Fortum behåller utdelningen?

Idag skickade Fortum ut ett pressmeddelande om bland annat utdelningen och utdelningspolicyn. Det var mycket text och mumbo jumbo så låt mig summera innebörden:

Fortum behåller nuvarande utdelningspolicy tillsvidare och den lyder på ett ungefär att utdelningen skall vara stabil och stigande över tid. Min tolkning av detta är att utdelningen INTE kommer sänkas, jag tycker inte det finns tolkningsutrymme till det.

Här är Fortums utdelningspolicy ordagrant:
"Fortum’s dividend policy states that Fortum's target is to pay a stable,
sustainable and over time increasing dividend of 50-80% of earnings per share,
excluding one-off items"

Utdelningen i våras var 1,1€ och den bör inte bli lägre än så till våren 2017. Nuvarande kassaflöde täcker inte fullt utdelningen men det är verkligen ingen utmaning för Fortum.
De har en superfet kassa efter försäljningen av elnät i norden bland annat Sverige.
Kassaflödet täcker nära 1€ utdelning om jag inte minns fel (en bit under alltså) och med fetingkassan de har så kommer de kunna göra många fina förvärv och ändå ha stålar att behålla eller till och med höja utdelningen.
På sikt stiger elpriset i spåren av nedlagd kärnkraft. Elförbrukningen stiger sakta sakta för vart år som går. Framförallt så ökar Fortums intäkter i spåren av förvärv och investering i ny kapacitet.
Länk till Fortum hos Avanza.

Disclaimer: Jag äger Fortum.

Annons:
The Single Best Investment creating wealth with dividend growth. Boken av Lowell Miller som av flera lyfts fram som en av de bästa om att spara i aktier och utdelningsaktier specifikt. Läs hur du hittar de bästa utdelningsaktierna och hur du bygger en pengamaskin.

16 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag tror du har fel, jag tror inte vi får se stigande elpriser.
    Vind och solenergi är i princip gratis så tror snarare att el för eller senare blir något man i princip inte betalar för (då de är den renaste energi källan om man använder vind eller sol)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vind- och solenergi är gratis, men utrustningen som krävs för att göra el av energin de bidrar med är knappast gratis. Anledningen till att det ändå finns så pass mycket installerad effekt i form av sol- och vindkraftverk beror på subventionering. Det lär dröja länge innan tekniken är så pass utvecklad att elen blir "gratis".

      Fru Avfart Frihet

      Radera
  2. Elförbrukningen i Sverige minskar lite grann varje år sedan typ 2000-talet om jag inte minns fel :) Eller har åtminstone legat stilla.

    SvaraRadera
  3. Hej.

    Jag läser också att Fortum bedömer att arbetet under Fas I kommer påverka utdelningen.

    "The dividend policy remains unchanged. During phase 1 there are a range of
    factors, including macro environment, balance sheet strength as well as future
    investment plans, that will impact on the dividend. The aim is to ensure that
    shareholders at all times receive a fair remuneration for their invested
    capital."

    Min bedömning är att de under något eller några år framöver sänker utdelningen något.

    Jag är i grund och botten positiv till Fortum, ledningen verkar vilja fokusera på marknader som hör framtiden till. Om det är en lyckad strategi för att uppnå tillväxt av kassaflöde och vinst återstår att se. (Jag äger aktier i bolaget.)

    SvaraRadera
  4. Jag tolkade meddelandet likadant. Jag varken tror eller hoppas på en höjning dock då jag gärna ser att intjäningsförmågan kommer ikapp först. Kassan till trots.

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
  5. Dom kommer sänka,,,trist för utdelningsinvesterare

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag har ett tag funderat på att kliva in på aktien men euron är ju lite dyr. Vad tycker du?

    SvaraRadera
  7. "Vind och solenergi är i princip gratis"

    Allvarligt?

    SvaraRadera
  8. "Vind och solenergi är i princip gratis" den är allt annat än gratis, kostnaden för att kunna utvinna energin överstiger kostnaden av t.ex. ett normalt flis baserat kraftpanna. Den enda anledningen till att vi har någon form av vind och sol energi är p.g.a. de skattelättnader som finns för att ge dem en chans och även då så går de ofta med förlust med dem. Om vi skulle vara helt neutrala så skulle vi satsa på kärnkraftverk och förbränningspannor, de är det billigaste alterativen innan du lägger på skatterna för energi och värme.

    Angående ökning, det enda som flaggar är "över tid så ska vi öka" det betyder inte att de inte kan sänka nu men ha en överlag ökande trend under en tio års period.

    SvaraRadera
  9. Gynnas Fortum i spåren av att vindkraften byggs ut?

    SvaraRadera
  10. Vad som sällen nämns är det faktum att för varje kWh vind/solenergi möjlig produktion som byggs så krävs att lika mycket effekt säkras upp i form av kontrollerad energiframställan. Ja det blåser ju inte på kommando och solen är rätt ofta långt borta i Sverige när vi behöver energin som mest. Detta leder ju till att vi bygger mer av andra mindre "gratis" kraftverk och så vidare.


    //Anon

    SvaraRadera
  11. Såvida det inte ordagrannt avser "Dividend of 50-80% of earnings per share" x vinst/aktie 2016Q1-Q3 EUR 0,41 (gissningsvis 0,60 helår) = mer än halverad utdelning...

    SvaraRadera
  12. Analytikernas konsensus är ju en kraftigt sänkt utdelning de kommande tre åren...

    SvaraRadera
  13. Ja det återstår att se vad utdelningen blir.

    Beträffande analytikers konsensus så uppdateras ju inte det på sekunden utan efter ett pressmeddelande som dagens kan det ta många veckor innan en eventuell förändrad analytikerbild speglas i estimaten. Jag checkar i slutet av året efter en förändring. Nu är konsensus 0,87€ utdelning.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  14. En uppdatering av rubriken vore kanske på sin plats - med ett frågetecken (eller "jag tror att...") Rubriken har ju ingen som helst täckning och är direkt vilseledande.

    SvaraRadera
  15. Hej Anonym,
    Tack för din kommentar, jag bjussar på ett frågetecken =)
    Det passar sig absolut, tack för input.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...