Det här köpte jag

Idag är det black friday vilket har blivit en stor spenderardag även här i Sverige. I USA har det länge varit den största shoppingdagen på året.
Jag drog på mig mina spenderarbrallor i morse och har köpt massvis med bra grejor.
Eller kanske spendera inte är rätt ord och grejor är ju missvisande också, jag har köpt fler aktier. Haha, vilken skräll.

Avanza körde en kampanj idag med gratis courtage på USA-handel och det passade jag på att utnyttja. Jag skriver "körde" för det är halvdag i USA idag varpå börsen redan har stängt. Det blev fler VF Corp och Johnson & Johnson, två fina bolag som höjt utdelningen varje år i flera decennier.

Spenderbrallorna på sa jag, jag köpte även fler Investor och Pfizer. Axfood som jag klurade på att köpa fler utav behagade stiga kraftigt idag och jag krusar den inte och lade pengarna på annat istället. Jag tänker mig främst att öka på nivåer under 133 kronor och går den inte dit igen så kanske det inte blir fler på ett bra tag och det är fine.

Förresten, jag köpte julklappar till barnen också. Varsin aktie i Disney, utan courtage dessutom. Jag skrev om den här julklappen i ett inlägg häromdagen, läs det: http://petrusko.blogspot.se/2016/11/mitt-basta-julklappstips-you-need-to.html

Det blev 17 kronor på ICA också. Fru petrusko ringde och beställde grädde varpå jag svischade in på ICA på Heden. Jag väljer svenska varor och konstaterar i kyldisken att det finns ICA grädde från joddlande kossor i Österrike och det finns ICA grädde gjord av mjölk från glada svenska kossor. Varför har ICA två olika vispgrädde under eget varumärke? Ja ja, jag fick min svenska grädde och gick glatt till kassan. Det finns en Willys i närheten men latkorven i mig slog in, annars handlar jag helst i en Axfoodbutik.


12 kommentarer:

  1. Även Arla kör med utländsk grädde, arla produkter med kossan på skall vara gjorda på svensk mjölk

    SvaraRadera
  2. Tycker att det är så häftigt att du köper aktier till dina barn. Min mor och far gjorde aldrig det till mig. Men kanske får ärva hans Peab-aktier nu när han gått i graven. Bra initiativ tycker jag. Och grattis till grädden.

    SvaraRadera
  3. Har inte herr Petrusko handlat Arlas Kesella (används med fördel i lussebullar,mums)? Den produceras av joddlande Arla kor i Österrike!

    SvaraRadera
  4. Tjena Simon,
    Ja många blir nog förvånade om de skulle kolla närmre och upptäcka vad mycket Arla som är utländskt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Investor är aldrig fel!

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  6. Hej kronantillmiljonen,
    Tack för din kommentar. Förhoppningsvis blir det en rejäl startpeng barnen har när de väl får den kring +20 års ålder. Beklagar farsgubben, framöver är det du som köper aktier till dina barn kanske =)

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. HEj Anonym,
    Min Kesella är en glad svensk nej jag vet inte riktigt, jag köper sällan Kesella. Upplever att man kan hitta svenskt alternativ av det mesta bara man kollar efter det. Butikerna har sina egna märken, de har Arla och något till.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. ICA tillverkar inte sina egna varor. De tillverkas utav olika märkesleverantörer. T.ex. grädden du köpte tillverkas av Arla. Likadant är det med Axfoods emv-märke garant. Att ICAs vispgrädde 36% har österrikisk råvara beror på att ingen klarar att producera så mycket som ICA behöver. Det har varit/delvis är brist på "fet" svensk råvara. Grädde/creme fraîche m.m. Däremot är det ett överskott av mjölk. Låter konstigt men så ligger det till. Däremot kommer ICAs 36% tillverkas av svensk råvara efter nyår då Skånemejerier har åtagit sig att tillverka den. Hoppas du fick ett någorlunda svar på din fråga! Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  9. Hej mille,
    tack för din kommentar. Hur och vem som tillverkar butikernas EMV har jag koll på men att Skånemejerier skall göra den där grädden framöver var ny och riktigt kul info. Tack för att du delar med dig.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Jag trodde att årets barnjulklapp i bloggosfären 2015 var Disney. Mången bloggare hade i julhelgen varit på Star-wars premiär. Inspiration blev så stor att Disney inhandlades för lite över 100 dollar. Nu kan samma aktie inhandlas för lite under 100 dollar. Vi får hoppas att barnen och Disney växer till sig.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  11. All heder till dig för att du väljer att köpa svenska mejeriprodukter :) Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  12. Jag hade tänkt runda av lite US innehav men satt och spelade brädspel och glömde bort tiden :-)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...