Fru petrusko gästbloggar

För ett tag sedan frågade Herr Petrusko mig om jag skulle vilja gästblogga här. Jag har sedan dess gått och funderat på det, sugit på den karamellen som man kallar det. Har velat lite fram och tillbaka men bestämde mig till slut för att göra ett inhopp så får vi se vad jag får ihop.

Jag ska vara ärlig, aktier är inte ett stort intresse för mig. Inte alls faktiskt. Jag ser det mer som någonting nödvändigt ont. Att spara på ett vanligt konto idag är ju inte ett alternativ, vill man få sina pengar att växa med inflationen och kanske öka utöver det så är ett sparande i aktier och fonder nödvändigt. Så enkelt är det ju. Jag önskar att jag kunde känna samma iver kring det som min Petrusko gör (för tro mig, han blir som ett barn på julafton när han pratar om bra bolag), men helt ärligt så läser jag hellre en bra bok än att läsa på om aktier och bolag. Hade fonder, bolag och aktier varit lika trollbindande som t ex Marian Keyes böcker så hade jag varit expert vid detta laget. Men tyvärr handlar hennes böcker mest om rappa repliker och mörk humor och förvånansvärt lite om ekonomi. Tyvärr. Så ja, jag är långt ifrån någon expert. Men trots det så engagerar jag mig och försöker ju såklart ändå ta kloka beslut kring min framtida ekonomi genom min portfölj.

Herr Petrusko och jag har levt tillsammans i ganska många år nu och under alla dessa år har han pratat om aktier samt tankar och strategier i hans placeringar. Han har alltid uppmuntrat mig att spara i en likadan form och gett mig tips på hur min portfolio skulle kunna se ut. Jag började för ett antal år sedan bygga min egen väska och låter den växa enligt samma strategi som Herr Petrusko gör. Stabila, trygga och långsiktiga placeringar för ett sparande som ska få växa under många år framöver. Jag vill inte behöva lägga allt för mycket tid på att passa och övervaka mina innehav och väljer därför att placera mina pengar klokt och tryggt utan att behöva dagsbevaka dem.

I dagsläget finns i min portfölj:

o Castellum
o Investor A
o Avanza Zero
o Spiltan Aktiefond Investmentbolag
o XACT Norden 30
o XACT OMXSB Utb

Mina innehav går bra, de puttrar sakta framåt och i skrivande stund har de presterat bättre än index. Det får man ju vara nöjd med. Det är jag nöjd med! Jag har inget behov av att mina innehav ska skjuta i höjden och göra mig rik innan veckan är slut. Jag är stolt över tänket att spara långsiktigt och gläds vid tanken på att de köpen jag gör idag kommer ge utdelning även om 30 år. Sedan kommer ju alltid portföljen ändras till viss del, nya bolag kommer in, saker förändras och man ändrar tanken kring andra bolag i takt med att världen går framåt, men grunden och tanken i mitt sparande kommer alltid vara dem samma – jag vill ha ett trygg och långsiktigt sparande och det är också det jag jobbar för.

Med vänliga hälsningar ”Fru Petrusko”



6 kommentarer:

  1. Finns det någon anledning att inte köra M&A på portföljerna? Det samma gäller övriga spar & transaktionskonton.

    SvaraRadera
  2. Va härligt inlägg. Kanske fru Petrusko tar över en dag. Schyssta innehav. Lycka Till.

    SvaraRadera
  3. Roligt att det är fler än jag som får hjälp med bloggen. Tack för ett trevligt inlägg!

    /Aktiepappa

    SvaraRadera
  4. Helt ärligt, så borde Du inte äga enskilda aktier överhuvudtaget. Har man inget aktieintresse, där man tittar till sina konton minst en gång i veckan, då skall man inte äga enskilda aktier. Då skall Du köpa globala lågprisfonder som sköter sig själva och Du kan glömma bort dessa. Sparar Du i enskilda aktier så kan Du aldrig glömma bort dessa, ty det kan hända saker som kväver aktivt ingripande från Din sida. t.ex det kan utfärdas TR:ar och Du måste anmäla Dig att teckna nya aktier eller säja Dina TR:ar annars förfaller dessa och Du förlorar pengar. Eller så kan någon lägga ett bud på bolaget och Du måste aktivt tacka ja till budet. Gör Du inget och köparen får över 90% av aktierna så kommer bolaget att avnoteras från börsen och Dina aktier kommer att tvångsinlösas. Tvångsinlösen är dock en juridisk process som kan ta flera år och Dina pengar är låsta under den tiden och ökar inte heller i värde (Du får samma pris som om Du hade tackat ja direkt till budet). Det finns även andra händelser som kräver aktivt ingripande från Din sida, men kommentaren blev redan nu längre äv vad jag tänkte från början. Som tur är så ägs de enskilda aktier Du äger också av Herr Petrusko och jag misstänker stark att han kommer att "sparka på Dig" om det händer något i bolagen som kräver aktiv insats från Din sida.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Investor år väll snarast att se som en smal fond, men kan hålla med om att castellum år ett mindre bra val. Men det år en personlig åsikt

      Radera
  5. Tjena Krusse,
    Mycket riktigt, liten risk att frugan missar någon större händelse. Jag är på henne om det är något =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...