dröjer det nog några veckor innan jag har likvider igen så nästa köp av Investor dröjer sannolikt ett tag.

Läs mer: Mitt inlägg om Investor från våren 2016.

Länk till Investor hos Avanza (Adlink).


13 kommentarer:

  1. Var också inne på att öka på i Investor, men tog beslutet att börja kliva in på Nokia.
    Framför allt för att jag, av förklarliga skäl, gått väldigt tomt i den sektorn senaste kvartalen.

    Några åsikter kring den sektorn eller Nokia specifikt? Detta för långsiktigt innehav.

    SvaraRadera
  2. Jag övervägde att vikta upp Investor, men klev in på Nokia istället. Några tankar kring Nokia på lång sikt, eller den sektorn i allmänhet?

    SvaraRadera
  3. Köper Investor, Industrivärden, Ratos och Kinnevik varje månad och kommer fortsätta med det ett par år.
    Pelle

    SvaraRadera
  4. Jag köpte mina första aktier i Investor idag. Den handlas för första gången sedan jag började bevaka aktien vid min lägsta utdelningsnivå för köp (åtminstone om man inte tar hänsyn till avgiften).

    Ser det precis som en aktie som JNJ som är lite dyr nu och drar ner min genomsnittliga utdelning på kort sikt men som jag vill ha ett tungt innehav i när jag är där du är idag och har en större portfölj där stabil utdelning och utdelningstillväxt blir allt viktigare snarare än hög utdelning i kortare perspektivet.

    Faller den under 300 kronor kommer jag öka ytterligare.

    SvaraRadera
  5. Köper du A eller B-aktie beroende på vilken som är billigast för stunden? Finns det någon nackdel att äga både och?

    Har bara köpt B-aktier i Investor på ren vana tidigare.

    SvaraRadera
  6. Hejsan är set värt att byta 37 Investor B mot A aktien bör B står i 309 och A 303kr?

    Mycket spännande/läsvärd blogg har du��

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
  7. Investor - ett av få solida investmentbolag med rejäl rabatt. Det kan inte vara fel att köpa dem. Min grabb köpte några idag han med fast av pedagogiska skäl tyckte jag att det är bättre att han lär sig köpa B-aktier så det blev Investor B för 308,80 kr. Även det är ett bra köp!

    SvaraRadera
  8. Hej Anonym,
    Jag har tyvärr inte koll på Nokia och dess verksamhet idag.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Hej Joakim,
    Jag undviker gärna att "blanda". Det är ju inte var dag som A och B aktier byter pol utan det brukar hålla i sig att den ena är dyrare. Om och när det uppstår en förändring åt endera hållet värd att agera på så skiftar jag sannolikt över även befintligt innehav.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Tjena Marcus,
    Ja det tycker jag nästan. Jag hade bevakat den och inväntat en diff på drygt 8 kronor så mellanskillnaden räcker till en hel extra aktie. Då har du 38 st A istället.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Ja investor är ett fint bolag. Funderar lite på att vikta ner mig i lundbergs och ta in investor, inget lätt val för lundbergs tycker jag är lite finare bolag.

    Förstår inte riktigt pedagogiken pappen, ska han inte lära sig att att när 2 saker har exakt samma kvalité ska man köpa det billigaste ;).

    Hade varit intressant att höra anonyms tanke gång- företagen är väldigt olika typer av investeringar. Nokia en sektor i kris. som det kanske vänder för, eller så forstätter det neråt -risk aktie.
    Investor en mångdiversierad aktie, ett betydligt säkrare val, men varken uppsidan/nedsidan är inte alls lika stor.

    Vänligen JFG

    SvaraRadera
  12. Jag kommer att vikta upp i Investor, Astra Zeneca och Industrivärden i december, framför allt om börsen går ner när Fed höjer räntan....

    SvaraRadera
  13. Ökade även jag på i Investor och lite Industrivärden idag.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...