Börsveckan som gått. V44 2016

Ännu en vecka i böckerna och vi är nu inne på sluttampen av året. Om bara några veckor är det första advent och då skall det fikas med pepparkakor och lussebulle. Jag berättade det för barnen idag och de blev så uppspelta. OMXS30 backade 3,65 procent i spåren av oro inför USA-valet. Tidigare såg det ganska klart ut vem som skulle vinna men nu bara dagar innan valet är det betydligt jämnare och marknaden har prisat in denna oro. Den 8:e november är valet, på tisdag alltså och jag tror det kan ha byggts upp oro nu i helgen och blir ej förvånad om det blir fortsatt nedgång imorgon måndag.
Som jag skrev på twitter så kommer jorden snurra vidare oavsett vem som vinner valet. Starbucks kommer sälja sitt kaffe, Statoil letar olja, myFC säljer inga mobilladdare.
Jag är lite trött och samlar energi att göra en annan grej varpå jag håller veckans sammanställning kort.

Jag länkar till ett enda inlägg denna vecka och det är det inlägg jag gillar allra bäst. Min underbara fru knåpade ihop ett inlägg och överraskade mig häromdagen. Hon ropade på mig och när jag kom in i rummet satt hon med sin laptop och såg jättelurig ut. Jag blev så glad när jag läste inlägget hon skrivit. Fru petrusko är väldigt förstående med mitt nördiga intresse och stöttar mig i det jag gör.
Checka in hennes inlägg här på bloggen: http://petrusko.blogspot.se/2016/11/fru-petrusko-gastbloggar.html

I veckan som kommer planerar jag flera köp. Bland annat tänkte jag köpa mer Axfood imorgon måndag om inget oförutsett inträffar. I fredags sålde jag mina ABB och bytte mot Axfood som nu utgör nästan 4 procent av min portfölj. Jag siktar på än tyngre viktning och fortsätter köpa. På onsdag får jag en rejäl slant i utdelning från diverse preffar. En del av dem äger jag i min kapitalförsäkring så det kanske blir att jag köper fler Johnson & Johnson bland annat.


6 kommentarer:

  1. Fortsätter du köpa Axfood i den här takten är det väl bara en tidsfråga innan du driver upp kursen på egen hand igen. ;)

    Skämt åsido, jag planerar också öka om det inte blir en alltför stark rekyl uppåt. Kvalitetsaktie som utgör en bra bas i botten på utdelningsportföljen.

    SvaraRadera
  2. Härlig sammanställning! Gillar din inställning till Axfood, men skulle önska en liten kort jämförelse varför du väljer Axfood över ICA. Tack :)

    SvaraRadera
  3. Hade totalt missat att du sålt ABB. Vad var den största anledningen till det säljet? Riktigt läsvärt inlägg av frugan :)

    SvaraRadera
  4. Hej Kronantillmiljonen,
    Jag såg inte ABB som ett viktigt innehav. Det var en mycket attraktiv värdering när jag köpte kring 150 kronor. Nu hade jag en tid sneglat på att ta hem vinsten och köpa Investor istället men nu blev det ju Axfood. Axfood är ett viktigt innehav som jag vill öka i. Då passade det bra att göra sig av med oviktiga ABB.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Jag tänker på det du skrev om fastighetssektorn och att den är på nedgång nu. Vad tror du om att öka i Realty income. är själv ägare av en ganska stor post, och nu känns det som att det kan komma att bli ett fint köpläge. Tror du det kommer fortsätta ned?

    SvaraRadera
  6. Hej anonym,
    Jag hoppas och tror att Realty Income och andra REITs kan backa lite till. Räntebanan har tagit en drastisk ändring nu i USA i spåren av att Trump vann valet. En strategi jag gillar är att skala in sig, att köpa i omgångar och då kan det vara hyggligt läge att börja köpa nu.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...