Jag bytte bort Heimstaden pref

Heimstaden preferens var ett obetydligt litet innehav för mig och jag har inga planer på att köpa mer i den varpå jag valde att flytta de pengarna till något annat. Tycker det är ett störningsmoment när allt för små poster ligger och skräpar. Det är ju ett i raden av innehav som behöver någon sorts tillsyn.

Jag valde att flytta över pengarna till K2A preferens istället. En mer riskfylld preff som jag gillar mer utav de två faktiskt. De utvecklar och bygger fastigheter som de sedan förvaltar. Förvaltningsportföljen har snabbt blivit större och det är positivt i ett riskperspektiv då de nu har ett rimligt kassaflöde.
Länk till K2A preferens hos Avanza (Adlink).

Nästa utdelning är om bara några veckor och har X-datum 8/12. Utdelningen är 5 kronor per kvartal och på kursen 274 kronor är direktavkastningen 7,3 procent.


6 kommentarer:

  1. Lät ju inte helt fel. Blev det någon avkastning från Hemstaden eller var det i princip +/- 0 för den?

    Hur många aktier blev det i K2A? Eller räknar du inte så? :)

    SvaraRadera
  2. Tjena,
    Jag hade ett snitt kring 275 kronor på Heimstdaden så det blev ju kring +7% ex utdelningar. Jag fick fler K2A för pengarna när jag bytte så mina totala utdelningar är högre nu =) Mitt snitt i K2A var strax under 230 kronor tidigare men efter idag har jag snittat upp mig =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Hej! Gjorde liknade sak tidigare i höst bytte lite heimstaden mot klövern preff när de båda stod på liknande nivåer. Gjorde det mest för att diversiera lite mer. Har du någon riktigt riktlinje riktlinje för hur mycket/ hur lite en enskild får väga väga i din fixed income portfölj?
    vänligen JFG

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Off the topic: Vad säger du om Volati? Värdering? Teckna? All in??
    MVH

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Håller helt me dig om att småposter är distraktioner.
    Har just växlat över från Akelius pref och Balder pref till Oscar properties pref B främst av denna anledning.

    SvaraRadera
  6. Förklara detta med prefaktier för mig. Om man kan få 7% direktavkastning per år så borde man ju bara kunna höja bolånet med en miljon och köpa preffar för pengarna och få mellanskillnaden i rena pengar varje år. Och sen bara sälja dem om räntan stiger för mkt. Varför gör inte alla det om det är så stabilt och säkert?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...