Jag läste Privata Affärer nr 12 2016

Häromdagen fick jag senaste numret av tidningen Privata Affärer. Jag har läst den i många år och minns med glädje ett av de tidiga numren jag läste, det var med ett stort reportage om Lennart aktiestinsen Israelsson. Då visste jag inte vem han var men det var så inspirerande att läsa om honom. Genom åren har jag läst bok om honom och jag har varit och lyssnat på hans föredrag. En störtskön gubbe!
I senaste numret av Privata Affärer är min favoritartikel den om Investor och Industrivärden. De har ett kort reportage om de två och sedan en ranking med 5 jämförelser av de två. De konstaterar en stor uppryckning för Industrivärden och pratar i termer om större potential nu med nya ägarbilden, VDn mm.

Jag äger både Industrivärden och Investor och tycker de är suveräna bolag för oss småsparare att köpa regelbundet i och bara äga dem år ut och in. Industrivärden har jag ägt länge och även om jag sålde en del när de sänkte utdelningen så har jag en hygglig slant i den, runt 4 procent väger den i min portfölj.
Investor däremot började jag köpa i år och har inte kommit upp i någon vidare viktning ännu, inte ens 1 procent. Relativt vanliga aktier är risken i de här investmentbolagen lägre, man får ju en diversifiering via deras innehav som är fördelade på flera olika storbolag.
På lång sikt har de båda slagit börsen och givit en god totalavkastning, jag tror att de kommer prestera bra även i framtiden. Min vilja och plan på lång sikt är att vikta upp de här två rejält i min portfölj. För att sänka risken och för att de förmodligen kommer ge en god totalavkastning.

Tidningen tycker jag inte är lika bra längre, det är väldigt mycket mer av "annat" än aktier nu än vad det var förr. Köpa viner, hörlurar, resor och allt möjligt krims krams intresserar jag mig inte för i ett sådant här magasin. Men fatta mig rätt, jag gillar fortfarande tidningen. Sajten däremot tycker jag är en sorglig historia. Förr i tiden var det den ekonomisajt jag besökte mest frekvent men efter diverse misslyckade samarbeten och uppdateringar så tycker jag att den nu är fattig. Det är inte mycket innehåll på den och det uppdateras inte så snabbt. Vissa sajter kan man checka på morgonen och redan på eftermiddagen gå in igen och läsa ny content.
När jag ändå är inne och ger omdöme på Privata Affärer måste jag ju lyfta fram att de har en klart lysande stjärna i Marcus Hernhag som jag tycker skapar bra innehåll för tidningen och sajten. En sansad börsmänniska med sunda tankar och värderingar. De kanske kan klona honom? Hehe.

Slutresultatet för Privata Affärer blir ändå godkänt. De har en bra tidning och de har Marcus Hernhag som gör att man kommer tillbaka och vill läsa mer.
Länk till deras sajt: http://www.privataaffarer.se/

7 kommentarer:

  1. Både Investor och Industrivärden ingår i min lilla aktieportfölj med en viktning av 12% respektive 18% (mina innehav). Fina bolag båda två och är i portföljen för att stanna.

    Tack för en intressant blogg. Törs man be om att få en länkning i din blogglista till ens egna lilla skriverier (som dock precis som tidningen du recenserar inte alltid innehåller aktietips och diskussioner): Egon Investor

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  2. Får i ärlighetens namn säga att jag inte läser Privata Affärer. För den som är intresserad kan det vara nyttig läsning att gå in på bloggen Solnamannen.com. Här finns en klargörande beskrivning av denne Aktiestins.

    Artikeln heter En Studie i efterhandskonstruktioner. A must read, om någon skulle fråga mig.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Petrusko. Tidningen innehåller mycket annat som inte har med börsen att göra och därför läser jag den sporadiskt nu för tiden.

    SvaraRadera
  4. Marcus Hernhag lyfter verkligen Privata Affärer på egen hand.

    Tycker han skriver väldigt bra, ger kloka råd och delar med sig av sina insikter.

    I övrigt läser jag Privata Affärer rätt sällan, tittar in på deras sajt någon gång då och då.

    SvaraRadera
  5. Tack för berömmet. Det värmer. Intressant med feedback på tidningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren Marcus. Fortsätt som du gör :)

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Fast P A har alltid varit en ganska bred tidning som tar upp olika aspekter såsom försäkringar, boende och annat. Vill du ha en ren börs och aktietidning så finns deras systertidning Placeringsguiden, även det en månadstidning. Placeringsguiden är utmärkt tidning som passar många som kanske är nya på aktier eller dom som inte vill läsa alltför detaljerade analyser.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...