Inga Volati till Avanzas kunder!

Tillsammans med sina rådgivare valde Volati att inte tilldela några aktier till Avanzas kunder. I samband med noteringen var Nordnet huvudpartner för att nå småspararna och även om det sällan blir så är innebörden av det en risk att tilldelningen i huvudsak hamnar hos den firma som är huvudsaklig partner i noteringen.

Inget konstigt i detta men jag kan tänka mig att en del småsparare hos Avanza kommer vara missnöjda med det.

En av få saker Avanza kan göra för att främja sina kunder är att arbeta hårt på att roffa åt sig noteringar och vara huvudsaklig partner i dem.

Läs mer: Bra start för Volati på börsen.

33 kommentarer:

  1. Ja där har Avanza verkligen något att jobba på...

    SvaraRadera
  2. Beskedet om att avanza-kunder inte fick någon tilldelning kom sent, efter att aktien hade börjat handlas. Är det ett möjligt scenario att om aktien hade öppnat ned, att avanza-kunder då hade fått tilldelning eller är det bara foliehattsteorier?

    Jag menar inte i att du ska spekulera i om det var så "rådgivarna" agerade, utan mer om det är möjligt att ta själva beslutet om tilldelning så sent?

    SvaraRadera
  3. Ansökan om 200 st Volati hos Nordnet hamnade i "papperskorgen" och jag blev utan. Har Volati pref och var nu sugen på några aktier. Går förstås att köpa några aktier senare men kanske inte just idag!

    Sven P

    SvaraRadera
  4. Det är bolaget och deras sjukt avlönade rådgivare som styr över detta.

    SvaraRadera
  5. Varför beskylla Avanza för detta. Det är ju Volati som har beslutat att utesluta majoriteten av alla småsparare.

    Bojkotta Volati och sälj allt inklusive preffar så får dom som dom vill!

    Mvh
    Andreas

    SvaraRadera
  6. Om man läser prospektet framgår det tydligt att Avanza inte är en av bankerna som jobbar med börsnoteringen, men ändå verkar de ha tagit in ordrar utan att säga detta till sina kunder. Antar att Avanza får det tufft i kundtjänsten nu...

    SvaraRadera
  7. Det kanske ligger taktik bakom? Genom att inte ge någon tilldelning till Avanzas kunder så skapar man en efterfrågan på Volati aktier från alla som inte fick några. Om efterfrågan är större än tillgången så går kursen upp och det är väl detta som man vill åstadkomma, eller hur?

    Dessutom så finns det en chans/risk, lite beroende på hur man ser det, att kursen går ner något efter att introduktionshysterin har lugnat ner sig.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  8. Inte konstigt att Volati och dess rådgivare väljer vilka dom vill ska teckna. Lite dålig stil bara att dom (Volati?) erbjuder kunder på avanza att teckna när dom ändå inte har en chans att få tilldelning.

    SvaraRadera
  9. Jag har från början tyckt att det är konstigt att pref-ägare inte fått företräde i emissionen. Tycker vi borde få någon fördel när vi lånat ut pengar till företaget. Frågan är nu om jag ska köpa ett gäng aktier eller göra som Andreas och bojkotta dem. Tror tyvärr inte Volati bryr sig så det blir att köpa på en dip.

    Med vänlig hälsning,

    Calle

    SvaraRadera
  10. En oerhört intressant artikel.


    http://www.svd.se/kop-inte-volatis-sjalvsakerhet

    // Richard

    SvaraRadera
  11. Det låg i "övriga" hos Avanza vilket flaggar för att dem inte har mycket att göra med dem och inga brev om möjlighet att teckna etc. skickades ut. Det är samma visa som vid Internationella Engelska Skolan som inte kunde tecknas alls via Avanza utan att man som Avanza kund kunde eventuellt få en del i Volati.

    Personligen så är jag besviken på hur det sköttes men inte förvånad, det finns andra bolag att investera i istället. Till den som föreslog att sälja volati pref. så kommer företaget bara att tacka dig, ju billigare preffen blir desto mer intressant för Volati att köpa ut dem från marknaden istället för det pris som de skulle betala vid inlösen.

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. Struntar fullständigt i att Avanza blev utan tilldelning. Knappast någon kan vara bekymrad av de få hundralappar man hade kunnat tjäna genom att sälja direkt. Det som stör mig är förfarandet där Nordea i princip gav sig själva en säljoption värd flera miljoner genom att avvakta med tilldelningen till efter börsen öppnat. I allafall enligt vad Avanza säger. Patrik Wahlen, huvudägare i Volati påstår däremot att Avanza fått informationen långt innan börsöppning. Han hävdar med andra ord att Avanza ljuger.

    Jävla soppa, faktiskt glad jag blev utan och kommer inte överväga köp över börs på ett bra tag...

    SvaraRadera
  14. Hur fungerar detta egentligen? Om man tilldelas innan öppning så har man fått för ett förutbestämt värde. Får man sin tilldelning en timme efter öppning har värdet förändrats kraftigt, tom kanske ner.

    Kan bli helt galet och orättvist. Jämför det med om jag köper en valfri aktie som för stunden säljs för 10kr, köpet går igenom men då bestämmer någon annan att jag inte alls köpte för 10kr utan egentligen för 15kr eller 8kr. Dvs inte "marknaden" och börsen som sätter priset utan något helt annat.

    Det är en risk man tar vid varje IPO om jag fattat det rätt? Tilldelningen kan ske efter öppning...och då är det för sent.

    Hoppas jag missar något i mitt resonemang här.

    /Andreas

    SvaraRadera
  15. Det hela bottnar väl i att Avanza inte varit en del av erbjudandet från början, men valde att göra manuella ansökningar åt alla sina kunder via den allmänna teckningssedeln.

    Alltså har Avanza försökt tillfredsställa sina kunder vilket jag tycker är ett gott initiativ men man borde också kommunicera att det handlar om att Avanza själva samlar in teckningsansökningarna och skickar in.
    Det är kommunikationen som brustit.

    Jag tecknade själv upp mig på 400 via Nordnet men fick inte några tilldelade, det är inget förvånande utan det är så nyintroduktioner ser ut i dagsläget på börsen.

    Tycker personligen att fler borde ta efter Paradox och Pepins där man betalar direkt för så många man vill ha och vet direkt att man är garanterad dessa. Då det för småsparare är jobbigt att hålla likvider för hela sin teckning när det är osäkert om man ens får några eller kraftigt reducerat antal.

    Värt att fundera på till alla som tecknar sig på mycket IPOs är helt enkelt, får jag tillräckligt bra betalt (vid eventuell tilldelning) för risken och likviden jag tillhandahåller?

    Sen tycker jag i allmänhet folk verkar ha svårt att förstå hur tilldelning osv funkar, kanske är på sin plats att Avanza/Nordnet gör en informationsfilm så småsparare inte är så förvånande över utebliven tilldelnings osv.

    /Olle J

    SvaraRadera
  16. Om Nordnet hjälper till med notering är det väl självklart vem som är boven i dramat. Detta är alltså en handskakning bakom stängda dörrar mellan Nordnet och Volati så jag tror inte vi har Avanza att klaga.

    // osten

    SvaraRadera
  17. Man blir ju lite sur. Med ett ganska litet kapital har jag avsatt 20% av min depå hos Av o 25% av depån hos NN i cash, och så får man inget på nån av de två. Pengar som kunde jobbat med annat

    SvaraRadera
  18. Här blev det många kommentarer minsann.

    Tänkte kommentera det här som några har sagt om att Nordea skall ha väntat till efter börsöppning att meddela tilldelning så de själva kan behålla och tjäna pengar.

    Det där får ni nog fundera en sväng till på. IPOn fulltecknades och de som fick tilldelning hade den på sin depå i god tid innan börsens öppning. Det är alltså inte så att Nordea istället för att skicka aktier till Avanza sålt dem själva. Avanza fick inga aktier för att det beslutades fördelas på det viset.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  19. Är Private Banking kund hos NN, sökte 300 fick 0...

    SvaraRadera
  20. Jag kände ett stort förtroende för Perlhagen mfl innan noteringen. Det var faktiskt en av anledningarna till att jag valde att teckna. Det förtroendet är nu lite (läs mycket) mindre.

    http://aktiepappa.blogspot.se/2016/11/volati-ar-ett-investmentbolag-som.html?m=1

    SvaraRadera
  21. Fick en tilldelning om 100 aktier. Sålde på 64:- Peanuts...

    SvaraRadera
  22. Hej!

    Jag vill understryka att det finns en hel del erbjudanden som vi lägger upp under övriga erbjudanden på vår sajt. Det är alltså erbjudanden som vi (vår Corporate Finance) ej är delaktiga i och som vi inte heller kan styra tilldelningen i. Däremot så är det erbjudanden där vi, likt övriga allmänheten, kan skicka in teckning. Det vanligaste utfallet i dessa erbjudanden är att våra kunder likt andra som anmäler sig får en del av tilldelningen. Vi är såklart ledsna när det inte blir så och då våra kunder drabbas.

    Anledningen till varför vi lägger upp erbjudanden under "övriga erbjudanden" är för att det är enkelt och smidigt för våra kunder att lämna svar samt att de kan se vilka erbjudanden de varit delaktiga i samt vad de svarat. Vi är dock noga med att lägga upp prospekt och information kring erbjudandet så att man som kund kan läsa både vilka det är som håller i erbjudandet samt vad villkoren är.

    Vi tar till oss av kritiken kring att det kan kommuniceras tydligare på just den sidan. Jag kan dock tänka mig att många kunder, då det är mycket introduktioner, ej tar sig tid att läsa igenom informationen som finns på sidan samt den som finns länkad. Det är något som vi uppmanar alla kunder att göra i samband med teckning.

    Olles förslag ovan om att göra en informationsfilm i ämnet känns väldigt aktuellt och det är något som jag kommer ta vidare in i huset!

    Ha en fortsatt trevlig dag!

    Vänligen
    Dan

    SvaraRadera
  23. Att blanda känslor och aktieaffärer är bara dumt. Tror man på bolaget så skall man äga aktier i bolaget. Att bojkotta och sälja kommer inte att ge något, förutom vinster till de som köper....

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  24. Om det är någon tröst så verkar inte många Nordnet-kunder heller ha fått tilldelning. Tecknade mig för 300 st och fick noll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tecknade också i Nordnet, 200 st. Fick 0.

      Radera
  25. Vilket är intressant GH då de sålde ca 20 miljoner aktier men många små ägare fick ingen tilldelning vilket skulle peka mot att de gick till stora ägare först. Det skulle också backas upp av att omsättning har varit ca 2 miljoner aktier idag vilket är bara en tiondel av vad som tilldelades.

    SvaraRadera
  26. Jag är kund på flera ställen, dels för att sprida teknikrisken (Avanza går tex ned ibland) men också för att få mer i tilldelningar. Funkar bra.

    SvaraRadera
  27. Har inte gjort en affär på mitt nordnetkonto på snart 8 år! Men fick ett återfall och teckna mig för 200 volati! Fick 100 som jag sålde direkt på morgonen! Enklaste pengarna jag tjänat på länge! Tusen tack nordnet för servicen till en så trogen kund jag är!

    SvaraRadera
  28. Jag ansökte också om 200 stycken hos Nordnet och blev utan så bara för att man tecknade via dem var det ingen garanti att man fick några.

    SvaraRadera
  29. Tråkigt att höra att det inte blev någon tilldelning för IPO:n :/
    Kan själv inte riktigt fatta hur och varför intresset för just Volati varit så otroligt stort. Just nu känns ju IPO:er i allmänhet sjukligt populärt :)

    Själv tecknade jag inga och har för närvarande inte för avsikt att göra det i några IPO:er (kanske ändrar mig längre fram)

    SvaraRadera
  30. Hej! Många kommentarer här. Kan ju meddela att jag tecknade mig för 1200 via NN men fick 100 så trots allt var NN gräset faktiskt inte så mycket grönare än Avanza gräset. Om företag verkligen vill bli en småsparare aktie så följ olle josefsson råd och ta in pengar via Pepins där det är tydligt hur fördelning sker.

    Fundering till petrusko- nu borde väl risken i volati pref gått ner betydligt , kanske köpläge i denna?

    Mvh JFG

    SvaraRadera
  31. Hej JFG,
    Oavsett hur Volati investerar kapitalet de nu tagit in medför denna nyemission lägre risk i preffen. Jag skrev en artikel om det och agerade på det i somras. Läs den i länken: http://petrusko.blogspot.se/2016/08/positivt-for-volatis-preferensaktie.html

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  32. De gick ut i pressmeddelandet att de hade ca 6.000 nya ägare, om vi sätter 100 per person från NN etc. som inte tog en miljon position och trots all fick tilldelning och säger att de tog 5.900 ägare den vägen så delade de ut i runda slängar 19.5 miljoner aktier till de stora institutionerna.

    Om vi tittar på omsättning så såldes och köptes ca 2.33 miljoner aktier idag och de flesta poster var tre eller tvåsiffriga men en handfull fyrasiffriga och ännu färre femsiffriga positioner. Det gör mig orolig ärligt talat om hur stor del av aktierna som faktiskt är likvida om bara 10% omsätts på den största dagen men jag kan naturligtvis ha fel och det är historiskt normalt men det lutar mot att många små sparare kommer sälja och köpa en väldigt liten del av alla aktier. Det gör också eventuella försäljningar av större poster kommer skapa större vågor på värdet.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...