Exemplariskt av Volati

Volati skall notera sin stamaktie på Nasdaq Stockholmbörsen och gör i samband med det en nyemission. De skall ha cred för att de går med ett fast pris om 58 kronor per aktie istället för de sunkiga prisintervall vi sett en tid nu. Om man vill köpa något vill man ju helst inte att priset kan diffa 20-30 procent och att man dessutom får reda på i efterhand vad priset blev. Bra där, fast pris är rakryggat. Ett ypperligt sätt att hantera och bemöta marknaden. De vet vad de vill, vad de anser att bolaget är värt och de är tydliga mot marknaden att det här är priset.

Volati är väldigt duktiga på att bemöta marknaden och ägare av olika storlek. De är pedagogiska i det material/rapporter de tar fram och de sänder ut det per post till sina ägare. Varje kvartal har jag fått ett litet vykort i brevlådan av Volati med en kort och trevlig presentation hur det går för bolaget.
Bolagets VD spelar in en videointervju i samband med rapporter och han är ute på event och presenterar bolaget. Idag fick jag ett brev med prospektet och ett följebrev där nuvarande storägare meddelar att de behåller alla sina aktier i samband med noteringen och att de har ett starkt incitament att fortsätta göra bra business i bolaget. Jag fick även en folder om Q3 rapporten i en separat försändelse.

Volati är ett föredöme när det kommer till att bemöta marknaden och sina aktieägare. Största stjärnan i protokollet för det.

Min syn på erbjudandet att teckna aktier då? Det kommer i ett senare inlägg denna veckan.

Disclaimer: Jag äger Volati preferens (Adlink).


4 kommentarer:

  1. Borde man inte teckna mer Volati Pref istället?? Den står ju så långt under inlösen.

    SvaraRadera
  2. Tjena,
    Volatis preff skall man nog se som en evig sådan varpå ingen "trygghet" skall läggas i inlösenkursen. Ja, man skall alltså inte räkna med att de löser in den.
    MEd det sagt så tycker jag att preffen är attraktiv kring de här nivåerna 550 kronor.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Tack för svar,

    Som fortsättning; varför skulle man se en sån här pref som evig när det finns mycket billigare sätt att finansiera sig för bolag och med tanke på att ränteläget troligtvis kommer att förändras inom några år?

    SvaraRadera
  4. När kommer "Min syn på erbjudandet att teckna aktier då"? Teckningstiden går ut snart och i alla fall jag är intresserad av att höra Din analys av bolaget.

    Trevlig Helg

    //Krusse

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...