Aktiespararen nr 11 2016

Idag damp den ner i postlådan, senaste numret av tidningen Aktiespararen. Jag har bara läst en liten del av den ännu. Jag bläddrar nämligen raka vägen till det jag främst vill läsa och efteråt läser jag det övriga när tillfälle ges.
I detta nummer slog jag genast upp artikeln om Skanska. På vägen dit såg jag att Peter Benson skrivit en krönika och den läste jag direkt efter artikeln om Skanska. Jag snappade upp flera intressanta ämnen och artiklar i bläddrandet på väg till det jag skulle läsa. Det verkar vara ett riktigt toppennummer och jag ser fram emot att läsa mer.
Peter Benson gillar jag men den här krönikan var ingen favorit. Nog om det.

Gösta Carlbergs artikel om Skanska däremot den gillade jag. Framförallt att han lyfter fram att den pressade marginalen i USA är övergående. Det är ju så att olika projekt kan slå på nyckeltal i olika perioder men tittar man på lång sikt så jämnar det ut sig. USA är en bra marknad för Skanska och man skall inte tro att de gör dålig business där eller att USA är dåligt för Skanska. Det är en supermarknad, Skanskas viktigaste och de är uppskattade/efterfrågade där.

Disclaimer: Jag äger Skanska.

Annons:
Köp julklapparna enkelt och smidigt på nätet. Alla de bästa leksakerna från Brio, Disney, Lego och andra starka varumärken.
Stor och liten grundades 1975 i Stockholm och är sedan 2011 en ren nätbutik med ett brett sortiment av kvalitetsleksaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...