Dollar och direktavkastning

Tidigare i år viktade jag ned min exponering i dollar med anledning att minimera svängningar i utdelningen i svenska kronor. Skall man leva på utdelningen och dessutom har en tajt budget vill man minimera risken för variationer i beloppet man får per månad.
I fredags körde Avanza sin Black Fridaykampanj med gratis courtage på USA-handel varpå jag passade på att öka i ett par portföljbolag.
Nu består min portfölj till 13 procent av tillgångar noterade i dollar.
Framöver siktar jag på att helt låta bli att köpa mer dollarnoterat, Pfizer undantaget som jag skall köpa lite mer av för att nå cirka 1 procent vikt i portföljen. Genom att främst köpa svensknoterat skall jag få ned dollarexponeringen ytterligare.

En annan grej jag försöker förhålla mig till framöver är att i huvudsak köpa sådant som har över 3 procent direktavkastning. Så sent som häromdagen köpte jag aktier som ger under 3 procent direktavkastning och det är väl lågt även om utdelningstillväxten är hög.
Jag har i dagsläget tre innehav med lägre än 3 procent i direktavkastning och de är: Atlas Copco, Johnson & Johnson och VF Corp. Atlas har jag sedan länge varit nöjd med antalet/vikten i portföljen och JNJ har jag även den en storlek jag är nöjd med. VF Corp skulle göra gott med lite fler då innehavet är väl litet med cirka 1 procent vikt i portföljen. Det är dock en vikt jag kan tänka mig i undantagsfall. Normalt sett vill jag gärna ha minst 2 procent viktning men på några få innehav gör det inget om de väger i minsta laget. Pfizer tex siktar jag på att ha bara 1 procent utav.

Så högre direktavkastning och mindre dollar going forward då. =)


1 kommentar:

  1. Bra blogg!
    Jag har själv viktad ned atlas betydligt iom den höga värderingen. Jag menar; jag hade inte köpt ett så högt värderat bolag idag.

    Jag vet att du nästintill enbart trycker på köp knappen (jag också) men tycker du inte Atlas blivit för dyrt, jag menar du kan ju med fördel vikta upp köpvärda Investor nu med lite "atlas pengar".

    Tacksam för svar :)
    /A

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...