Ingen rädder för dollarn här

Dollarn står i 9,26 kronor och det är så högt så högt. Det var ju inte längesedan den stod kring 6,5 kronor.
9,26 kronor är högt och somliga är försiktiga till att köpa värdepapper i dollar. Jag har suttit och funderat kring det där, hur rädd är jag? Vad är jag rädd för? Vad är en betydligt lägre dollar?
Ja, den där sista frågeställningen gjorde gott för mig och min syn på saken.
Vad är en betydligt lägre dollar egentligen? Jag kom fram till att jag tycker att en dollar på 8 kronor är betydligt lägre än nuvarande dyrdyra 9,26 kronor.
8 kronor är klart lägre än vad den stod i vid årsskiftet och ungefär vad dollarn stod i vid årsskiftet innan det (7,75 kronor).

Jaha, 8 kronor är betydligt lägre men är det en rimlig eller låg dollar? Jag tycker det är en klart rimlig nivå där man inte behöver vara så nojig åt endera hållet.

Så vad innebär de här 8 kronorna då och om dollarn faktiskt skulle backa dit?
Det är en nedgång på 13,5 procent från nuvarande nivå. Känn på den lite, 13,5 procent.
För min egen del kände jag en lättnad, 13,5 procent är ju ingenting att gå och oroa sig för. Det är väl inget som skall få hindra att man vågar köpa fina USA-bolag!
Näe, det är inget att oroa sig för. Visst kan det backa mer men det är ju så med valutan att den går upp och ned över tiden men på lång sikt jämnar ju det där ut sig.

När det gäller Fixed Income skall man dock vara mer varsam. Rent teoretiskt rör ju det sig inte kursmässigt utan pyntar en god årlig ränta/direktavkastning. Praktiskt så värderas det bla utefter allmänna ränteläget och det är ju på väg upp nu och då kan man tänka att Fixed Income kommer backa i kurs. Här finns det alltså en klar risk att det kan backa i kurs på några års sikt och om man dessutom lägger till att dollarn backar 13,5 procent så svider det ju.
Jag köper inte Fixed Income noterad i dollar på de här nivåerna.

Den som har koll på mig och minns vad jag skriver och gör så drar man sig till minnes att jag tidigare i år viktade ned dollarexponering rejält. Det gjorde jag dock för att jag inte vill riskera att min utdelning i kronor svajar allt för mycket nu när jag skall leva på den. Nu ligger jag med cirka 12 procent dollarnoterat i portföljen och lite högre viktning än så tål jag men jag vill inte att det sticker iväg värst mer än så.

Annons:
Bli grymt rik på aktier. 
Köp den mycket populära boken av Anders Haskel och läs hur just du kan lyckas med att spara ihop miljonbelopp på börsen. Lär dig hur man bygger en bra portfölj och hur man undviker dåliga bolag.

10 kommentarer:

  1. Har du ideer hur man kunde hedge mot svagare dollar? Har en hel del dollar noterade aktier så svagare dollar skulle slå hård mot portföljvärden.

    SvaraRadera
  2. Nar Jag bodde I USA 2002 stod dollarn i over 10 kr. Det var dyrt. Lite kvar med andra ord....

    SvaraRadera
  3. Har själv funderat en del på detta. Sitter med en liten position OHI som jag gärna hade ökat på då yielden är riktigt bra just nu. Dollarn avskräcker dock. Har ungefär 10% av portföljen i dollar och det skulle väl öka några % om jag tar "full" position i OHI också.

    SvaraRadera
  4. Fast om dollarn fortsätter öka med några cent har den inte varit så högt värderad på fjorton år. Tycker inte riktigt att det känns hållbart i substans på längre sikt. Dessutom vet vi ju inte om den första chockyran kommer hålla i sig in i nästa år. Jag avvaktar och köper svenska aktier istället för tillfället.

    SvaraRadera
  5. Hej!!

    Ligger med ca 22% i USD och ca 11% i CAD.
    Har gjort så en längre tid och kommer nog att
    ligga kvar kring dessa nivåer.
    USD kommer troligtvis att tappa en del mot SEK,men jag
    har en bra bit ner till inköpsnivåerna.

    Trevlig helg!!

    M.v.h. Jojje

    SvaraRadera
  6. Handelsbanken fx-markets (handelsbankens framtidsanalys) räknar med en us-dollar värd 8.64 sek under 1a kvartalet 2017. Googla på det! Gratis framtidsspådom gjord av yrkesmän. Och dom är duktiga! Mvh Kalle

    SvaraRadera
  7. SHB fx-forecast förutspår en dollarkurs på 8.64 sek 1 kvartalet 2017. Gratis proffsanalys på nätet. De har även proffsanalyse på norska kronan, euron mm samt ränteprediktioner en guldgruva mvh Kalle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noterar nu en analys om 9.10 Q1 2017 från Handelsbanken.

      Vad betyder detta? Säkrare att gå in med kapital på andra sida? Lägre kurva ner?

      Radera
  8. @Karl Fant

    "Gratis framtidsspådom av yrkesmän". How long has this been going on?
    Jag har alltid trott att ingen kan veta någonting om framtiden. Brexit och Donald Trumps presidentvalsseger kände många till märk väl i efterhand. Nu pågår spekulationerna för fullt vad Trump skall göra, och inte göra. Mannen installeras i ämbetet i mitten av januari 2017.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Lars

      Nu ska du inte vara allt för skeptisk. Jag har för mig att det var Alf Riple (bland andra är nog bäst att tillägga) som beskrev att prognosmakarna inom ekonomi brukade ha rätt i 51 % av fallen. Det är ju faktiskt mer än varannan gång :)

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...